Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ska man ansöka om skuldfinansiering hos kronofogden?

Jag orkar inte detta längre att leta nytt lån varje månad för att man ska gå runt ekonomiskt. Har levt på nya sms-lån i 1 år nu och denna månaden kommer det inte funka, för även om jag skulle få ett sms-lån räddar inte det mina utgifter denna månaden.

Jag sökte lån på 35 000 hos Svea Direkt eftersom jag bara hade 6 förfrågningar, men det blev tydligen ett NEJ. Hade jag fått detta lånet hade jag varit plus ca 1800kr varje månad.

Vad gör man nu då? Ser verkligen inte fram i mot slutet av denna månaden då alla räkningar ska betalas som jag inte har råd med.

Allt jag eventuellt kan sälja är min dator som jag köpte för 18 000 för 2 år sedan, men den är ju knappt värd något idag och jag kan absolut inget om datorer så jag vet inte ens hur man ska värdera den.

*Min bil är redan såld för längesedan.

*Jag har en månadshyra på 2900kr och det kan knappast bli billigare.

*Alla lån ligger på ca 270 000kr

*Jag har inga tillgångar, har pensionsspar på 21 000 hos swedbank så tänkte ringa och fråga på måndag ifall dom kan göra undantag och ge dom till mig för att rädda ekonomin. Har snackat med dom förr och då sa dom att dom sällan gjorde undantag. Men 21 000 går snabbt att spara ihop när alla mina lån är betalda, tycker jag iaf.

*Jag har ut ca 20 300kr i månaden.

Så varför skulle det vara så negativt att bara släppa allt åt kronofogden? Nej, jag kan kanske inte ta fler lån på 5 år, men o andra sidan har jag ju inget att låna till i heller och jag har aldrig köpt något på avbetalning så det spelar ingen roll.

Kläder köper jag nästan aldrig, jag brukar få presentkort vid födelsedag och julafton, det räcker gott och väl på dressmann. Allt jag behöver är pengar till mat och jag äter knappast för 4600kr i månaden.

Vad händer med mina lån om jag skiter i att betala? Kommer lånen bli dyrare för mig om jag låter kronofogden ta över?

Enligt deras hemsida brukar man få skuldfinansiering i 5 år, men jag kan ju ha betalt av allt på 3 år om dom tar ca 10 000 i månaden.

Kan du via utmätning bli helt skuldfri på tre år tycker jag det är bra. i så skulle jag släppa allt och sedan låta KFM dra i tre år och sedan försvinner anmärkningarna och skuldsaldot är borta och du har fått en fräsch start och kan börja om på ny kula och är helt skuldfri. Jag skrev en längre kommentar nyss på en annan tråd här som också handlade om KFM och om att släppa allt och vad som hände mig. Jag hoppas det löser sig för dig också!

Kan du via utmätning bli helt skuldfri på tre år tycker jag det är bra. i så skulle jag släppa allt och sedan låta KFM dra i tre år och sedan försvinner anmärkningarna och skuldsaldot är borta och du har fått en fräsch start och kan börja om på ny kula och är helt skuldfri. Jag skrev en längre kommentar nyss på en annan tråd här som också handlade om KFM och om att släppa allt och vad som hände mig. Jag hoppas det löser sig för dig också!

Ja, det måste kännas skönt att man slipper oroa sig i slutet av varje månad ifall man ska få ett lån eller inte.

Ifall man får "hjälp" av KFM att lösa allt och bara har dom 4600 varje månad, kan man då ta ut 500 varje månad och spara i en burk där hemma?

vägen till få en skuldsanering är väldigt lång.väntetiden är lång.om du funderar på skuldsanering så läs på om skuldsanering hur man går till väga.gå in på fattiga riddare tex och läs där.även på kfm sida finns info,

då skall du spara pengarna i madrassen eftersom kfm gör en tillgångsutredning varje år när man har utmätning.och sparar du då pengarna på banken så kommer de se det och ta dom.

vägen till få en skuldsanering är väldigt lång.väntetiden är lång.om du funderar på skuldsanering så läs på om skuldsanering hur man går till väga.gå in på fattiga riddare tex och läs där.även på kfm sida finns info,

då skall du spara pengarna i madrassen eftersom kfm gör en tillgångsutredning varje år när man har utmätning.och sparar du då pengarna på banken så kommer de se det och ta dom.

Jag har varit inne där och tittat, jobbig sida att hitta saker på då det inte är indelat i kategorier.

Sen när jag väl hittade något skrev alla att man skulle undvika KFM med anledningen till att "då kan man inte ta lån och handla på avbetalning" .. men jag vill ju inte ta nya lån, jag vill bli av med lånen :p .

Nä men du kan inte heller ta telefonabonnemang,svårt att hyra lägenhet .
Allt i din vardag påverkas.
Kan du inte få hjälp av kommunens skuldrådgivare och gå vidare den vägen?
Kronofogden är ingen höjdare

Nä men du kan inte heller ta telefonabonnemang,svårt att hyra lägenhet .
Allt i din vardag påverkas.
Kan du inte få hjälp av kommunens skuldrådgivare och gå vidare den vägen?
Kronofogden är ingen höjdare

Men jag har en hyreslägenhet redan och teleabonnemang har jag också fast min bror betalar det.

Hej stitch! Är precis i samma sits som du.. Har med abonnemang och lägenhet och vill heller inte ha något på avbetalning osv.. Vill bara bli av med skiten nu ju och så börja om.. Jag tror nog att det helvete man har nu och oron över hur man ska hitta nya lån hela tiden är värre...

Även om du väljer att släppa allt till KFM, efter att skuldrådgivaren kommit med detta förslag, så tar ingen din hyreslägenhet ifrån dig. Så länge du betalar hyran så tar de inte den ifrån dig. När det gäller löneutmätning så får du alltid behålla till hyran, förutsatt att hyran är rimlig, och förbehållsbeloppet. Sedan ska du med förbehållsbeloppet betala övriga vanliga utgifter som man kan ha, el, tv-licens, försäkringar, fackföreningsavgift med mera. Det som sedan blir över ska gå till mat och kläder. Däremot om du överväger att flytta medan du har löneutmätning så kan det vara svårt på grund av betalningsanmärkningarna.
En skuldsaneringsansökan tar tid att gå igenom om den godkäns men under tiden du väntar har du löneutmätning vilket gör att du ändå betalar av på din totala skuld. Sukldrådgivaren hjälper till med allt. Det är en jättefin service när man mår som sämst och de ser bara framåt. Första besöket hos skuldrådgivaren hade jag en lång lista med mig med samtliga mina skulder och jag skämdes när jag lämnade fram den men min skuldrådgivare tittade på den som om detta var helt naturligt att ha dessa skulder och istället började min skuldrådgivare räkna på vad som var min bästa lösning och i mitt fall var det att ansöka om skuldsanering. Det kom aldrig en fråga om varför jag hade skulder och jag behövde inte förklara mig varför eller skämmas. Det var bara att se framåt och ta tag i problemen men på ett sätt där jag mådde bra psykiskt.
Det jag är så glad att ha sluppit ifrån är att varje månad göra upp en lista på samtliga snabblån och när de förfaller och sedan räkna ut när jag måste betala in dem och när de är registrerade som återbetalda för att kunna låna om snabbt som attan och om möjligt öka på snabblånen. Det blev en sådan ond cirkel av allt och det gick snabbt utför. Lånforum besöktes dagligen för ständiga nya tips om nya lån. Idag har jag en lång lista över betalningsamärkningar och skuldsaldo men jag mår så mycket bättre och jag har pengar till mat på mitt konto och en gång i månaden betalar jag mina räkningar som hyra med mera. Jag kommer att ha skuldsaldo och utmätning i flera år framöver men en dag kommer jag att bli skuldfri och då är allt så att säga nollställt. Jag fattar inte att jag inte tog tag i mina problem långt tidigare men jag var övertygad om att om jag släppte allt så skulle jag bli hemlös och arbetslös och då fick jag ta livet av mig. Men så är inte verkligheten. Jag fann min budget- och skuldrådgivare via min kommuns hemsida och skickade iväg ett mejl och fick svar omgående att jag var välkommen på ett besök ett par dagar senare. Mitt liv förändrades helt efter det. Jag märker på kommentarerna till det jag skrev i går lördag att vissa finner stöd i min historia och andra är mer negativa till mitt val med KFM. Jag säger inte att mitt val är det alla ska välja. Du ska bestämma själv vad som är bäst för dig. Jag bara berättar om vad jag gjorde och mitt val. Jag känner att jag gjorde det som jag mådde bäst av. Sedan är det upp till var och en att bestämma vad man vill göra för att lösa en jobbig situation.

Hej! Jag undrar om du vet hur det går om man som jag har hus..kommer kfm i första hand göra löneutmätning på skulderna eller kommer dom att sälja huset för att få pengar? Skulderna ligger på ca 40 000kr och är smslån. Bor i en liten kommun, drar mej verkligen för att besöka skuldrådgivaren för jag vill inte bli igenkännd!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp