Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ska jag ta detta samlingslånet?

Hej alla! Jag behöver er hjälp. Jag har kämpat SÅ hårt med min ekonomi under 2023. Jag har slutat handla på kredit, gjort en budget, slutat spendera pengar på onödiga saker, börjat prata med en psykolog, skaffat sidoinkomster, rensat min lägenhet och sålt av allt onödigt etc.

Nu ska jag bara bli av med mina krediter under 2024 och sen har jag nått mitt mål. Det jag behöver hjälp med är att bestämma om jag ska ta detta samlingslånet eller inte. Detta är enda lånet jag kan få för tillfället.

Jag har sex krediter på totalt 230k. Detta samlingslån har en ränta på 16,79%. Har verkligen förhandlat men kan inte få ner den mer. Tycker ni jag ska ta detta lånet? Har inga kreditförfrågningar utan denna och bra kreditvärdighet, har inte superhög lön samt att jag har flera olika krediter gör att jag inte fick så bra ränta.

Fördelar:
- en enda kredit istället för flera små, kan fokusera på att betala av EN kredit, psykiskt lättare
- inte tusen olika avgifter utan kommer spara in på aviavgifter etc
- bättre kreditvärdighet med en kredit

Nackdelar:
- två av mina krediter har något lägre ränta
- om jag ska köpa nytt boende om något år, även om det är avbetalat kommer banken se att jag hade en kredit på 230k (annars om jag betalar av dem en och en kanske de bara ser den sista)
- längre återbetalningstid på papper (jag kommer dock tokamortera och betala av tidigare så detta kanske inte spelar någon roll?)
- annuitetslån med lång återbetalningstid (fattar att det är skit egentligen men om det är enda lånet jag kan få ska jag ändå ta det? Månadsbelopp kommer vara ca 3k och jag kommer kunna extraamortera minst 7000kr i månaden)

NUVARANDE:

77676,00 kr17,53 %
49620,00 kr17,15 %
48049,00 kr18,10 %
25 000,00 kr14 %
20860,00 kr15,67 %
10158,65 kr20,50 %

Angående de nackdelar du skrev. 2 krediter har lägre ränta men 4 har högre ränta. Jag orkar inte räkna just nu men snitträntan borde bli lägre med samlingslånet. Förstår inte hur du tänker att banken ska se färre lån om du har fler. För övrigt killgissar jag att det spelar mindre roll ändå. Lycka till!

Jag skulle ha tagit det och sen, som du skriver, tokamortera så mycket det går. Då blir det ju en mindre nackdel att det är annulitet också, om du kapar ner skulden redan från start i form av extraamorteringar. Sen tror jag som TomTom 72 inte det är en större nackdel (om någon alls) att ha haft ett större lån jämfört med en drös mindre.

Psykologiskt skönt att bara ha ett också. Och även om det kanske låter som kognitiv dissonans av rang, tycker jag själv att hög ränta har sina "fördelar" (nåja...). De motiverar i alla fall mig att betala ner så snabbt det bara går så de "jävlarna" inte får mer ränteinkomster än nödvändigt av mina surt förvärvade kronor. Har man en bra ränta man är hyffsat nöjd med är det lättare att falla in i gamla destruktiva hjulspår av konsumtion :)

Och visst måste det bli mindre månadskostnad jämfört med nu? Hur mycket har du ut i månaden på lån krediter nu kontra med det nya lånet? Lycka till!

Hur ser dina marginaler ut? Om du har knappa marginaler och samlingslånet möjliggör mer utrymme, då hade jag tagit det. Försök annars att använda snöbollsmetoden och bli av med åtminstone dina två mindre lån innan du söker samlingslån pånytt.
Din snittränta för lånen är enligt kalkylen 17,16% (ej effektiv ränta)
1700729915140.png

Så klart att du ska ta det och sedan extra amortera. Du kommer att få bättre kreditvärdighet och ha bättre koll på dina utgifter. Lycka till!

En del av svaret på din fråga får du om du jämför dina kreditkostnader per månad utan samlingslånet och med samlingslånet. Får du ner dina kostnader så skulle jag i a f tagit lånet. Får du inte ner månadskostnaden nämnvärt så skulle jag satsa på snöbollsmetoden alternativt att du börjar med ett prio lån som har högsta räntan.
Men förstår din tanke att rent psykiskt är det skönare att ha ett lån en många.

Hej alla! Jag behöver er hjälp. Jag har kämpat SÅ hårt med min ekonomi under 2023. Jag har slutat handla på kredit, gjort en budget, slutat spendera pengar på onödiga saker, börjat prata med en psykolog, skaffat sidoinkomster, rensat min lägenhet och sålt av allt onödigt etc.

Nu ska jag bara bli av med mina krediter under 2024 och sen har jag nått mitt mål. Det jag behöver hjälp med är att bestämma om jag ska ta detta samlingslånet eller inte. Detta är enda lånet jag kan få för tillfället.

Jag har sex krediter på totalt 230k. Detta samlingslån har en ränta på 16,79%. Har verkligen förhandlat men kan inte få ner den mer. Tycker ni jag ska ta detta lånet? Har inga kreditförfrågningar utan denna och bra kreditvärdighet, har inte superhög lön samt att jag har flera olika krediter gör att jag inte fick så bra ränta.

Fördelar:
- en enda kredit istället för flera små, kan fokusera på att betala av EN kredit, psykiskt lättare
- inte tusen olika avgifter utan kommer spara in på aviavgifter etc
- bättre kreditvärdighet med en kredit

Nackdelar:
- två av mina krediter har något lägre ränta
- om jag ska köpa nytt boende om något år, även om det är avbetalat kommer banken se att jag hade en kredit på 230k (annars om jag betalar av dem en och en kanske de bara ser den sista)
- längre återbetalningstid på papper (jag kommer dock tokamortera och betala av tidigare så detta kanske inte spelar någon roll?)
- annuitetslån med lång återbetalningstid (fattar att det är skit egentligen men om det är enda lånet jag kan få ska jag ändå ta det? Månadsbelopp kommer vara ca 3k och jag kommer kunna extraamortera minst 7000kr i månaden)

NUVARANDE:

77676,00 kr17,53 %
49620,00 kr17,15 %
48049,00 kr18,10 %
25 000,00 kr14 %
20860,00 kr15,67 %
10158,65 kr20,50 %
Ser helt klart mycket bättre ut i alla läge med ett enda lån istället för flera smålån!

Ett lån med lite högre ränta måste vara bättre än fem lån med olika räntor.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp