Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

ska jag släppa allt?

Hej första gången att skriva nånting här.
Jag orkar inte längre, jagar alltid att betala med lånet. Vad kan ni recommendera ska jag släppa allt ? jag är alltid rädd att mina lån hamnar till inkasso o krfgdn. Jag har lån som är 800k. Månadslön är 25500. Uppskatta dina råd/tipset.

Hej första gången att skriva nånting här.
Jag orkar inte längre, jagar alltid att betala med lånet. Vad kan ni recommendera ska jag släppa allt ? jag är alltid rädd att mina lån hamnar till inkasso o krfgdn. Jag har lån som är 800k. Månadslön är 25500. Uppskatta dina råd/tipset.
Jag förstår att du är rädd men jag lovar dig att det är långt mycket bättre än att jaga lån och varje månad vid löning må så dåligt.
Boka tid hos en budget och skuldrådgivare i din kommun det är gratis och låt hen räkna ut hur det ser ut budgetmässigt. Det är jättesvårt att säga vad du ska göra då du inte uppgett kostnader för lånen och dina övriga utgifter.

Lån på 800.000 går fortfarande att rädda skulle jag vilja påstå även om det blir en tuff resa.

Men det krävs att du byter jobb till något som genererar minst 40.000, om du inte kan tänka dig byta jobb så hade jag släppt alla skulder.
Om jag ska vara hård så kommer tyvärr inte 25 550 i månaden att räcka för att någonsin bli skuldfri på 800.000 i skuld. Speciellt inte i detta ränteläge.

Du får ut kanske 20.000 efter skatt, av det så ska hyran, transport, försäkring, mobil, fack etc betalas först, sen ska det finnas minst några tusenlappar till mat och levnadskostnad.
Efter det så har du i absolut bästa fall om jag får spekulera 10.000 kvar. Räknar på minst 5000 i hyra, 1000 i transport, 800 i mobil och fack, 3000 kr i mat och levnad.

10.000 täcker inte att betala minimumbelopp i månadsbetalning på 800.000 i lån varje månad om du inte har jäkligt bra ränta på jäkligt många år.

Destå tidigare du inser att du måste släppa allt eller ha betydligt bättre inkomst destå bättre för dig.

Fortsätter du betala lån med lån så kommer du bara dra ut på det oundvikliga, det är något jag har gjort med alla trick i boken. Jämkning, manipulera kreditbetyg på flera sätt, husslat om betalningar, sålt ägodelar, jobbat ihjäl mig, förhandla lön, bytt jobb och flera andra saker. Man kan hanka sig runt flera år på detta sätt, men utfallet blir detsamma och kronofogden är destinationen. Du får gärna spara dom åren av ditt liv genom att ge gärnet för skuldsanering som mål så snabbt det går.

Budget och skuldrådgivare som ovan skriver är att rekommendera. Har du brytpunkter för anledningen till det som satt dig i denna situation är givetvis mål om skuldsanering att föredra. Rekommenderar i så fall att allt du gör framöver är strategiska beslut, val och åtgärder som ökar din skälighet mot skuldsanering så sikt, jobba mot det.

Från att du släpper skulderna så kan du räkna med full lön dessutom i 7-8 månader upp till ett år innan löneutmätning drar igång om du inte fått sanering innan dess.

Senast ändrad:
Slå samman dina utgifter totalt.

Lån och krediter för sig och allt annat för sig.

Kolla vad du från övrigt kan ta bort eller få till billigare.

Sen räknar du ut vad du skulle få behålla vid en utmätning (förbehållsbelopp)

Om du skulle komma fram till att du har mycket mer pengar över vid en utmätning kontra att betala ALLA utgifter en månad.

Alltså när allt är betalt idag har du mer eller mindre än existensminimum kvar?

Har du det eller nästan det kämpa på går du back eller har extremt lite pengar över varje normal månad släpp

jag bokar en tid hos budget och skuldrådgivare på fredag, men jag undrar om hur fungerar det md inkasso o krnfgdn. ska jag bara slutar att betala alla mina lån ? jag har några sms lån oxå blir det samma som blancolån som jag ska bara slutar att betala så det hamnar hos inkasso?

jag bokar en tid hos budget och skuldrådgivare på fredag, men jag undrar om hur fungerar det md inkasso o krnfgdn. ska jag bara slutar att betala alla mina lån ? jag har några sms lån oxå blir det samma som blancolån som jag ska bara slutar att betala så det hamnar hos inkasso?
Yes, nu är faktiskt bästa tiden på året att släppa sina lån om man inte vill ha utmätning på så lång tid som möjligt med följande anledning. Men också att boka tid hos skuldrådgivare.

1. Skatteskulder är prioriterade, dom kom precis in till KFM och KFM kommer bli nerringda i flera månader.
2. Jul och nyår ledigheten gör att banker, inkasso och KFM hamnar efter i schemat.
3. Väntetiderna hos KFM går upp väldigt mycket under sommar och semestermånaderna då i princip alla handläggare, väldigt många är lediga.
4. Väldigt många ärenden beräknas komma in under våren och väntetiderna öka.

Slutar du betala i November, förutsatt att du är ikapp med allt så kommer dom till inkasso i februari eller mars. KFM kanske i April och du skriver på delgivningar i Maj.
Efter det så är väntetiden idag på utmätning ca 3 månader, men kommer säkert att gå upp mot 6 månader kring sommaren.

Jag tror om du släpper allt idag så börjar utmätning som tidigast augusti-september nästa år. Till dess kommer du ha full lön och kanske med lite flyt hinna få skuldsanering, då behåller du det som du sparat.

Enligt dina uppgifter det är bäst att släppa allt, tror att det är bara skuldsanering som gäller om du inte kan skaffa jobb som ger minst 40000/ mån

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp