Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ska jag söka skuldsanering nu?

Tack för svar!
Gick in och godkände delgivningarna. Kändes jobbigt men skönt att komma framåt i processen. Bestämt mig för att under julledigheten ta mig tiden att skriva och skicka in ansökan om sanering.

Nästa fråga: denna månad ska ju csn betalas. Hur gör jag med det? Allt annat har jag ju släppt, men känns mer "fel" att släppa csn. Men kommer ju inte att klara av att betala ~2000:- var tredje månad när jag väl fått utmätning. Hur har ni andra gjort med csnlån?

Återigen tusen tack för alla svar, uppskattas enormt!
Någon som har input angående detta? Löning idag så funderar på hur jag ska göra. Försökt söka på forumet men hittar inget. Hur har ni andra gjort med csn?

Tack!

Har du tänkt att plugga framöver när du har löneutmätning/skuldsanering.
Annars släppt det också.

Hej!
Vet att det finns hundratals liknande trådar redan, som jag redan läst igenom, men då allas situation är unik så väljer jag ändå att starta en egen.

Jag har haft spelproblem sedan jag var under 18, i mer än 10 års tid men slutade spela årsskiftet 2018/19 och har varit på spelstopp sedan dess. Spelandet finns inte kvar i mitt liv. Men smärtan som psyket tog av nästan 15 års spelande finns fortfarande kvar. (Det här kontot är t.ex. skapat 2013, så redan då fanns det problem.)

När jag slutade spela så hade jag cirka 1 miljon i lån till diverse banker, större och mindre, samt ca 600 000 i privata skulder till familj och vänner.
De senaste 7 åren har varit ett evigt pusslande för att klara av att hålla banklån flytande samtidigt som jag försökt betala av de privata skulderna. Samlingslån hit och höjds krediter dit.

I dagsläget är jag i princip skuldfri vad gäller privata lån, men har skulder på ~900 000 till diverse banker. Då jag hamnat i en situation där höjda krediter månad efter månad och stora samlingslån gjort att utgifter överskridit inkomster (med råge) så valde jag i augusti att släppa allt. Just nu inväntar jag att fogden ska höra av sig och sätta igång löneutmätning.

Jag har haft mitt liv på "paus" i snart 20 år. Istället för att skaffa familj som alla vänner runt omkring mig så har jag legat sömnlös var och varannan natt och bara tänkt 1 dag i taget framåt.

Nu har jag hamnat i en situation där jag inte längre orkar. Att släppa alla skulder var en jäkla lättnad, men samtidigt läskigt, att acceptera att jag nu ska möta den otäcka kronofogden som jag lyckats undvika i 15 år.

Det senaste lånet jag tog var ganska exakt 1 år sedan, ett samlingslån som användes för att betala av 2 större lån samt ett privat lån(vilket kan bevisas). Utöver det så tog jag i början av lånet en kredit (lumify?) Som jag betalat av och sedan höjt månad efter månad tills det inte långre var möjligt att betala. Resterande lån är från mellan 2020 och 2023 (och har knappt minskat en krona under dessa år)

Antar att det är dessa nyare lån som skulle kunna sätta käppar i hjulet för en ansökan om skuldsanering.

Mina frågor är hur som helst följande:
Hur bedömer ni mina chanser? Är 38 år och har ett förstahandskontrakt på boende.

Ska jag vänta tills alla skulder hamnat hos fogden innan jag skickar en ansökan, eller ska jag göra det redan nu?

Ska kontakta kommunens skuldrådgivning, men då det verkar kunna ta ett par månader att få tid hos dom, ska jag vänta och ta hjälp av dom men ansökan eller ska jag sköta det själv? Vad jag har förstått så verkar det se bra ut om man tagit hjälp av dem.

STORT tack till alla er som orkat läsa igenom allt och extra tack till er som tar er tid att svara.
Vill ni ha någon kompletterande information så säg till.
Hej !
Du ska söka skuldsanering. Absolut !

Jag har själv precis blivit beviljad och det är en enorm lättnad och min känsla är att jag inte längre har några lån .

Kontakta kommunen och boka en tid . Ta med alla uppgifter dit och låt dem skicka in ansökan . Ta gärna med något som kan bevisa att du är spelfri också , om du har gått på nån behandling . Det kommer ta några månader att få tid och sen tar det minst 6 månader du börjar att handläggas hos myndigheten. Då har tiden gått och det kanske nästan blir 2 år från det att du tog det sista lånet , vilket gör det lättare att få det beviljat om man ser det tidsmässigt . Du kan ju visa att du har betalningsvilja vilket också är ett stort plus.

Jag hade telefonmöten med mina skuldrådgivare och skickade in ansökan och personligt brev själv efter det . Jag hade tagit lån 2 år tidigare . Kämpat med lån i över 10 år och hamnat i den där spiralen som bara går nedåt . Hemskt !

Jag har fått stor hjälp och många goda råd av Lånautanpapper som finns här på forumet. Kontakta hen . Fantastiskt hjälpsam person som vet och kan typ allt om skuldsanering och håller koll på saker och ting åt en.

Lycka till !

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp