Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ska jag sälja huset eller kämpa vidare? Råd om ekonomi och boende

Är detta rätt ordningsföljd. Sälja huset först, sen släppa alla lån?
Det är lugnast så (att sälja först och släppa allt sen), det ger er dessutom mer tid och kontroll att planera hur ni ska hantera pengarna efter försäljning. Rekommenderar att huset är sålt så tidigt som möjligt om ni bestämt er, men senast 100% klart 6 månader efter att du släppt skulderna - Är inte huset sålt tills dess och skulderna legat hos KFM ett tag och ni inte har ett rimligt bud så kommer ni börja svettas över en kamp mot klockan att få sälja huset först eller om huset blir utmätt först.

Är detta rätt ordningsföljd. Sälja huset först, sen släppa alla lån?
Japp, och hitta ett annat stabilt boende som ni kan tänka er att bo i innan anmärkningar osv trillar in.

Släpper man allt så är det en stor risk att huset utmäts och säljs på exekutiv auktion vilket resulterar i mindre betalt mest troligen.

Höj hyran så ni går med vinst på uthyrningen. Den vinsten kan du använda till att börja beta alla lån enligt snöbollsmetoden.
Om ni tror att ni kan ta er igenom det så har ni huset kvar när ni har fått mer normal belåningsgrad.
Men snöbollsmetoden och disciplin så kommer skulderna minska och försvinna en efter en.
Du skriver att ni går runt varje månad med hjälp av befintliga krediter. Det är inget ovanligt i början när man börjar sanera sin ekonomi.
Ni ska sträva efter att använda krediterna så lite som möjligt. Absolut inga nya lån. Stryp att handla mat på Klarna! Ät hellre billigt och anpassa era matinköp efter butikernas veckoerbjudanden (man sparar tusentals lappar på det!)

Hur mkt kan du få för huset om du säljer det?

Har ni ringt ALLA era långivare och försökt förhandla om lägre belopp att betala per månad?
Vem av er är mindre belånad?

Om ni ändå i slutändan ska släppa alla era skulder och söka sanering så är det till er fördel om ni gjort allt ni kunnat för att minska eran skuldbörda.

Japp, och hitta ett annat stabilt boende som ni kan tänka er att bo i innan anmärkningar osv trillar in.

Släpper man allt så är det en stor risk att huset utmäts och säljs på exekutiv auktion vilket resulterar i mindre betalt mest troligen.
Vi har skrivit på ett kontrakt på en lägenhet och flyttar dit om 3 månader. Så det är redan fixat
Höj hyran så ni går med vinst på uthyrningen. Den vinsten kan du använda till att börja beta alla lån enligt snöbollsmetoden.
Om ni tror att ni kan ta er igenom det så har ni huset kvar när ni har fått mer normal belåningsgrad.
Men snöbollsmetoden och disciplin så kommer skulderna minska och försvinna en efter en.
Du skriver att ni går runt varje månad med hjälp av befintliga krediter. Det är inget ovanligt i början när man börjar sanera sin ekonomi.
Ni ska sträva efter att använda krediterna så lite som möjligt. Absolut inga nya lån. Stryp att handla mat på Klarna! Ät hellre billigt och anpassa era matinköp efter butikernas veckoerbjudanden (man sparar tusentals lappar på det!)

Hur mkt kan du få för huset om du säljer det?

Har ni ringt ALLA era långivare och försökt förhandla om lägre belopp att betala per månad?
Vem av er är mindre belånad?

Om ni ändå i slutändan ska släppa alla era skulder och söka sanering så är det till er fördel om ni gjort allt ni kunnat för att minska eran skuldbörda.
säljer vi huset har vi nog en vinst på ca 700-800 tusen. Vi har inte ringt någon långivare än. Osäker på vad jag ska säga. Vi har ungefär samma belåningsgrad. Tack så mycket för bra information.

Vi har skrivit på ett kontrakt på en lägenhet och flyttar dit om 3 månader. Så det är redan fixat

säljer vi huset har vi nog en vinst på ca 700-800 tusen. Vi har inte ringt någon långivare än. Osäker på vad jag ska säga. Vi har ungefär samma belåningsgrad. Tack så mycket för bra information.
Försök med att ni vill betala 70% av kapitalbeloppet. Kanske gör det att ni kommer hålla er flytande?
Glöm inte vinstskatten också.

du säger att ni har extremt mkt lån och inte går runt varje månad och frågar om vilken hjälp de kan erbjuda? Om det går att lägga om lånen på längre avbetalningstid så sjunker månadskostnaden. Mellanskillnaden kan gå till att inte behöva ta ut från krediterna och till snöbollen.

ni är 2 personer.
ni har ca 1.000.000 i lån per person.

Säljer ni huset så får ni ner det till ~700.000 per person.
Vad är anledningen till belåningen? (kanske står i tråden, har inte läst hela).
Kan ni kanske klara er med den billigare bostaden och minskad lånebörda?

Hur jobbigt får det bli mentalt. Går hade jag bestämt mig för att släppa allt. Idag vill jag fortsätta kämpa. Så här har det varit senaste månaden. Skitjobbigt. Vad ska jag göra?

ni är 2 personer.
ni har ca 1.000.000 i lån per person.

Säljer ni huset så får ni ner det till ~700.000 per person.
Vad är anledningen till belåningen? (kanske står i tråden, har inte läst hela).
Kan ni kanske klara er med den billigare bostaden och minskad lånebörda?
Problemet är räntan: Med Nystart, Nordax, Svea, Thorn, Maxade krediter hos remember och bank norweigan, Loanstep, Ferratum, Brixo, Binly, Lumify etc utöver dom stora vanliga lånen så får du nog räkna med 2-2.5 miljon per person om allt ska jobbas bort med tiden. Du har räknat med 0 i ränta men jag skulle vilja hävda att räntan över tid kommer bli lika stora eller större kostnader än lånen. Speciellt med tanke på att ränteavdraget för lån utan säkerhet försvinner om 4 månader.

Men det är sant att sälja huset gör lite skillnad. Men då måste det budgeteras ordentligt och ärligt för hur situationen ser ut efteråt. Så att man inte säljer huset och fortfarande har mindre än existensminimum eller går minus. Då gav den där husförsäljningen ingen glädje annat än till bankerna (om det inte är vad som krävs för ex skuldsanering).

Men räntorna ser jag som största problemet här

Senast ändrad:
Så, nu har jag kommit hit. Har sagt upp mina hyresgäsu. Dem flyttar 30/11. Jag vill försöka förhala allt för att låta tiden gå så att jag hinner sälja huset själv innan kf gör det. Det enda jag inte kan betala denna månaden är klarna på 28000kr. Hur snabbt hamnar de hos kf? Eller ska jag släppa allt redan nu, och hoppas att kf inte hinner utmäta huset innan jag har sålt det? Tacksam för svar

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp