Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ska jag bestrida ärendet elr godkänna!?

Jag har en skuld på 8 tusen som hamnade hos alektum inkasso. Jag kunde inte betala denna månad så dom la upp en avbetalnings plan som börjar gälla nu sista juli men dom hade redan skickat ärendet till kronofogden så idag elr imorn får jag ett betalnings föreläggande.

Jag har nu pratat med 3 olika handläggare på alektum inkasso o frågat varför dom gett mej en avbetalnings plan om dom ändå skickat de till kronofogden:/ alla 3 säger olika...

En säger ja ska betala enligt avbetalnings planen o när jag gjort första betalningen så kommer dom dra tillbax ärendet från kronofogden.

En annan säger att hon tyvärr inte kan svara på va som kommer hända.

Den tredje säger jag ska skriva under betalnings föreläggandet o skicka in samt betala första månads betalningen på avbetalnings planen o sen får man se va som händer.

Alltså va ska ja göra...!?? Om ja bestrider ärendet o har turen på min sida så slipper ja anmärkning o dom går me på avbetalnings planen helt. Elr ska ja skriva under betalnings föreläggandet o skicka in då hinner de ju bli ett utslag precis när avbetalnings planen börjar gälla...då kan de ju bli utmätning.

Förvirrad

Mycket märkligt att man kan få olika svar på sin fråga av ett och samma bolag.Det bästa är kanske att du ringer till "KF" så snabbt du kan och fråga vad som gäller.Hoppas att inte du få olika svar av dom också.

Jag hade nog bestridit brevet från KF och skriva att avbetalningsplan är gjord med företaget. Nått liknande iaf. Men ring till KF och kolla med dom hur du ska göra. Säg då att du har kommit överens om en avbetalningsplan.

Ja jag ska ringa kronofogden imorn o höra hur fasen jag ska göra:s om ja ska godkänna..då blir de ju en betalnings anmräkning samt utslag o då kan dom ju driva in allt. Kanske bättre o bestrida o säga att man fått en avbetalnings plan....för alektum inkasso sa att dom skulle dra tebax ärendet så fort första inbetalningen kommit in 27e juli...då känns de bra jäkla onödigt att ja ska få en betalnings anmärkning innan :( ???

Tussan du är en sann kämpe.Har du haft med "KF" att göra förut,eller har du klarat dig med inkasso/avbetalningar?.Om du haft med inkasso så kanske du vill dela med dig med vilket bolag som du tycker har varit bra att ha och göra med.Själv har jag haft att göra med Intrum,Avida och 4Finance.Alla dessa 3 aktörerna har varit bra,sedan kanske inte alla tycker lika dant som mig.

Jag har tyvärr 12 anmärkningar men har klarat mig från utmätning varje gång...har lyckats fått till avbetalningar jämt o har 2 månads betalningar kvar på mitt vivus lån 1200 per månad...jag bestred ärendet som gick vidare till tingsrätten o jag vann o dom gav med sig om avbetalnings plan te slut...fyfan vilket helvete ja haft me dom o ett helvete me hela ekonomin. Jag har nu 3-4 jobbiga månader kvar sen är de mesta bort betalt o jag kan börja leva på grön kvist igen med enbart min lön.. aldrig mer sms lån elr andra krediter.....

Jag känner igen alla dessa inkasso bolag haha...segoria är nog de inkasso bolaget som jag tkr varit bäst...dom bryr sig inte om man missar en månads betalning elr skjuter fram en månad osv elr betalar mindre nån gång om de krisat.

Dom 3 du beskrev har varit helt okej dom me förutom 4finance hehe...som ja bråkat me i tingsrätten :/

"4Finance" är det inte många som gillar.Personligen så tror jag dom flesta har sina egna metoder för att få tillbaka lånen.God inkasso ton finns inte alltid,även om dom flesta är någorlunda bra.

Har hört flera som inte gillar 4finance:/ De e stor skillnad på inkasso bolag tkr jag endel vill ha betalt direkt och e rätt hårda medans vissa är mer förstående o så...

Nja det är ju så lagen är skriven att bolagen har ju ingen skyldighet att bevilja någon avbetalningsplan.Tyvärr så blir det ju allt som oftast så att "KF" få mera att göra i sådana fall när bolagen säger nej till detta.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp