Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Sjukskriven , utmätning?

Hej det är så här att min sambo har utmätning och får behålla 11750kr varje månad. Nu har har troligtvis fått diskbråck och har varit hemma några dagar.! Och ska till läkaren o mg så fort som möjligt men kommer att bli sjukskriven någon vecka. Men kommer han att få samma förbehållsbelopp ändå fast han är sjukskriven? Kontaktar man kronkalle då när vi vet om han blir sjukskriven? Tacksam för svar. Då han arbetsgivare säger att han kommer få mindre och inte klara sig alls om han blir sjukskriven?

Hej det är så här att min sambo har utmätning och får behålla 11750kr varje månad. Nu har har troligtvis fått diskbråck och har varit hemma några dagar.! Och ska till läkaren o mg så fort som möjligt men kommer att bli sjukskriven någon vecka. Men kommer han att få samma förbehållsbelopp ändå fast han är sjukskriven? Kontaktar man kronkalle då när vi vet om han blir sjukskriven? Tacksam för svar. Då han arbetsgivare säger att han kommer få mindre och inte klara sig alls om han blir sjukskriven?
Han får alltid behålla 11750:- om det är hans förbehållsbelopp, det ska hans arbetsgivare se till att han får behålla, varje månad. Om arbetsgivaren ha sagt att han får behålla mindre så har denne fel. Är han sjukskriven så får kronkalle mindre helt enkelt. Han behöver inte kontakta kronkalle.

Ok då har jag förstått rätt men om han blir länge och det blir försäkringskassan som ska betala ut till honom så måste vi väl kontakta kronkalle?

Ok då har jag förstått rätt men om han blir länge och det blir försäkringskassan som ska betala ut till honom så måste vi väl kontakta kronkalle?
Ja det antar jag, men vet inte riktigt hur det fungerar då, det kan nog nån annan svara på bättre. Men eftersom pengarna kommer en annan väg så antar jag att kronis behöver veta det.

När jag hade löneutmätning och var sjukskriven ca 2 mån kontaktade jag aldrig kfm. De fick inget från arbetsgivaren första månaden, och andra månaden så mättes inget ut från fk. Inte heller tal om att lämna ny inkomstredovisning.

Som jag ser det har man två val:
1. Man kontaktar alltid fogden vid minsta förändring av hyra, inkomst eller utbetalare.
2. Om en förändring är till din nackdel (hyreshöjning etc), kontakta fogden omgående. Annars om förändringen är till din fördel ligg lågt och låt fogden göra skäl för lönen. Pengarna man då får tillgängliga kan man då lägga på att betala ner enskilda skulder som man själv finner lämpligt.

Hej alla! Är ny här. Har en fråga: jag har löneutmätning via min lön jag får från jobbet, men nu är jag sjuk och har varit det sen i början av januari. Min arbetsgivare betalar ut sjuklön i 14 dagar så min fråga är: nu när fk ska betala ut i februari och jag får min lön från jobb, kommer kronkalle att ta fk pengarna då? Tacksam för svar

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp