Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Sitter vi alla här i samma sits?

Hej.
Kände bara att jag ville skriva av mej lite.
Sitter med en massa avbetalningar på smslån hos de flesta aktörer idag hittills har inget fastnat hos krfm men det har varit nära så man har tagit nya lån o räddat sig för dagen?

Hur kunde detta ske? Smslån i all ära, dom för nåt gott med sig när det är panik och man kan betala tillbaka men efter det då?
Jo då sitter man där och räknar dagarna tills lön som man ändå inte kommer få nåt av.

Varför gör man det, man vet ju att man inte kommer kunna betala men ändå tar man ett lån till, Jag vill bli fri från det och har startat resan dit man kan leva på sin lön och kanske även unna sig själv och familjen något.
I mitt fall så vet inte övriga familjen nåt om hur dåligt det är vilket jag önskar att dom visste.
Men jag vet även att om jag skulle berätta allt så skulle jag få veta va värdelös jag är osv.
Det är det som sänker mej, jag vill ha hjälp av nån som förstår att det är jobbigt för mej me.
Det är genant att prata om, för som 37åring så borde ja kunna sköta ekonomin.

Jag har sökt och letat efter en sida med skuldrådgivning, men har inte hittat nåt.
Jag vet man kan söka sig till kommunen och få rådgivning och i ytterst sällsynta fall hjälp, men det är inte det ja söker för även dom kommer ju o berätta att "så här gör man bara inte det borde du som 37åring förstå".
Allt sånt kan ja redan, det jag söker efter är nåt som kan förstå problemet och hjälpa mej tackla det därifrån, lite mer åt det personliga planet fast det är anonymt.

Finns det nåt sånt?

Har spånat lite på att försöka få igång nåt liknande men har inte all kunskap.
Tid för att starta en sida och sätta upp den kan jag men sen kommer man till att veta lite lagar och hur inkassobolagen jobbar.
Kan man kanske få dom att vara med på ett hörn som rådgivare och inte "golddiggers" vilket dom är idag.

Denna sida är underbar, jag har lärt mej mycket av den men även tyvärr hittat fler smslån som ja inte kan betala.

Kan det finnas ett samarbete med denna sida om skuldrådgivning?

Jag är ute efter ett gäng med bra personer som kan tackla problemen tillsammans utan några krav på vem man är utan mer kunna hjälpa andra som sitter i samma sits utan att rekomendera nya lån. Och som förstår hur jävla genant och jobbigt det är att tala om.

Jag är inte på nåt sätt emot smslån på nåt sätt, tvärtom dom är som sagt suveränan att dom finns men kostnader kan visserligen dra iväg ibland, men det är ju upp till mej som konsument att ta hänsyn till.

Forumtroll har jag inte mycket för, vill nån lämna kritik så gör gärna det, all kritik är positiv.
Dom som klankar på andra sänker oftast sig själv snabbare.

Tillsammans kan det finnas en väg ur träsket.

Kan verka väldigt luddigt skrivet men det är så mycket tankar som snurrar om hur man ska få ihop till alla räkningar, vad kan man sälja osv.

Ha en bra kväll alla...

//K

Har det precis som dig och du beskriver, många smslån, genant att tala om, ingen vet förutom min man, men han är ju uppväxt med att låna hos en "vanlig" bank, så där har jag ingen hjälp av honom, jag vill också bli av med mina skulder, men hur?
Ingen "vanlig" bank vill låna ut pengar, då går man till sms-utlånarna, fast i härvan går mycket fort!

Känner också igen mig, har lånat och lånat för att hela tiden betala lån, så nu har jag tappat greppet. Vet inte vad jag ska göra längre. Funderar på att släppa allt till kronolle. Det går inte att ta avbetalningsplaner längre eftersom jag lånar för att betala dem. Usch känner mig helt slut.....

Har det precis som dig och du beskriver, många smslån, genant att tala om, ingen vet förutom min man, men han är ju uppväxt med att låna hos en "vanlig" bank, så där har jag ingen hjälp av honom, jag vill också bli av med mina skulder, men hur?
Ingen "vanlig" bank vill låna ut pengar, då går man till sms-utlånarna, fast i härvan går mycket fort!

Känner också igen mig, har lånat och lånat för att hela tiden betala lån, så nu har jag tappat greppet. Vet inte vad jag ska göra längre. Funderar på att släppa allt till kronolle. Det går inte att ta avbetalningsplaner längre eftersom jag lånar för att betala dem. Usch känner mig helt slut.....

Hej.

Lite den känslan jag känner igen, att man bara vill släppa taget och låta det bero.
Men det går att ringa och förklara för sig och komma fram till en uppgörelse, men steget dit kan vara långt och jävligt jobbig.
Man måste förklara att man inte kan betala si o så mycket varje månad.
Får man inte hjälp av den man pratar med i kundtjänst så begär att få prata med en som står över dom.
Du har laglig rätt att få prata med nån som har mer att säga till om.
vissa lån kanske inte går att bromsa utan man får ta smällen.

Men ge inte upp, det finns hjälp bara skitjobbigt att be om den.
Men de flesta förstår om man ringer eller mailar dom och förklarar hela sin situation och inte bara säger att jag kan inte.
Det bästa är att tänka ut en plan att försöka hålla sig till läven om man trillar över kanten ibland, men då kan man kravla upp igen.

Ja vi är väl de flesta av oss i samma sits här av olika anledningar, det är en tröst att veta att man inte är ensam om detta, samtidigt önskar man att ingen av oss skulle behöva vara här.

Det finns en sida, fattigariddare.se där man kan få råd och stöd, så t ex du Brölle kan ju kolla där.

Konsumentrådgivning kan man vända sig till också. De kan hjälpa till med de jobbiga samtalen som man kanske inte orkar ta själv med dom man lånat av. Man behöver inte va rädd för att få skäll för att man inte fixar sin ekonomi för alla har vi väl våra anledningar till att det blivit så här, så det är inte farligt att ta kontakt med dom. Hoppas dessa ord kan hjälpa nån här, för man mår bättre om man kan tala med nån om sin situation.

Jag har "been there, done that", alltså både varit hos konsumentrådgivare (flera år sen nu) haft löneavdrag till kronofogden... Och, ska sägas att den som inte får skuldsanering och har stora skulder till kronofogden kommer aldrig bli fri för räntorna äter upp det som dras från lönen, så tänk på det ni som ev tänker "släppa" era skulder. Undvik kronofogden alltså...

Hur hög ränta är hos Kronofogden då? Alltså när de gör löneutmätning

diandra hur mycket lån hadde du på utmätning och hur lång tid pågick utmätningen för dig?
tyvärr var utmätning ända utvägen för min del.det fanns inga pengar att betala med.men det jag märkt är att vissa skulder prioriteras mer än andra vid utmätning.jag har en skuld till min bank.och det lånet släppte jag när summan var på 159000.det var ca 3-4 år sedan och idag är den nere på 79000.MEN som du säger räntan tickar på och den är på 9600 och den kommer jag få betala när skulden på 79000 är borta.det är sjukt system.varför låter dom räntan ticka vidare.jo för de tjänar så MYCKET pengar på oss som är i skuld.däremot smslånen verkar ju ligga hela tiden på samma summa som när jag först sökte lånet.jag ringde en gång till kf och ville ha en sammanställning av alla lån.och fick en bibba med papper.så kollade jag smslånen och blev paff oj det har sjunkit.tänkte att kanske man då kan höra av sig till nån av dom och börja betala direkt jo tjena sen när jag fortsätter läsa deras väldigt invecklade sammanställning och ser räntan och slutsumman 3500.VAA samma som jag skulle fått betala direkt till lånegivaren.men skulderna skall sjunka men man ser det inte.men utmätningen kan ju fortsätta hela ens livstid.jag har 359000 idag hos kfm så det är väll ev 15 år att betala.eller hela livet.för nått extra jobb tänker jag inte söka.jag har tjaffsat och bråkat med lånegivare och inkassobolag erbjudit dom summor som jag KAN betala bättre än inget men nej.ja men dåså.skit idet då.inkassobolag ringer fortfarande för att kolla om jag vill avb ja men jag har ju utmätning det vet ni ju om.finns inget utrymme.jo men om du kan betala det du kan.jag blir vansinnig sa det till dom som ringde jag har redan erbjudit och bråkat om detta inget gick ni med på,nu när man är hos kf vill ni att jag skall komma med förslag,nej tack,
men visst hadde det varit underbart få ha en betalningsfri månad hos kf.unna sig nått
men jag måste ändå säga att jag mår "bättre"idag,jag har pengar kvar.förr låg jag back 3000 varje månad.men finns dagar då man bara vill ja lämna allt man orkar inte man känner sig så värdelös.inget fungerar i detta samhälle om man inte har pengar.jag har alltid sagt pengar är inte allt,jag tar tillbaka det idag för det är det.och jag har förlorat många vänner också.för jag kan inte gå ut på puben eller gå på flashiga restauranger,kan inte åka på båtresor m.m,dom tröttnade såklart att försöka få mig ut.men jag kan inte berätta för nån varför.bara min man min syster och mamma som vet ingen annan.jag har hört hur mina vänner arbetskamrater pratat om människor med skuld,vilken hemsk syn man kan ha på människor.

och som sagts fattiga riddares forum är även det kanon, där kan ni gå in fråga om delgivningar,utmätningar,bestridan,inkassobolag hur de fuskar och beter sig tex.intriumcleaner tex dom arbetar för att ta fram bevis för hur inkassobolag datainspektionen finansinspektioen ja verkligen jobbar.det är skrämmande läsning.mycket mycket läsning finns där.jag menar ta en titt så får ni hur mycket info som hellst och hur det ser ut i skuldsverige och vilka livsöden som drabbar människor.
men som sagt vi är många i denna situation.

mitt inlägg känns som det blev vääääääldigt långt.

Det mest tragiska i sammanhanget är ju att flertalet av oss, ja kanske till och med majoriteten av hade men enkelhelt klarat av att lösa allt i ett banklån med vettig ränta.

Istället för att ta en titt på er inkomst och därmed konstatera att vi faktiskt kan ordna upp vår ekonomi så säger banken nej samtidigt som snabbapengarmotextremränta.se ger dig ett lån så att du klara att lösa 8 av 10 månads avbetalning till diverse aktörer.

Månaden efter har du ett lån till och då du inte kunnat lösa alla dina avbetalningar till inkasso har de skickat dem till kronofogden som du försöker hålla dig undan tills löning.

Varför kan man inte i Sverige idag ge folk en chans att bli av med sina sms lån och krediter, de obotligt sjuka spelarna och de som alltid kommer låna mer än vad de kan betala tillbaka är en extrem minoritet i sammanhangen och istället drar man alla över en kant genom att neka eller vettiga lånevillkor.

Min fråga är därför!

Hur många av er har egentligen fått en chans att lösa er situation med vettiga vilkor. Jag menar främst genom banklån + ok ränta och inte ni som fått genomgå utmätning och skuldsaneringen.

Skulle vara intressant då många av inläggen tyder på att många här tjänar 250 000 kr + /år.

Senast ändrad:
diandra hur mycket lån hadde du på utmätning och hur lång tid pågick utmätningen för dig?
tyvärr var utmätning ända utvägen för min del.det fanns inga pengar att betala med.men det jag märkt är att vissa skulder prioriteras mer än andra vid utmätning.jag har en skuld till min bank.och det lånet släppte jag när summan var på 159000.det var ca 3-4 år sedan och idag är den nere på 79000.MEN som du säger räntan tickar på och den är på 9600 och den kommer jag få betala när skulden på 79000 är borta.det är sjukt system.varför låter dom räntan ticka vidare.jo för de tjänar så MYCKET pengar på oss som är i skuld.däremot smslånen verkar ju ligga hela tiden på samma summa som när jag först sökte lånet.jag ringde en gång till kf och ville ha en sammanställning av alla lån.och fick en bibba med papper.så kollade jag smslånen och blev paff oj det har sjunkit.tänkte att kanske man då kan höra av sig till nån av dom och börja betala direkt jo tjena sen när jag fortsätter läsa deras väldigt invecklade sammanställning och ser räntan och slutsumman 3500.VAA samma som jag skulle fått betala direkt till lånegivaren.men skulderna skall sjunka men man ser det inte.men utmätningen kan ju fortsätta hela ens livstid.jag har 359000 idag hos kfm så det är väll ev 15 år att betala.eller hela livet.för nått extra jobb tänker jag inte söka.jag har tjaffsat och bråkat med lånegivare och inkassobolag erbjudit dom summor som jag KAN betala bättre än inget men nej.ja men dåså.skit idet då.inkassobolag ringer fortfarande för att kolla om jag vill avb ja men jag har ju utmätning det vet ni ju om.finns inget utrymme.jo men om du kan betala det du kan.jag blir vansinnig sa det till dom som ringde jag har redan erbjudit och bråkat om detta inget gick ni med på,nu när man är hos kf vill ni att jag skall komma med förslag,nej tack,
men visst hadde det varit underbart få ha en betalningsfri månad hos kf.unna sig nått
men jag måste ändå säga att jag mår "bättre"idag,jag har pengar kvar.förr låg jag back 3000 varje månad.men finns dagar då man bara vill ja lämna allt man orkar inte man känner sig så värdelös.inget fungerar i detta samhälle om man inte har pengar.jag har alltid sagt pengar är inte allt,jag tar tillbaka det idag för det är det.och jag har förlorat många vänner också.för jag kan inte gå ut på puben eller gå på flashiga restauranger,kan inte åka på båtresor m.m,dom tröttnade såklart att försöka få mig ut.men jag kan inte berätta för nån varför.bara min man min syster och mamma som vet ingen annan.jag har hört hur mina vänner arbetskamrater pratat om människor med skuld,vilken hemsk syn man kan ha på människor.

och som sagts fattiga riddares forum är även det kanon, där kan ni gå in fråga om delgivningar,utmätningar,bestridan,inkassobolag hur de fuskar och beter sig tex.intriumcleaner tex dom arbetar för att ta fram bevis för hur inkassobolag datainspektionen finansinspektioen ja verkligen jobbar.det är skrämmande läsning.mycket mycket läsning finns där.jag menar ta en titt så får ni hur mycket info som hellst och hur det ser ut i skuldsverige och vilka livsöden som drabbar människor.
men som sagt vi är många i denna situation.

mitt inlägg känns som det blev vääääääldigt långt.

Det gör väl inget om du skriver långt, vi läser ändå.
Jag hade skulder hos flera olika när jag hade utmätning, och det värsta var väl att när man fick nån krona tillbaka på skatten så tog ju kronofogden det också. Till slut orkade jag inte leva så för jag såg inget slut så jag bad min bror gå i borgen för mig på ett lån och det gjorde han.
Sen har det tagit 2 år för mina betalningsanmärkningar att försvinna och man har ju känt sig som ett svart får. Betalningsanmärkning = värdelös i
alla myndigheters ögon. Tyvärr har jag hamnat i smslånekarusellen då man "bara" försöker leva någorlunda normalt men inte lätt när man är ensamstående sen många år och har 2 ungdomar som också tas hand om. Förresten Nina, borde inte du kunna få skuldsanering, då är det ju i alla fall under en bestämd tid sen är man fri. Mina skulder var inte nog gamla så jag kunde inte få det. /Diandra.

Senast ändrad:
ja jag har funderat länge på sanering mina skulder är från 2007 och smslånen är ju dom nyaste.men hur funkar skuldsanering om man har lån med medsökande.för jag betalar även på lån vid sidan om utmätningen.och det är vansinne jag vet men det går.vet du hur det fungerar om den ena söker skuldsanering vad händer med medsökande då?

ja usch jag minns första gången dom tog skatten.skulle få tillbaka en rejäl hacka och min själ vad jag blev ledsen vilken känsla,men väldigt arg på mig själv tänkte ja där ser du dom pengarna kunde du ha hafft bättre användning för.om du inte....osv osv.men nu har man vant sig och det känns bra det med att de går till skulderna för det är mycket pengar som dom får varje år så det ja jo det är ju bra.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp