Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Shoppingmissbruk

oekj men jag menar större lån om du lånat å klickat i lösa befintliga lån och sen inte gjort det? Ha du skuldsanering idag?
Aha nej! Har skulder på ca 500.000:- som jag hanterat att betala på men nu är det ohållbart, kommer släppa till inkasso om jag inte kan få hjälp med att samla/låna av en släkting som funderar på det än så länge. Känner mig ganska ”klar” med detta skit så är säker på att jag inte kommer låna och sen göra annat med pengarna. Har terapi på gång också.

jo men jag tog lån väldigt intensivt nu senaste 1,5åren och lovade å när jag ansökte hade jag även då tryckt i lösa befintliga lån men har inte gjort det. Är rädd att jag även ska bli anmäld för bedrägeri av de jag lånat pengarna hos... usch är så rädd!

Är långivarna privatpersoner eller låneinstitut/banker? Bedrägeribrott behöver du inte vara orolig för. Var och varannan som lånat pengar och sedan använt dem till annat än man planerade från början skulle vara misstänkta för bedrägeri om rekvisiten för brottet vore uppfyllda enbart genom det faktum att man inte använt pengarna till det man från början avsåg. Vet man dock med sig från början att man inte kan betala lånen och heller inte har för avsikt att göra det samtidigt som man förfalskar exempelvis lönespecifikationer blir det en annan sak. Om man med uppsåt vilseleder någon och det innebär ekonomisk vinning för en själv och ekonomisk skada för den som vilseletts kan rekvisiten för brottet vara täckt. Det är som sagt en annan sak än att låna pengar som man från början har för avsikt att betala tillbaka och även lösa andra lån med.

Om du lånat från låneinstitut/banker så har de haft möjlighet att kräva att de ska lösa lånen åt dig vilket de tydligen inte har gjort. Att du tyvärr inte använt pengarna till det du från början avsåg att använda dem till är så klart olyckligt, men måste ändå anses som ”normalt” i sammanhanget. Du har ju inte haft koll på din ekonomi och konsumerat för mycket. Samtidigt har du fått låna mer pengar vilket du inte kunnat säga nej till. I min värld låter det i sammanhanget helt ”normalt”.

Också shoppingberoende. Det blir bara värre och värre. Ser något som jag vill ha och blir jätteledsen vid tanken att inte få det. Så jävla skumt. Ända sen jag blev vuxen har jag lagt på tok för mycket pengar på kläder och teknik. Sitter just nu och kämpar med att inte klicka hem en varukorg från Ellos. Och funderar på vad för kick som vore bra för mig som skulle kunna ersätta kicken av nya fina kläder. Snus bytte jag mot träning.

Jag vill ju hellre resa, spara, fixa ordning hemma, ge min dotter en moppe...

För mig har ekonomin inte gått helt åt skogen - än och hoppas på att vända detta. Men måste komma ifrån mitt habegär så min framtid kan bli den jag vill ha är så trött på att alltid oroa mig för pengar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp