Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Sergel Inkasso skickat till Kronofogden – kan de dra tillbaka ärendet?

Ja, inkassobolaget (Sergel) kan dra tillbaka ett ärende från Kronofogden innan ett utslag har meddelats (det vill säga innan Kronofogden har fattat beslut). Men de är inte skyldiga att göra det, och det är helt upp till deras egen bedömning. Om de vägrar, trots att du försöker hitta en lösning, har du tyvärr inte rätt att tvinga dem.

Hej,

Jag har tidigare haft en avbetalningsplan med er som jag följt från januari till maj. Tyvärr förändrades min livssituation drastiskt i maj, vilket tillfälligt gjorde det omöjligt för mig att betala enligt planen.

Jag är inte ovillig att betala – tvärtom – jag vädjar om att vi tillsammans hittar en ny lösning. Jag har erbjudit att betala en större del direkt (halva skulden), men fått avslag.

Jag ber er därför en sista gång att dra tillbaka ärendet från Kronofogden tills vi hinner upprätta en ny avbetalningsplan. Ett utslag från Kronofogden påverkar inte bara mig ekonomiskt, utan också psykologiskt och socialt, något jag ber er väga in i er bedömning.

Jag vill göra rätt för mig, men behöver lite tid.
Ingenting hindrar ett inkassobolag från att dra tillbaka en skuld från verkställighet bara för att ett utslag har meddelats.

Inget hindrar dig väl från att betala allt du kan nu?
Om inte annat minskar det oavsett skuldens storlek.

Kan du kanske betala allt till lönen även om det givetvis är ett stort belopp?
Jag skulle också rekommendera dig att betala in det du kan under tiden (om du nu kan betala in något).
Intrum skickade mig till kronan för en skuld på 4000 där jag hade en avbetalningsplan som jag inte följde. Detta för 2 veckor sedan cirka.
Dom var totalt omöjliga att diskutera med, dock hade dom ju rätten på sin sida förvisso.

Slängde in det jag kunde ett par gånger i omgångar och vipps så återkallade dom ärendet från Kronofogden efter ett tag då dom ansåg att jag visade upp god betalningsvilja.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp