- Meddelanden
- 3 736
- Mottagna reaktioner
- 2 655
- Poäng
- 1 737
Ingenting hindrar ett inkassobolag från att dra tillbaka en skuld från verkställighet bara för att ett utslag har meddelats.Ja, inkassobolaget (Sergel) kan dra tillbaka ett ärende från Kronofogden innan ett utslag har meddelats (det vill säga innan Kronofogden har fattat beslut). Men de är inte skyldiga att göra det, och det är helt upp till deras egen bedömning. Om de vägrar, trots att du försöker hitta en lösning, har du tyvärr inte rätt att tvinga dem.
Hej,
Jag har tidigare haft en avbetalningsplan med er som jag följt från januari till maj. Tyvärr förändrades min livssituation drastiskt i maj, vilket tillfälligt gjorde det omöjligt för mig att betala enligt planen.
Jag är inte ovillig att betala – tvärtom – jag vädjar om att vi tillsammans hittar en ny lösning. Jag har erbjudit att betala en större del direkt (halva skulden), men fått avslag.
Jag ber er därför en sista gång att dra tillbaka ärendet från Kronofogden tills vi hinner upprätta en ny avbetalningsplan. Ett utslag från Kronofogden påverkar inte bara mig ekonomiskt, utan också psykologiskt och socialt, något jag ber er väga in i er bedömning.
Jag vill göra rätt för mig, men behöver lite tid.