Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Separation och barskraptskuldsanering ?

Hejsan! Ska separera från min sambo pga missbruk. Ej barnens far. Har 3 barn

Kommer troligtvis bli tvungen att fylla ut med försörjningsstöd för att kunna betala hyran. Har precis blivit sjukskriven pga av att mina njurar har tagit stryk av litium som jag blivit fått sluta med (har bipolär typ 2) Är nu djupt deprimerad. Har endel gamla skulder som jag skött. Inga betalningsanmärkningar eller kronofogden. Men kommer ha mycket svårt att fortsätta betala dessa nu med sjukskrivning, ensamstående och högre boendekostnad. Har bokat tid hos en skuld och budgetrådgivare. Kan man få skuldsanering trots att man inte är hos kronofogden? ....än iallafall

Till saken hör att jag inte har en spänn på kontot och måste få ihop till ett helt nytt bohag. Det mesta är sambons då jag flyttade hit från ett möblernat boende. Har sängar till dom men inte mig. Ska få en soffa och försöka skrapa ihop begagnat från vänner och familj men blir ändå ett väldigt tomt hem. Kan säkert ta ett till lån för att få ihop möbler och husgeråd men kommer jag nekas skuldsanering då? Har ett oanvänt kreditkort som jag kanske kommer bli tvungen att använda till mat då hyran måste prioriteras. Kan ta några månader innan bostadsbidraget kommer igång.

Tar gärna emot tips och råd

Man kan få skuldsanering utan att vara hos kfm.

Har själv två kartonger med kastruller och liknande som ska till återvinningen. De hade säkert kunnat komma till bättre användning hos dig.

Mitt tips är att kontakta socialtjänsten om du behöver saker till boendet. Tänk också på att om du börjar använda ett kreditkort som hittills varit oanvänt kan det påverka en skuldsaneringsansökan negativt.

Kyrkan brukar också hjälpa med matkassar. Sök hjälp hos socialen för boende etc. Använd inte lån/krediter för att köpa möbler eller liknande då du riskerar att få avslag på saneringen. Du behöver inte hamna hos KF för att få sanering. Tar ca ett halvår innan ansökan behandlas så håll ut och ta inga nya lån. Läs på KFs hemsida så att du vet vad som väntar. Finns mycket bra trådar här på forumet också som hjälpte mig när jag sökte. Lycka till!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp