Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Sen med betalning till KFM?

Hur länge kan man dröja med en inbetalning för skuldsanering innan det blir konsekvenser? Vad händer om man betalar in för lite så länge? Skött mig i över 1,5 år men denna gång har jag inte allt och måste skramla ihop resten på något vis.

Enligt vissa kan man va sen med både 3-4 inbetalningar utan att något händer..

Så är du sen med en händer troligast inget, betalar du dessutom ikapp så snart du kan borde det vara lungt.

Jag fick reda på att jag hade betalat in fel en gång (skrivit fel slutsiffra på beloppet). Detta fick jag reda på flera månader efteråt när jag ansökte om omprövning annars hade jag nog aldrig vetat om det. Inget de meddelade mig. Betalade däremot in det direkt jag fick vetskapen.

@Frågvos
Ok tack, låter som det är ganska lugnt då men ev behöver vänta tills nästa lön. Är ju betalningsfri månad nästa gång som tur är men rädd dom hinner avbryta saneringen på den tiden. Man får väl en påminnelse i alla fall först bara.

Du får en påminnelse i lådan.
Det råder lite olika meningar om hur ofta borgenärerna får information om inbetalda belopp, så ska man nu hoppa över betalningar, så är det bra om man åtminstonde kan betala en delsumma iaf.
Enligt andra trådar så brukar upp till 3 månader gå bra innan det kan bli åtgärder som tex avslutad sanering eller förlängd betalplan,
sedan vet jag inte om det gäller 3 månader på raken eller totalt under femårsperioden.

@slasken
Tack och ursäkta sent svar, fick ingen notis. Ok, ingen påminnelse än så hoppas det är lugnt 10 dagar till tillls lönen kommer . Varit en tuff månad... Jäkla tur det är betalningsfria månader ibland med saneringen.

Detta är den information som jag har. Hur 100% säkert allt nedan är lämnar jag osagt

Efter 4 missade betalningar så kan en omprövning från borgenär motiveras.

Detta är rättsprövat - Källa:

1750021293245.png

Såhär räknar man då: De pengar du betalar in går alltid mot första missade betalningen. Så om din första missade betalning är i Januari men man betalar enligt betalplan i Februari så är det inte Februaris betalning du gör. Det går mot Januaris missade betalning. Alltid missat belopp först:
  • Januari: Du betalar som vanligt och är ikapp
  • Februari: Du betalar inget
  • Mars: Du betalar som vanligt (Det är då Februaris betalning det går mot, inte Mars betalning) Så du ligger efter Mars betalning
  • April: Du betalar ingenting: Det är då Mars + Aprils betalning du ligger efter med.
  • Maj: Du betalars som vanligt, Det är då Mars betalning du betalar mot. April och Majs betalning ligger du efter med
  • Juni: Du betalar på din betalfria månad. Denna betalning bokförs då mot Aprils betalning. Så du ligger efter med Majs betalning.
  • Juli: Du betalar som vanligt. Det är då Majs betalning du har gjort, inte Julis betalning
  • Augusti: Du betalar inget, du ligger efter med Julis + Augustis betalning
  • September: du betalar inget: Du ligger efter med Juli+Augusti+September betalning
  • Oktober: Du betalar - Det är då Julis betalning du betelar och ligger efter 3 betalningar (Augusti+September+Oktober)
  • November: Du betalar inget: Du ligger efter 4 betalningar (Augusti+September+Oktober+November). Nu kan det vara motiverat för borgenär att ansöka om omprövning för att avsluta saneringen

Så i ditt fall om du inte betalar i Juni utan betalar i Juli så är det Majs betalning du gör. Du ligger då 1 betalning efter. Det viktigaste är att inte samla på sig så man 4 betalningar back.

Att betala ikapp på betalfri månad rekommenderar jag starkt om man är efter. Speciellt första åren, även om det suger såklart att missa sin betalfria. Det är bra att vara ikapp om man mot förmodan blir av med jobbet eller liknande säg år 3 eller 4. Kan bli väldigt tufft om man redan då är back 2 månader före man tappar jobbet och måste betala sig igenom en lång omprövningsperiod innan man får ny betalplan.

Senast ändrad:
@TourettesGuy , jag själv ligger efter med maj månad.. dock inte fått någon påminnelse än.. har du fått ?

Hoppas det löser sig för dig. Verkligen!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp