Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Semesterdagar!! kan dom utmättas?

Låter konstigt om KF skulle ta semesterdagar (om man ska använda del till ledighet) men annars är det väl om semesterdagarna fås i form av pengar... eller?

Jag har löneutmätning med fast belopp, får behålla allt "extra". Har tagit semester som vanligt, både 4 veckor och resterande dagar utspridda under året, samt sparat en del, jag har 35 dagar/år. Har aldrig varit tal om att man inte skulle kunna ha semester fastän man har löneutmätning, dessutom regleras ledigheten i semesterlagen om att man faktiskt ska ta ut minst 20 dagar per år, för att kunna vila upp sej, är kopplat till bl a arbetsplatsolyckor och psykiskt välmående. Den enda gång jag kan tänka mej att KFM tar en del av semesterpengarna är om man har rörlig löneutmätning, man får ju lite mer betalt per semesterdag än när man jobbar, men då skulle det vara röra den lilla del som är extra.

Klart du måste ha semester! Semester är ju lagstadgat att du ska ha. Har alltid haft mina semesterveckor trots löneutmätning o nu skuldsanering.

Fast tjänst och heltid så behövs ju semester för att orka.

Tror inte du behöver vara orolig, och så mycket mer betalas inte för semester. Har du ob tilläggg så går du nästan minus med semesterersättning

Ska jag nu svara som det är eller ska jag ge ett svar som gör alla glada?

Jag förstår inte riktigt frågan här?
Låt säga att du har 10.000 kronor i löneutmätning som kronofogden tar varje månad. Så får du behålla 10.000.

Du har 1 månads betald semester - låt säga för enkelhetensskull att det är december du ska vara ledig. I december så får du ju "vara ledig" och befinna dig i Thailand men du behåller ju fortfarande dessa 10.000 alternativt betalar 10.000 till KFM?
Förstår inte alls frågeställningen här?
Vad är det dom ska ta?

Semesterersättning/semesterlön går att utmäta.
Det handlar dock framförallt om vid slutlön om man slutar sitt jobb så kan delar av den semester som ska utbetalas utmätas. Görs i särskilt beslut.
Har varit med ett par gånger att göra det på folk som jobbar också där semesterlön utbetalas oavsett om man är ledig eller ej.

Om vi säger som det är nu: Jag har 25st inarbetade semesterdagar alltså varje dag är värd 1037.50 = 25000kr som finns på min lönespec....alltså de 25 dagarna som jag är berättigad..nu kanske kfm ” tar” dessa så jag inte får/kan ha semester utan får jobba år ut o år in...detta var frågan alltså....Om jag får ha min semester och få ut dessa dagar när semestern är slut?

Semesterersättning/semesterlön går att utmäta.
Det handlar dock framförallt om vid slutlön om man slutar sitt jobb så kan delar av den semester som ska utbetalas utmätas. Görs i särskilt beslut..

Det var ju inte riktigt det tråden handlar om, skribenten frågar : "Stämmer det att jag tex från 2018 aldrig mer får en betald semester?!?!?"

Om hon jobbar 11 månader och är ledig den 12:e månaden så räknas det ju fortfarande som "lön" även om det är semesterlön och således får hon ju behålla samma summa som hon behåller varje månad.
Det är ju inte så att KFM tar hela semesterersättningen och låter henne ha 0 i lön den månaden bara för att hon är ledig.

Det är ju uppenbart att det inte handlar om någon slutlön och den insparade semesterersättningen hon har jobbat ihop så förstår inte relevansen i sammanhanget :)

Hope777 - Ett annat alternativ OM det skulle vara som så att det skulle klydda så kan du ju antingen ta dina semesterdagar lite snyggt och kanske vara ledig klämdagar eller dylikt alternativt (som jag) få semestern utbetalad extra på varje lön.

Lycka till hur som helst.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp