Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Semesterdagar i cash

Alltså såhär.

Jag har 25 semester dagar.
Är ledig tre veckor i år (tolv dagar).
Då har jag 13 dagar kvar - utav dessa så sparas 5 och resterande åtta får jag automatiskt på lönen i januari elelr februari.

Vi kan spara 40 dagar, sen vill sällan arbetsgivaren betala ut i pengar. :confused:

Man kan ju spara x antal dagar varje år men inte hur mycket som helst.

Vad händer om man inte plockar ut sina semesterdagar alls? Förlorar man dessa bara?
På mitt företag kan man spara upp till 40 dagar eller längst i 5 år. Om man vill ha utbetalt några dagar då kontaktar man bara ekonomi avdelning. Har löneutmätning och utnyttjar detta en gång årligen oftast inför semestern. Kontakta din arbetsgivare och kolla vad gäller hos dem eftersom det finns inte generellt regel på arbetsmarknad.

Det beror lite på yrke. Inom försäljning så tappar mitt bolag mer på att ha mig på semester än på att betala ut det i pengar för mig.

Men även vården där ibland en sjuksköterska måste ersättas av ett konsultbolag eller rekryteringsfirma där lönen är den dubbla...

Varierar som sagt.
Egentligen ska arbetsgivaren tvinga den anställde att ta ut 20 semesterdagar per år enligt semesterlagen.

Kan säkert stämma!

Skulle alla företag följa semesterlagen (få kollektivavtal (mig veterligen) har andra regler än semesterlagen förutom de som har extra semesterdagar) skulle det se ut som nedan.

Man har rätt att ha 4 veckor sammanhängande semester men arbetsgivaren kan bestämma när (juni-augusti) det läggs ut. Om man vill spara dagar skall man egenteligen tala om det till arbetsgivaren. Man kan spara alla dagar som överstiger 20, alltså för de flesta 5 dagar dock längst 5 år.

Det innebär (om man följer lagen) att när år 5 gått måste man ta ut 30 semester dagar i 5 år tills man har 0 sparade igen.

Men min erfarenhet är att företag gör väldigt olika.

Enda faran med att ha många sparade semesterdagar, är om företaget man jobbar på går i konkurs, för lönegarantin har dels ett total tak i summa den betalar ut, men sen finns ett max på 5 sparade semesterdagar. Så har du sparat mer än 5 och jobbar på ett företag som går dåligt begär ut dagarna i pengar eller ta extra ledigt.

Finns massa olika varianter på semester-modeller som följer semesterlagen baserat på vilket kollektivavtal man har. Man kan säga att semesterlagen är grundkraven, men följer man den lagen så kan semester se väldigt olika ut.

Vad gäller din fråga:

Oftast har man 5 veckor (25 dagar) semester. Man får spara max 1 vecka (5 dagar) semester till nästa år.

Har man tagit ut 15 dagar semester så kommer 5 sparas till året därpå så man har möjlighet till 6 semesterveckor (30 dagar) nästa år. 5 semesterdagar kommer betalas ut i pengar.

Vill du räkna hur mycket pengar du får ut för de dagar du får i pengar så är detta formeln.

Semesterersättningen blir:

Antal semesterdagar x 0.054 x din fasta månadslön kr = x kr

Sen plussar du på antal semesterdagar x 0.05 x rörlig snittlön i kr (bonus, provision, tillägg etc) = y kr

x kr + y kr = pengarna som du får.

Bestämmer man sig för att göra ett hundår och ta ut väldigt lite eller ingen semester så kan man istället för att få semesterdagar få lönepåslag om 12% på varje lön. Säg om du tjänar 50.000 kr brutto så får du istället: 50.000 x 1.12 = 56.000 kr. Men då har man inga betalda semesterdagar utan alla dagar man tar ut under året blir obetalda.

Inte vanligasta varianten, men det går att välja. Har nämligen gjort det tidigare.

Man kan ju spara x antal dagar varje år men inte hur mycket som helst.

Vad händer om man inte plockar ut sina semesterdagar alls? Förlorar man dessa bara?

Enligt lag så måste man ta ut minst 4 veckor per år alltså 20 dagar. Vi får spara 5 dagar per år och får spara max 50 dagar. Tar man inte ut sina dagar så betalar dom automatiskt ut dom dagar som ligger över 50

Var i semesterlagen står det att du måste ta ut 20 dagar?

Var i semesterlagen står det att du måste ta ut 20 dagar?

Så här står det i semesterlagen.
Har kopierat texten.

Här förklarar vi hur semesterlagen fungerar och vad som gäller om du är fast anställd, timavlönad, vikarie, föräldraledig – eller vd.
Så många semesterdagar får du spara
Du måste ta ut 20 dagar under semesteråret. Överskjutande dagar får sparas i fem år. Har du 30 semesterdagar får du alltså spara tio dagar per år i fem år.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp