Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

SEB lån via Advisa

Hej!

Jag har nyligen sökt lån på 250 000 via Advisa och har fått flera förslag. Det bästa erbjudandet är från SEB, 4% på 10 år, och vill acceptera förslaget. Det som gör mig lite tveksam till det är att de begär arbetsgivarintyg. Inga prblem med det, det har jag redan fått från min arbetsgivare. Det jag funderar över är att det står bara min grundlön redovisad i intyget. Jag jobbar mycket OB tid, vilket gör att min faktiska månadsinkomst är mycket högre än grundlönen. Så jag vet inte vad banken kommer att tycka om min inkomst när de ser intyget. Kanske anser de att inkomsten är för låg och nekar mig lånet. Vad ska jag göra? Ska jag kanske välja ett annat låneförslag där de inte kräver arbetsgivarintyg för att eventuellt inte bli kuggad på det? Om jag har förstått rätt, då kan jag inte bara gå till ett annat förslag hos Advisa, utan måste göra en ny ansökan, vilket innebär en ny kreditupplysning. Eller ska jag skicka in mina senaste lönespecar tillsammans med arbetsgivarintyget till SEB? Hur tänker bankerna? Är det någon som varit i liknande situation? Blir tacksam för alla tips!

Vad har du uppget för inkomst när du ansökte? Att de begär komplettering är ju för att bankerna vill se om den inkomst du uppget är faktisk det du tjänar. Det är din faktiska, fasta månadsinkomst som du ska uppge och inte övertid mm då det inte är en garanti att du jobbar lika mycket varje månad.
Vad är näst bästa erbjudande efter SEB?

Vad har du uppget för inkomst när du ansökte? Att de begär komplettering är ju för att bankerna vill se om den inkomst du uppget är faktisk det du tjänar. Det är din faktiska, fasta månadsinkomst som du ska uppge och inte övertid mm då det inte är en garanti att du jobbar lika mycket varje månad.
Vad är näst bästa erbjudande efter SEB?

Tack för svaret! Jag har resonerad precis som du. Fast jag jobbar inte övertid, utan obekväm arbetstid, vilket ingår i mitt fasta arbetsschema eftersom jag jobbar inom vården. Det är faktiskt en garanti att jag jobbar ungefär lika mycket varje månad, jag är ju tillsvidareanställd. Men banken kanske gör annorlunda bedömning och nekar mig lån. I min ansökan uppgav jag den faktiska månadsinkomsten före skatt från min lönespec. Kanske avrundare lite, så det blev 700-800 kr mer i månaden. Men de har ju fått uppgifter från kreditupplysningen, då stämmer den inkomsten med den angivna inkomsten. Näst bästa erbjudande är från ICA, 5,3% på 15 år och det behövs ingen komplettering, iaf enligt informationen i sms. Eller kanske kommer de att begära den senare?

Jag tror ej det kommer rycka öronen åt sig, arbetsgivareintyg är väl mest för att se att du är fast anställd också annars hade de ju bett om lönespecifikarioner. Vilket de kan göra efter om de undrar mer men då är det ju bara å skicka in.
Känns ju tråkigt att betala 1,3% extra bara för det. Du har ju ej vart oärlig i din inkomst så då ska de vara grönt.

Bifoga både intyg och säg 3 lönespecar så borde det vara okej 4% ränta är det bara att gratulera till

Har nu gått igenom alla mina lönespecar för 2018. Inkomsten varierar lite från månad till månad, beroende på hur många helger och kvällar tillfallit en viss månad. Den största skillnaden melllan lönespecen och den av mig angivna månadsinkomsten ligger på ca 2000 kr, vilket inträffade bara 1 gång. Det beror på att jag inte jobbat en helg den månaden, utan tagit ut semester. Ska jag chansa och ansöka om lån hos SEB eller välja ICA, dyarare, men kanse säkrare alternativ? Fördelen med ICA är att lånet har längre återbetalningstid och därför lägre månadskostnad, vilket är en viktig fördel för mig.

Tack för svaret! Jag har resonerad precis som du. Fast jag jobbar inte övertid, utan obekväm arbetstid, vilket ingår i mitt fasta arbetsschema eftersom jag jobbar inom vården. Det är faktiskt en garanti att jag jobbar ungefär lika mycket varje månad, jag är ju tillsvidareanställd. Men banken kanske gör annorlunda bedömning och nekar mig lån. I min ansökan uppgav jag den faktiska månadsinkomsten före skatt från min lönespec. Kanske avrundare lite, så det blev 700-800 kr mer i månaden. Men de har ju fått uppgifter från kreditupplysningen, då stämmer den inkomsten med den angivna inkomsten. Näst bästa erbjudande är från ICA, 5,3% på 15 år och det behövs ingen komplettering, iaf enligt informationen i sms. Eller kanske kommer de att begära den senare?
Tror inte det blir några problem. Kör på SEB

Har glömt att tilläga att jag har ca 80 000 på sparkontot hos SEB. Annars är jag kund hos en annan bank. Är det lättare att få lån hos SEB då?

Jag undrar lite samma sak men för mig är det däremot provisionen som är kanske 50% av lönen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp