Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

SEB / DNB Medlemslån för Unionen

Jag är ju med i Unionen, och i december skulle jag vilja försöka få mig ett medlemslån, och jag undrar bara om det är andra här som har erfarenhet av den hanteringen?

Unionen har två olika medlemslån, ett hos DNB och ett hos SEB. Räntan är på ca 8%, och löptiden är på max 10 år hos båda.

Förutsättningarna är ju, har årsinkomst på 310k, underskott i 2022 på 16k, inga betalningsanmärkningar eller förfrågningar. Mitt UC är idag (september) på 5,5% men jag hoppas korsa in i landet ”Bra” tills december.

Det är ju inte ett samlingslån, och det kommer inte hanteras av lendo eller zmarta.

Jag är mest nyfiken på om DNB / SEB kräver att man ska skicka in ID, att man ska hålla på med kontoverifiering och så, eller om det kommer att ske smidigare än det man hör på annat håll på forumet. Skälet att jag inte vill att de ska kolla mina konton är att jag har avbetalningsplaner till inkassobolag som jag följer.

Jag tog samlingslån hos DNB via Lendo i maj. Inga kompletteringar och pengarna var på kontot bara någon dag efter. Jag fick lösa privatlån och bilavbetalningen själv. Men läst en del som verkar haft det värre.

Det är lite olika.. vad jag vet och sett samt hört är att DNB kan kräva verifiering via Kreditz, har man tur så är det inga kompletteringar.

Jag funderar på om hanteringen är olika när man söker medlemslån direkt, eller när det dimper ner någon ansökan via tredje part som Lendo. Kanske är det så, och nu gissar jag vilt, att det finns extra steg för att verifiera ansökningar via lendo. Eller så tänker jag fel och det är samma process på båda kanter. Men incitamentmässigt skiljer det ju sig en del. Lendo är ju mycket mer av en försäljare även gentemot bankerna, snarare än en enskild låntagare som dimper ner i deras famn via deras hemsida.

Ajdå. Jag får stoppa en het potatis i min låneansökan för att göra mig förstådd då.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp