Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

SD-förslag - 10 000 kr till varje medborgare - Hur hade detta fungerat för skuldsatta?

Jag läste att SD har lagt ett budgetförslag som bl.a. innebär att varje medborgare som är folkbokförd i Sverige erhåller en engångssumma om 10 000 kr som syftar till att öka konsumtionen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...till-10-000-kronor-i-stod-till-privatpersoner

Oavsett sannolikheten att det faktiskt godkänns, hur hade detta påverkat de som ligger inne för utmätning?

Hade det blivit likt skatteåterbäringen att Kronofogden utmäter summan direkt och fördelar detta till borgenärerna eller hade engångssumman varit utmätningsfri?

Vad tror ni?

Intressant fråga och naturligtvis bra förslag av SD - Egna medborgare får pengar som dom sedan konsumerar - staten får tillbaka mycket utav pengarna.
Istället för att slänga pengarna på bistånd till korrupta diktaturer och dylikt. Det är nämligen biståndet bla dom vill dra in på.

Intressant fråga och naturligtvis bra förslag av SD - Egna medborgare får pengar som dom sedan konsumerar - staten får tillbaka mycket utav pengarna.
Istället för att slänga pengarna på bistånd till korrupta diktaturer och dylikt. Det är nämligen biståndet bla dom vill dra in på.

Ja, frågeställningen är intressant. Hade varit kul om utbetalningen av alla dessa engångsbidrag skedde runt Black Friday, då kanske man får som mest genomslag när det kommer till konsumtion vilket är det uttalade syftet.

Nobelpristagaren i ekonomi Milton Friedman myntade begreppet ”helikopterpengar” i slutet på 1960-talet.

Kan absolut funka, om pengarna verkligen går till konsumtion.

Swedbanks chef föreslog detta redan i april:

xn--lnapengar-52a.com/10-000-kr-i-manaden-till-varje-svensk

I USA genomfördes det också i samband med covid19-nedstängningarna.

Skulle gissa på att summan inte är utmätningsbar och inte behöver skattas heller.

Varje krona hade gått till amortering för min del. Staten får gärna betala min lån.

Varje krona hade gått till amortering för min del. Staten får gärna betala min lån.

Ja,
Men dom 10.000 som du har amorterat med kommer innebära att du sedermera kommer att ha 10.000 att konsumera. Kanske inte bums men du kommer förmodligen spendera pengarna på kanske mat,alkohol,transport - pengar som sedermera hamnar i statskassan ändå.

Ja,
Men dom 10.000 som du har amorterat med kommer innebära att du sedermera kommer att ha 10.000 att konsumera. Kanske inte bums men du kommer förmodligen spendera pengarna på kanske mat,alkohol,transport - pengar som sedermera hamnar i statskassan ändå.

Går mina planer hem med detta närmaste tiden så ska inte mer gå till konsumption. Kommer inte öka min standard markant efter jag nu aktivt försökt sänka den.
Då blir det dags för merparten av min lön att diciplinerat gå till amortering och rätta till vad jag ställt till med, amortering istället för ränta om man någonsin ska bli skuldfri från dessa banditer. Liknande 2pac som kör snöbollsmetoden

Jag skulle spara varenda krona. :faceheart:

Miljöpartiet kommer garanterat ha en annan syn på denna sak, kommer hävda att pengarna går till nazistiska sammankomster och att det är bättre o ge pengarna till någon regeringschef i mellanöstern.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp