SBAB hur många upplysningar?

Hej! Har inte riktigt hunnit spara så stor kontantinsats som jag önskat mig. Måste köpa en lägenhet nu för senare ska jag gå ner i arbetstid och då kommer jag inte längre få lika bra lånelöfte. Då funderar jag på att säga till SBAB att jag redan har ett privatlån på en annan bank (som jag egentligen inte har just nu, men kalkylen tillåter det) och sen efter att de tagit en upplysning och ev. fått lånelöfte... så hittar jag en lägenhet och säger "ok, här är lägenheten jag vill ha" och sen tar de kanske en till upplysning? Och EFTER den upplysningen så söker jag ett privatlån på en annan bank och lägger till den kontantinsatsen som jag lyckats spara ihop. På så sätt ljuger jag inte om att jag har ett lån men bara att jag tar den efter själva bolånet. Kan det funka? Hur långt in i processen tar de den andra upplysningen?

Men de ser att du inte har något lån på kreditupplysning. Ev tror de att du har lån utanför UC vilket troligen inte är en fördel. Har du 5% av kontantinsatsen? Resterande 10% kan du få som privatlån hos SBAB om kalkylen går ihop. Lycka till!

Men de ser att du inte har något lån på kreditupplysning. Ev tror de att du har lån utanför UC vilket troligen inte är en fördel. Har du 5% av kontantinsatsen? Resterande 10% kan du få som privatlån hos SBAB om kalkylen går ihop. Lycka till!
Ja, har 5% men har så svårt att lita på deras kalkyl (att det ska gå att låna så mycket). Ja, jag tänkte just säga att jag har lån utanför UC. Tänkte inte att det skulle vara en nackdel men kanske det är så...

Ja, har 5% men har så svårt att lita på deras kalkyl (att det ska gå att låna så mycket). Ja, jag tänkte just säga att jag har lån utanför UC. Tänkte inte att det skulle vara en nackdel men kanske det är så...
Men oavsett var du har lånet så påverkar det ju dina möjligheter att låna. Tror snarare det är tvärtom, att det är lättare om du tar det lånet med hos SBAB. Jag lånade 95% hos dem förra året, gick supersmidigt (bortsett ifrån deras långa telkö). Fick också hjälp med utbetalning till en del av handpenningen (eftersom jag ju inte hade 10 % själv). Jag hade egentligen inte ens 5% utan tog ett Wästgöta lån.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp