SBAB bolån och blanco till kontantinsts där?

Funderar på att köpa hus alt bostadsrätt inom 6-12 mån. Kommer då ha sparat drygt 100000 till kontantinsats. Kommer då att ha knappt 350000 i blankolån. Har SEB som bank men blankolånet hos Konsumentkredit med en ränta på 4,76 %. Har studielån på ca 130000. Har även lån hos Fairlo på 50000 som inte syns i UC. UC risk just nu på 0.6 och score på 653. Har 2 ff varav båda kommer vara borta när det är dags att ansöka om bolån. Är ensamstående med utflugna barn och en månadsinkomst på 40500 brutto.
Funderar på att ansöka om bolån och privatlån hos SBAB. Ansöka om 450000 i blankolån för att betala in det jag har men även för att ha ytterligare 100000 till kontantinsats. SBAB godkänner att man lånar till 10% av kontantinsatsen om man har 5% själv.
Ni som har bolån hos SBAB, var ni kunder där innan? Tänker om jag ska spara hos dem istället för hos SEB fram tills det är dags att ansöka om bolån? Om det ökar chansen för lån? Sparar ca 7700 i månaden hos SEB i dagsläget. Kom gärna med erfarenheter eller tips på annan strategi

Jag köpte lägenhet under september månad. Lånade 10% av kontantinsatsen och går in med resterande själv. Har fungerat alldeles utmärkt hittills och är väldigt nöjd med SBAB:s handläggning. Tillträde i november.

Jag köpte lägenhet under september månad. Lånade 10% av kontantinsatsen och går in med resterande själv. Har fungerat alldeles utmärkt hittills och är väldigt nöjd med SBAB:s handläggning. Tillträde i november.
Tack för svar. Var du kund hos SBAB innan och hade du andra lån?

Grattis till nya lägenheten!

Köpte hus för drygt 2 miljoner med 5% egen insats resterande med blanco från SBAB.
Ej kund sedan tidigare eller synliga lån och tillträde om några veckor. Inga andra ff, uc på 0,4 samt inkomst på drygt 40000 brutto i månaden, UC visade lägre inkomst då jag nyss bytte jobb. Har fortfarande provanställning som om ett par månader övergår i tillsvidare anställning.
En nackdel är deras långa kötider i telefon, ofta 2 timmar eller mer.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp