Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Samvetesfråga inför Utmätning på lönen...

Tjo!

Började släppa alla mina skulder, mest blancolån, klarna etc. totalt ca 450k.
I början av månaden fick jag beslut om utmätning på min inkomst, efter jag fyllt i mina inkomster/utgifter på deras hemsida, jag har 2 barn på halvtid hos mig, det fanns ingen specifik ruta för att fylla i huruvida jag får barnbidrag eller inte för dom, så jag klickade helt enkelt i att jag hade 2 barn på halvtid etc.

Grejen är att min ex-tant får bägge barnbidragen insatta på sitt konto, vi har en bra relation och hon för alltid över hälften till mig den 20:e varje månad, så om KFM har kollat Försäkringskassan huruvida jag får barnbidrag till mitt konto så har dom såklart sagt nej.

Jag har läst mitt beslut om utmätning och noterat att det står vid sidan av där jag angett mina barn; "Barnbidrag: NEJ" ..osv.. vilket betyder att jag får behålla en dryg tusenlapp extra i månaden.. Frågan är om KFM på något sätt kan få reda på att jag får dessa pengar insatta privat varje månad? Mitt samvete gnager mig lite om jag ska ringa KFM och säga som det är att jag får det av mitt ex varje månad? Har tänkte att senare söka skuldsanering, vill verkligen inte sabba det genom att undanhålla från KFM, men frågan är ju om dom verkligen kan ta reda på det? kan till och med be exet ta ut pengarna kontant och ge mig istället varje månad, dock tror jag inte att KFM kollar mina transaktioner? utan att dom kollar saldot emellanåt, eller har jag fel? Vad hade ni själva gjort!? Samvetet säger att jag borde vara ärlig, men ändå är en tusenlapp extra i månaden guld värd.. hmpf.. :p hjälp mig på traven plz :)

KFM kan inte få veta det där. KFM kan fråga bankerna om vad som finns på ett konto, men då svarar bankerna "hålifickan har 27 öre på kontot", dom ger inte ut kontoutdrag eller liknande.

Möjligen vill skuldsaneringsgänget kanske se kontoutdrag, det vet jag inte, men när det gäller indrivning så kan dom inte se kontoutdra..

KFM kan inte få veta det där. KFM kan fråga bankerna om vad som finns på ett konto, men då svarar bankerna "hålifickan har 27 öre på kontot", dom ger inte ut kontoutdrag eller liknande.

Möjligen vill skuldsaneringsgänget kanske se kontoutdrag, det vet jag inte, men när det gäller indrivning så kan dom inte se kontoutdra..

Ok, jo men hur långt tillbaka skulle skusan vilja glo ändå? utan väsentlig anledning? kan ju lika gärna vara att exet är skyldig mig pengar som hon betalar varje månad till mig, :) nåt hittepå ... asså vill inte vara sniken eller luras på nåt vis egentligen, men fan att få behålla en tusing extra är inte fel, har ändå så pass stora skulder att en tusenlapp hit eller dit i månaden inte gör någon skillnad med dröjsmålsräntor på över 30% på 3-4 stk av skulderna osv.

Fan har haft skulder sen i säkert 10 år, att man inte fattar bättre förrän nu?... Att man bara skulle gett fan i det.. eller släppt till KF tidigare, finns så många anledningar till allt men man har ändå på sätt och vis valt detta, och nu får man deala med konsekvenserna.. piss rent ut sagt...

Jag vill väl också bara kunna köpa mig ett hus som "alla andra".. men för en hel del av oss här är det en rätt avlägsen ambition, men! den är inte omöjlig!.. Själv lever jag på hoppet, att en dag, helst inom 10 år att jag är helt skuldfri, kan nyttja hela min lön osv.. Finns mycket att skylla på som sagt men... Får hoppas Skusan lättar lite ytterligare på allt så man får en riktig chans att få slut på det här skitet en gång för alla.. I dagsläget klöks jag nästan av bara tanken på att ta ett lån på nätet.. God natt gott folk! :)

Ok, jo men hur långt tillbaka skulle skusan vilja glo ändå? utan väsentlig anledning? kan ju lika gärna vara att exet är skyldig mig pengar som hon betalar varje månad till mig, :) nåt hittepå ... asså vill inte vara sniken eller luras på nåt vis egentligen, men fan att få behålla en tusing extra är inte fel, har ändå så pass stora skulder att en tusenlapp hit eller dit i månaden inte gör någon skillnad med dröjsmålsräntor på över 30% på 3-4 stk av skulderna osv.

Jag gissar 3-6 månader eller nåt sånt, kanske 12..
Din fordran på exet skulle kunna vara utmätningsbar om jag inte förstått fel. :p
Jag vill minnas att den som har störst skuld hos kfm, porrkung av nåt slag, det enda man fått in där var att mäta ut en fordran som han hade på någon annan gubbe (typ)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp