Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Samtal om bostadsutmätning

Hej!
Vet egentligen inte vad jag vill med detta inlägg men känns som hela min värld rasade samman nu.
En dam på kronofogden ringde mig nu på eftermiddagen och kort och gott berättade att jag skött löneutmätningen utan anmärkning men att jag har för stora skulder för att det ska funka i längden. Så imorgon kommer hon ta beslut om att utmäta vårt radhus. Skuldsanering ansåg hon inte var lösningen då jag med mina 31 år var för ung för att ha några goda chanser.

Hon rådde mig att se om jag kunde lösa mina lån på något sätt eller på egen hand sälja radhuset. Men till mitt största problem i all denna soppa. Min man vet om att jag har privata skulder men har ingen aning om att det gått till kronofogden. Just nu är skulden hos kronofogden 550 000 kr

Någon här som varit med om att få bostad utsätt och vet hur processen går till och vad det i tid handlar om?

Vet att jag kommer behöva berätta för mannen och att detta kommer påverka oss och barnen. Just nu är han på jobbet och jag sitter i soffan med klump i magen och gråten i halsen.

Just det med åldern är ju helt fel om jag ska vara ärlig ! Min sambo var 28 när hon fick det. Och en på jobbet var 25 när han fick det . Så bara testa att söka skuldsanering ! Hur stora skulder har du totalt ? Eller bara dom 550k hos kronofogden?

Hej!
Vet egentligen inte vad jag vill med detta inlägg men känns som hela min värld rasade samman nu.
En dam på kronofogden ringde mig nu på eftermiddagen och kort och gott berättade att jag skött löneutmätningen utan anmärkning men att jag har för stora skulder för att det ska funka i längden. Så imorgon kommer hon ta beslut om att utmäta vårt radhus. Skuldsanering ansåg hon inte var lösningen då jag med mina 31 år var för ung för att ha några goda chanser.

Hon rådde mig att se om jag kunde lösa mina lån på något sätt eller på egen hand sälja radhuset. Men till mitt största problem i all denna soppa. Min man vet om att jag har privata skulder men har ingen aning om att det gått till kronofogden. Just nu är skulden hos kronofogden 550 000 kr

Någon här som varit med om att få bostad utsätt och vet hur processen går till och vad det i tid handlar om?

Vet att jag kommer behöva berätta för mannen och att detta kommer påverka oss och barnen. Just nu är han på jobbet och jag sitter i soffan med klump i magen och gråten i halsen.
Åldern har inget med skuldsanering att göra.
Det är ju en bedömning som görs vid varje ansökan hurvida du beräknas kunna betala tillbaka dina skulder och sen skälighet.
Ålder kan absolut ha påverkan på skäligheten men 31 är inte "för ungt". Märkligt uttalande av någon som jobbar på KFM.

Hur ser din situation ut?
550.000 i skulder säger du, är det allt? Eller finns det mer?
Inkomst?
Äger du hela bostaden eller bara halva?
Beräknat värde och lån?

Ja jag tyckte att kommentaren om åldern var väldigt konstig.

Det är 550 000 kr hos kronofogden.
Sedan csn-lån och bolånet annars inget mer. Har släppt alla privata krediter/lån jag hade till Kfm.
Bor med make och dotter på 9 år.
Inkomst 31200 kr före skatt. Har just nu löneutmätning och får behålla 12500 kr/månad och resten går till skulderna. Enligt prognosen på Kfm:s hemsida beräknas jag bli skuldfri år 2030.

Jag äger 50% av bostaden som vid försäljning skulle gå för 2 miljoner.
Vi har 800 000 kr kvar på bolånet.

Det jag undrar är hur fort allt kommer gå nu? Hon sa i telefonen att hon kommer göra ett utslag/utmätningsbeslut imorgon. När får jag papper och maken papper på detta? När får bostadsrättsföreningen reda på detta?
På henne lät det som att allt kan ske inom någon vecka. Samtidigt som hon rådde oss att sälja själva eller överväga att lösa skulden på annat sätt.

Är det någon idé att ringa tillbaka imorgon igen och be om uppskov? Jag blev lite tagen på sängen av samtalet och hade inte riktigt möjlighet att prata. Hon kunde inte heller svara på mina frågor utan hänvisade till försäljningsavdelningen på kfm och att jag sedan skulle be dem om uppskov av försäljningen. Men då har ju redan utmätningsbeslutet nått Brf och banken eller? Då kan ju de kräva en försäljning.

Den största skulden ligger på 440 000 kr som skickades till kfm från Intrum.
Är det lönt att höra av sig till dem och försöka hitta en uppgörelse så att de drar tillbaka skulden från kfm?
Då borde ju resterande skuld vara så liten att en utmätning av bostaden inte vara skälig?

Som ni märker så är jag desperat just nu och greppar efter varje halmstrå jag kan :(

Den största skulden ligger på 440 000 kr som skickades till kfm från Intrum.
Är det lönt att höra av sig till dem och försöka hitta en uppgörelse så att de drar tillbaka skulden från kfm?
Då borde ju resterande skuld vara så liten att en utmätning av bostaden inte vara skälig?

Som ni märker så är jag desperat just nu och greppar efter varje halmstrå jag kan :(
Du kan begära inhibition. Din BRF kommer nog få reda på det ganska omgående. Ni har ett övervärde på ca 1.2 miljoner. Det bästa är att sälja själv och lösa dina skulder. Kvar kommer ni ha till en ny insats i ny bostad.
Alternativt så lånar ni upp på bostaden för att lösa dina lån. Detta är nog det bästa alternativet.
Du skulle också kunna prata med dem du är skyldig pengar. Eller inkassobolagen för att få till en avbetalning. Detta kan också vara en lösning men alla måste nog gå med på det för att det ska lösa något.

Du kan begära inhibition. Din BRF kommer nog få reda på det ganska omgående. Ni har ett övervärde på ca 1.2 miljoner. Det bästa är att sälja själv och lösa dina skulder. Kvar kommer ni ha till en ny insats i ny bostad.
Alternativt så lånar ni upp på bostaden för att lösa dina lån. Detta är nog det bästa alternativet.
Du skulle också kunna prata med dem du är skyldig pengar. Eller inkassobolagen för att få till en avbetalning. Detta kan också vara en lösning men alla måste nog gå med på det för att det ska lösa något.
Kan jag ringa till samma handläggare som jag pratade med idag imorgon bitti och be om inhibition under en viss tid för att försöka lösa situationen eller hur gör jag det? Kanske att jag då kan få inhibition innan ens beslutet är diariefört?

Hon på kfm pratade också om att jag kommer få en delgivning kring beslutet jag måste skriva under. Innebär det att alla parter kommer få papper innan eller efter att jag skrivit på delgivning?

Du verkar äga halva, då skulle jag påstå att vi pratar auktion tidigast i höst.

Inhibition ger ingenting i sammanhanget.

Kan jag ringa till samma handläggare som jag pratade med idag imorgon bitti och be om inhibition under en viss tid för att försöka lösa situationen eller hur gör jag det? Kanske att jag då kan få inhibition innan ens beslutet är diariefört?
Du kan inte få inhibition av kfm. Du kan få det genom överklagande och begäran hos tingsrätten, men eftersom det kommer behöva göras en indragning som ska delges kan den tidigast försäljningsanmälas i mitten av maj, och då har vi beroende på inflöde auktion nångång september-december skulle jag tro.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp