Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Samtal med KF

Kronofogden har ett ställningstagande kring detta. De ska i första hand göra en proportionalitetsbedömning, dvs "väga det intrång som åtgärden innebär för gäldenären mot skälen för åtgärden", och finns det lön att utmäta ska de göra det långt innan de utmäter lägenheten.

Ordningen:
1. Kontanta medel
2. Banktillgodohavanden och andra likvida tillgångar som kan lyftas omedelbart
3. Löneutmätning
4. Fondandelar och aktier
5. Övrig lös egendom
6. Fast egendom
7. Skepp, luftfartyg, tvistiga fordringar m.m.

Källa: https://www.kronofogden.se/download...ningstagande_avseende_utmatningsordningen.pdf

Fast enligt vad deras jurist sa till mig kan de inte lova att eget pensionssparande går före utmätning av bostad. Det är det som är så himla galet och helt absurt! Så i princip kan jag ha kvar 77 000 kr på bankkontot som jag själv sparat till pensionen men ändå blir tvungen att sälja lägenheten för en skuld på 16 000 kr (om de inte kan utmäta lön) Slutade spara direkt när jag hörde hur det ligger till, jag menar att det finns andra sätt att spara till pensionen än på ett låst bankkonto!

Fast enligt vad deras jurist sa till mig kan de inte lova att eget pensionssparande går före utmätning av bostad. Det är det som är så himla galet och helt absurt! Så i princip kan jag ha kvar 77 000 kr på bankkontot som jag själv sparat till pensionen men ändå blir tvungen att sälja lägenheten för en skuld på 16 000 kr (om de inte kan utmäta lön) Slutade spara direkt när jag hörde hur det ligger till, jag menar att det finns andra sätt att spara till pensionen än på ett låst bankkonto!

Nej, den sparformen är inte utmätningsbar i det läget ("som kan lyftas omedelbart"), och du har ju inte de pengarna på ett vanligt bankkonto, eller? Men om du har det så går det ofta att själv ta ut pengarna trots att de är låsta - mot en rejält tilltagen avgift. Historiskt sett är det klart vettigare att spara till pensionen i indexfonder. Det kan då förvisso komma år, eller ett par år där pengarna kraftigt minskar, men har man en sparhorisont på 10+ år har man historiskt alltid gått med vinst, oavsett om man börjat spara innan eller efter en stor börsnedgång, vilket ju är en enorm fördel, förutom då att man är fri att sälja av en del fondandelar om man hamnar i ekonomisk knipa.

Skriver här igen... blir helt förvirrad. Idag ringde jag till kfm igen och förklarade mina problem och min rädsla av att förlora huset. Även denne person säger att det sista de tar till är att utmäta bostaden. Löneutmätning ska alltid gå före. Men vad sjutton är det som gäller eller kan man inte veta säkert förän man är i situationen?

Tänker kfm annorlunda när det finns barn med i bilden? Det skulle jag givetvis ha frågat men glömde helt.

Kanske beror på hur lång tid det skulle ta att betala skulden med löneutmätning.

2012 började min löneutmätning, då kollade de även om huset. 2013 likaså. Och nu 2016 kollade de igen men det blev som tur var inget denna gången heller.

Kanske beror på hur lång tid det skulle ta att betala skulden med löneutmätning.

2012 började min löneutmätning, då kollade de även om huset. 2013 likaså. Och nu 2016 kollade de igen men det blev som tur var inget denna gången heller.
Hur stora skulder hade du som gått till kfm och hade ni övervärde i huset?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp