Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Samlingstråd för A-Kassa!

Om tråd finns så kan moderatorn flytta denna dit.

Jag skaffade jobb samma dag som jag fyllde 17 och har sedan dess jobbat, snart 20 år med diverse yrken utan en dag arbetslös. Jag är dock alltid rädd att bli utan jobb främst med tanke på den här jävla pandemin som vi inte vet var den är på väg men + för att jag har så mycket skulder.

Med anledning utav detta betalar jag både facket+A-kassa+inkomstförsäkring+dylikt. Så det är en ganska stor kostnad varje månad. Runt en tusenlapp och lite därtill uppskattar jag kostnaden till.

Men jag har lite frågor om man skulle bli arbetslös och hamna på A-kassa.

Det jag får huvudbry är utav följande del på deras hemsida ( https://www.unionensakassa.se/regler-och-villkor/ ).

Där står det "Arbetsvillkoret innebär att du har arbetat minst 80 timmar per kalendermånad under 6 månader av de senaste 12 månaderna.
Alternativt minst 50 timmar per kalendermånad och 480 timmar totalt under en sammanhängande period av 6 månader under de senaste 12 månaderna"

Jag har jobbat varje månad, knappt varit sjuk. MEN. Jag har jobbat cirka 80-90 timmar i månaden. Ungefär. Ibland mer men aldrig mindre. Jobbar 4 dagar i veckan och ibland 5.

Men. Jag slår i taket för A-kassan med råge, min inkomst är 4 gånger högre än vad taket är på A-kassan. OM jag skulle bli arbetslös, får jag ändå "max" eller gör mina mindre arbetande antal timmar att man kommer göra några procentuella avdrag?

Är frågan otydlig kan jag prova förtydliga!

Jag inleder med denna frågan men tråden kan användas till allting som rör A-kassa :D

Arbetsvillkoret har enbart att göra med om du får A-kassa eller inte. Det är alltså antingen får du eller inte. I ditt fall får du ju då du ligger över 80 h/mån.

Arbetsvillkoret har enbart att göra med om du får A-kassa eller inte. Det är alltså antingen får du eller inte. I ditt fall får du ju då du ligger över 80 h/mån.

En annan fråga, om jag har semester en månad då har jag ju jobbat 0 timmar just den månaden, påverkar det?
Eller om man till exempel skulle varit sjuk en vecka och inte kommit upp i 80 timmar?

Har du aldrig jobbat mindre än 80 timmar/månad så har du ju inget problem.

Har du aldrig jobbat mindre än 80 timmar/månad så har du ju inget problem.

Det jag trodde var att det på något sätt var "procentuellt" alltså om man jobbar 80 timmar i månaden får man en viss typ av ersättning jobbar man 160 timmar i månaden får man fullt e.t.c.. Bra förtydligat!

Jag skaffade jobb samma dag som jag fyllde 17 och har sedan dess jobbat, snart 20 år med diverse yrken utan en dag arbetslös. Jag är dock alltid rädd att bli utan jobb främst med tanke på den här jävla pandemin som vi inte vet var den är på väg men + för att jag har så mycket skulder.

Med anledning utav detta betalar jag både facket+A-kassa+inkomstförsäkring+dylikt. Så det är en ganska stor kostnad varje månad. Runt en tusenlapp och lite därtill uppskattar jag kostnaden till.

Det jag får huvudbry är utav följande del på deras hemsida ( https://www.unionensakassa.se/regler-och-villkor/ ).

Där står det "Arbetsvillkoret innebär att du har arbetat minst 80 timmar per kalendermånad under 6 månader av de senaste 12 månaderna.
Alternativt minst 50 timmar per kalendermånad och 480 timmar totalt under en sammanhängande period av 6 månader under de senaste 12 månaderna"

Jag har jobbat varje månad, knappt varit sjuk. MEN. Jag har jobbat cirka 80-90 timmar i månaden. Ungefär. Ibland mer men aldrig mindre. Jobbar 4 dagar i veckan och ibland 5.

Men. Jag slår i taket för A-kassan med råge, min inkomst är 4 gånger högre än vad taket är på A-kassan. OM jag skulle bli arbetslös, får jag ändå "max" eller gör mina mindre arbetande antal timmar att man kommer göra några procentuella avdrag?

Jag inleder med denna frågan men tråden kan användas till allting som rör A-kassa :D
Skulle du bli arbetslös får du a-kassa enligt arbetsvillkoret och 80% av din intjänade lön enligt de senaste 12-13 mån före anställningen upphörde med inkomstförsäkringen, upp till 60tkr/mån.
Vad gäller semestern så påverkar den inget, förutom att din sysselsättningsgrad möjligtvis ökar.

En annan grej som jag kom att tänka på, A-Kassa verkar ju gälla vid "egen uppsägning med":

Min gamla klasskamrat, vi kan kalla honom för "Erik". Han har inga ambitioner i livet, gillar bara alkohol och kvinnor i princip.

Han är ungkarl och lever själv. Det han gör är att han jobbar 1 år - på lager vet jag han jobbat sen så säger han upp sig (karens 45 dagar) och sen lever han livet i ett år. Får helt OK av A-kassan samtidigt som han tränar om dagarna, träffar vänner, reser och har det allmänt chill. Sen tar han ett nytt jobb som flyttgubbe och kör samma sak. Sen har han gjort detta i cirklar sedan vi slutade gymnasiet.

Hur kan det vara ett system där sådant här är okej? Jag hade förstått 1 eller 2 gånger men han har ju satt det i system. Hans pension lär ju förvisso vara usel men ändå märkligt att det kan gå till väga på det här sättet-

O

Oj vad mkt du betalar, har nog ingen koll mer än att jag betalde 235 kr för facket också unionen. Men den summan verkar va samma oavsett vad man tjänar? Vad kostar inkomstförsäkringen? A-kassan är väl bara 100kr per månad? Eller har jag fel

Du fram till i somras var A-kassa genom Unionen till och med 170 kronor...Nu är den nere på 140 kronor.
Medlemsavgiften är som du säger 235 kronor.
Tilläggsförsäkringen ligger på 100 kronor i månaden.

Sen har jag något genom Bliwa också. Måste kolla upp vad fasiken jag betalar där.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp