Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Samlingslån, nu gäller det!

Jag tycker du ska köra på Lendo (och uppdatera oss sen hur det går givetvis).
Men om du har 22-25 eller 27 förfrågningar är nog lite skitsamma så i ditt fall kan jag inte se att en extra förfrgåningar påverkar dig nämnvärt.

Kan tänka mig att det finns chans att bolag som Svea,Avida,Bluestep,Forex eller Remember nappar.

Inget bra tips egentligen kanske, men o låna typ 30+30+30 av sämre långivare ?

Om jag redan har 270k i lån, är det då klokare att ansöka om ett samlingslån hellre än ett vanligt lån? Eller är chanserna lika stora att få det ena beviljat som det andra om man nu har årslön på 240k ?

Jag tycker du ska köra på Lendo (och uppdatera oss sen hur det går givetvis).
Men om du har 22-25 eller 27 förfrågningar är nog lite skitsamma så i ditt fall kan jag inte se att en extra förfrgåningar påverkar dig nämnvärt.

Är det sant som nån härinne påpekade att en ff från Lendo sänker kreditbetyget mer än en ff från enskild lånegivare?

Är det sant som nån härinne påpekade att en ff från Lendo sänker kreditbetyget mer än en ff från enskild lånegivare?

Jag kan personligen inte se varför det skulle vara på det sättet, kanske snarare tvärtom kan man argumentera för att Lendo är "mer" ansvarsfullt eftersom man vill se till att man får så bra ränta som möjligt.
Men återigen, har du 22 förfrågningar så gör den 23:e varken till eller ifrån på ditt kreditbetyg.

Om jag redan har 270k i lån, är det då klokare att ansöka om ett samlingslån hellre än ett vanligt lån? Eller är chanserna lika stora att få det ena beviljat som det andra om man nu har årslön på 240k ?

Tufft läge. Är inte expert själv men så här tänker jag kring din situation;
Hur många förfrågningar har du kvar när 2017 deklarationen uppdateras i Juni? Om det är många ff som försvunnit då och då klarar dig dit (eftersom du får skatteåterbäring) så tror jag ff påverkar mer än underskott...men svårt att veta med UC. Du kommer i o f s ha ganska stort underskott, så möjligt att bankerna inte gillar detta.

Angående samlingslån eller nytt lån så tror jag det är enda chansen att fylla i att du ämnar samla tidigare lån med det nya. Annars är börja du komma upp mot dubbelt med blanco jämfört med årsinkomst. Tror det brukar stå på tex Lendo om banken som erbjudit ett lån gör detta mot ett lösenkrav eller inte. Gör dom inte det så kan du lösa vad du vill själv.

Sorry för lite intetsägande tips. Men lite klurig situation som du nämnde. Lite pest eller kolera. Hoppas verkligen det löser sig!

Angående samlingslån eller nytt lån så tror jag det är enda chansen att fylla i att du ämnar samla tidigare lån med det nya. Annars är börja du komma upp mot dubbelt med blanco jämfört med årsinkomst. Tror det brukar stå på tex Lendo om banken som erbjudit ett lån gör detta mot ett lösenkrav eller inte. Gör dom inte det så kan du lösa vad du vill själv.

Jo tänker lite så också, men jag har bara två större lån synliga o en o annan skitkredit. Blir en kort lista. Vill som sagt samla de osynliga lånen som går upp mot 200k utan att informera att det e de jag ska samla

Men kan man bli beviljad en mindre summa även vid samlingslån, och hur tänker de där isf? Vore ju synd om man endast fick lån från banker som kräver lösen...

Men som du säger, ingen lär nog vilja ge mig ett vanligt lån när jag redan har lån som överstiger min årslön.

Det finns ju en tredje väg också. Vänta in återbäringen, skicka in en ändring till Skatteverket där du tar bort en stor del av överskottet, väntar på att den går igenom, får en summa som ska betalas tillbaka till SKV, UC uppdateras, sök samlingslånet, skicka in ny ändring till Skatteverket där du tar upp underskottet på nytt, slipp betala in något till SKV.

Den uppenbara risken här är ju att det finns risk för att du inte hinner få igenom andra ändringen innan du måste ha betalat tillbaka Skatteverket, vilket kan leda till en anmärkning om du inte kan betala. Det kan du ju kanske ta höjd för genom att lägga undan en del av samlingslånet utifall du måste betala till SKV (du får tillbaka dessa pengar när andra ändringen går igenom).

Möjligtvis har Skatteverket synpunkter på detta förfarande, men eftersom de har underlaget till ränteavdraget sparat hos sig kan jag inte se hur de skulle kunna neka den andra ändringen, vill de prata om det kan du ju säga något om att du inte räknat med att du skulle få betala tillbaka så mycket etc...

Ja du @turnaround. Det låter lite invecklat för nån som för bara ett år sen inte ens visste vad UC fyllde för funktion. Men nån annan finner det nog användbart.

Men säg att jag ansöker om 300k i samlingslån hos Lendo, är det möjligt att få en mindre summa godkänd och hur har de isf resonerat om det ändå är ett samlingslån vi pratar om? Antar att nåt sånt är otänkbart om ett lösenkrav följer med...

Ja du @turnaround. Det låter lite invecklat för nån som för bara ett år sen inte ens visste vad UC fyllde för funktion. Men nån annan finner det nog användbart.

Men säg att jag ansöker om 300k i samlingslån hos Lendo, är det möjligt att få en mindre summa godkänd och hur har de isf resonerat om det ändå är ett samlingslån vi pratar om? Antar att nåt sånt är otänkbart om ett lösenkrav följer med...

Du kan absolut bli beviljad en lägre summa. En del tillämpar lösenkrav, andra inte. Det går inte att veta i förväg hur det ser ut där.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp