Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Samlingslån, nu gäller det!

Detta med underskott har varit uppe tidigare och nån nämnde att det har väldigt liten inverkan på kreditbetyget, sen läser man annanstans att folk blivit nekade lån just pga underskottet. Så hur ligger det till egentligen?

För nu står jag i valet och kvalet mellan att välja Lågt underskott men Högre antal ff (se info nedan) vs. Högt underskott och Lägre antal ff.

Jag har ca 300 000 synliga lån på UC som nån annan betar av. Däremot har jag har ca 200 000 osynliga lån jag behöver "samla". Hur ska jag gå tillväga rent strategiskt?

1) Antingen ansöker jag om lån nu innan Juni med nästan obefintligt underskott, 9,4% och 23 ff. Eller så väntar jag till efter Juni och satsar på att antalet ff sjunker men 73 949 i underskott! Vad är klokare?

2) Och så den viktigaste frågan, hade ni sökt via Lendo, Sambla, etc. eller riktat in er på en specifik bank. Kanske nån specifik låneförmedlare? Jag har haft ögonen på Balanzia men vet inte hur jag hade legat till hos dem. De tyckte jag skulle vänta i några månader till när jag prata med dem i mars-april. Om ni ser på mina förutsättningar, vilket låneinstitut/bank tror ni hade godkänt mig ett lån, om någon? Skiter i räntan i nuläget så länge jag kan klara mig i 12 månader, sen kan jag omförhandla eller söka bättre lån.

3) Vad hade ni sökt - samlingslån utan lösen, eller vanligt lån? Det sistnämnda kommer de ju se att jag redan har 300 000 så då kanske de tycker det är oklokt att låna mig ytterligare två hundratal lax. Samlingslån utan lösen antyder ju att jag mest vill sänka räntan genom att själv samla lånen på ett ställe och det kanske är lättare att få beviljat? Svea skuldfinansering och Nystart Finans kräver väl att själva lösa lånen åt en så de faller bort.

Dessa är alltså mina förutsättningar om jag skulle söka innan nästa uppdatering

Årsinkomst 240 329
UC 9,4%
23 ff
Underskott typ 4 ellr 7

Här är svar från några låneförmedlare jag varit i kontakt med som fått mina uppgifter från UC mejlade till dem mars-april.

"Det går självklart inte att ge några garantier men eftersom du under de senaste tre månaderna inte tagit några förfrågningar ökar det dina chanser. Däremot kan det vara bra att vänta tills du bara har tolv förfrågningar kvar för att vidare öka dina chanser. Detta då lånekommittén gör en samlad bedömning." - Bigbank

"Dessvärre kan vi ej ge något besked utan att ta en kreditupplysning och göra en kreditprövning. Dock är det inget av det du skriver som skulle göra att du får ett direktavslag ifrån oss." - Bynk

"Återkom gärna om ett par månader och gör absolut inte fler förfrågningar." - Balanzia, 3/19 (då hade jag ca 50 ff!)

Senast ändrad:
23 förfrågningar låter ganska mycket men om dom är mer än 3 månader gamla bör således låneinstituten se att du inte "tagit" nya lån på dom.

Du är alltså överbelånad nu? Mer synliga blanco än inkomst? Blir inte det ett problem i sig?

Har för mig att dem som har högst ålder på stora blancolån har max 70 år.

Vad har du för inkomst på den gamla deklarationen och vad kommer du få när den nya registreras?

Vad har du för inkomst på den gamla deklarationen och vad kommer du få när den nya registreras?
Har skrivit i mitt inlägg Årsinkomst 240 329 enligt nya deklarationen. Har nog inte förändrats nåt särskilt, har samma lön typ

Gör det nån skillnad om jag kontaktar ex Balanzia personligen eller är processen egentligen densamma som om man skulle gå via Lendo?

Gör det nån skillnad om jag kontaktar ex Balanzia personligen eller är processen egentligen densamma som om man skulle gå via Lendo?

Det påstås att en förfrågan från Lendo sänker kreditbetyget mer än en förfrågan från en etablerad bank. Om det stämmer vet jag inte, men gör det det så kanske en förfrågan från Balanzia sänker kreditbetyget ännu mer, för där lånar väl knappast medelsvensson, utan bara sådana förtappade själar som hänger här inne.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp