Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Samlingslån med dålig UC

Hej,

Sitter idag tyvärr i ett jäkla låneträsk med lån och krediter för totalt ca 200.000.
Min senaste UC är riskprognos 22% och har tyvärr slarvat med FF som är uppe i 31.
Synliga krediter och blancolån på UC är 90.000.
Taxerad inkomst senaste 2 åren är 450.000 men kommer nog hamna på ca 580.000 i år.
Jag förstår också att det är mina FF som gör att jag inte kan ta samlingslån(inte försökt senaste 4 månaderna) och undrar hur många som är rimligt att ha för att få ett samlingslån?
Tack på förhand

Först och främst: Du är ”lågt” belånad, snälla stanna upp där du är just nu och hitta orsaken till varför du har hamnat i sitsen. Vi är många inklusive mig själv som började som du och lyckats få det där samlingslånet för att sedan ramla tillbaka i krediterna pga ursprungliga problemet och sedan dubbla den skulden flera gånger. Bli inte som mig.

Angående samlingslån, jag skulle försöka få ner dina FF till åtminstone 10-15 för att ha en chans överhuvudettaget, troligtvis ränta på 15-20% men det kan nog hjälpa för att städa upp situationen. Helst vill du givetvis vara nere under 5ff men förstår att det är långt att vänta.

Håller med Dukemo. Minns de glada dagarna för kanske 15 år sedan när man bara hade 200 K i lån och krediter. Nu närmare miljonen och betydligt lägre lön än du. Samlingslån kan vara toppen, men också förrädiska om det leder till en känsla av trygghet/lättnad och att man börjar konsumera järnet igen efter. Så sätt i bromsen nu när det fortfarande finns tid och möjlighet att göra det (vilket ju är just det som du är i stånd till just nu så våra uppmaningar kanske låter lite förnumstigt dumma men det är bara av välmening :) )

Till saken. Jag skulle rekommendera att du till och med väntar tills du kommer ner till under 5 ff. Jag har fyra nu och kommer vänta ut alla (den sista i oktober) innan jag ens försöker samla. Under tiden bör du satsa på att betala ner dina krediter så mycket det bara går. Blancon är inte lika viktigt i det här skedet.

Jag förstår att även 200 K med skyhöga räntor kan innebära vissa kostnader. Men med en årslön på 580 K bör det finnas marginaler för rejäla amorteringar också tror jag. Hyr ser dina lån och krediter ut, vad är det för lån och räntesatser?

Senast ändrad:
Har någon fått ett lån med betyget 18 på UC?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp