Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Samlingslån eller släppa?

Om du har dessa räntor så måste du jämka. Du kommer få 0skatt för november och december och det kan rädda dig.

Tack men saken är ju den att de inte är ränta man betalar utan avgift vilket du inte får dra av i deklarationen? De stora problemet är egentligen lånen jag har hos Lumify, Credifi och Binly som tillsammans uppgår till ca 110.000. Räntan jag betalat i år kan däremot ligga på 3-4000/månad vilket snabbt räknat hittills kan ge ca 15000, kan absolut sätta mig och räkna ihop och skicka in vilket gör situationen aningen bättre men de är fortfarande inte tillräckligt för att lösa det denna månaden.
Har pratat med mina föräldrar och syskon om det men de har ingen möjlighet att hjälpa till.
3-4000 per månad ger 9x3000 till 9×4000 i räntekostnad hittills. Dvs 27000-36000 vilket ger en skattereduktion på mellan 8100 till 10800, INTE 15000:-. Du behöver hjälp med att skaffa koll, inte bara pengar. Beräkningen tog mig 1 minut att göra, du behöver lägga några timmar för att räkna ihop året och göra en jämkning. Timlönen blir massiv även om det inte blir så mycket som du "behöver" just nu så kommer det göra stor skillnad med liten insats. Att skaffa dig järnkoll kommer också vara verktyget för att förhandla med befintliga långivare etc. Att gå till vem som helst och be om hjälp utan att du vet hur det ser ut exakt kommer inte leda till något. Är det svårt/ krångligt? Ta hjälp av någon du kan anförtro dig åt, kompis/ syskon? Dvs någon som kan hjälpa dig nu, inte om några veckor som ofta är väntetid hos skuldrådgivare etc. Lycka till!

Tack men saken är ju den att de inte är ränta man betalar utan avgift vilket du inte får dra av i deklarationen? De stora problemet är egentligen lånen jag har hos Lumify, Credifi och Binly som tillsammans uppgår till ca 110.000. Räntan jag betalat i år kan däremot ligga på 3-4000/månad vilket snabbt räknat hittills kan ge ca 15000, kan absolut sätta mig och räkna ihop och skicka in vilket gör situationen aningen bättre men de är fortfarande inte tillräckligt för att lösa det denna månaden.
Har pratat med mina föräldrar och syskon om det men de har ingen möjlighet att hjälpa
Här kan man läsa lite mer om vad som kan ses som ränteutgifter. Inte solklart men det borde vara mycket mer än vad som rapporteras av Lumify m.fl. Jag ska prova nästa år för deklarationen 2024. Kan bli intressant att se vad Skatteverket tycker.

Hadde jag varit i din sits hadde jag släppt allt, då har du 3-4 månader innan du får löneutmätning, i väntan på löneutmätning skulle jag satsa på o betala bort de skulderna som har dyrast ränta sen har du några år med löneutmätning framför dig, kan du dessutom skaffa ett extrajobb så är skulderna borta snabbt.
Har du möjlighet att fortsätta betala på blancolånet ( beroende på kostnad på det) så kommer det gå fortare

Senast ändrad:
Här kan man läsa lite mer om vad som kan ses som ränteutgifter. Inte solklart men det borde vara mycket mer än vad som rapporteras av Lumify m.fl. Jag ska prova nästa år för deklarationen 2024. Kan bli intressant att se vad Skatteverket tycker.

Andra utgifter för kredit​

Även andra utgifter för kredit räknas som ränteutgifter (24 kap. 2 § IL). Det omfattar, enligt prop. 2017/18:245 s. 212och 358, alla andra utgifter som har ett direkt samband med anskaffande av lånat kapital, såsom

• avgifter som en långivare kan ta ut av en låntagare, t.ex. uppläggningsavgifter, garantiavgifter vid lån och liknande avgifter
  • kortavgifter för kreditkort, avbetalningstillägg och fast årlig avgift på kreditbelopp för en checkkredit
  • ränteskillnadsersättning som en låntagare betalar vid uppsägning i förtid av en kredit
  • utgifter för borgen såsom ersättning för borgensåtaganden.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp