- Meddelanden
- 263
- Mottagna reaktioner
- 103
- Poäng
- 266
Om du löser ditt problem kortsiktigt så kommer du väl bara spela bort slantarna ändå?
Tack men saken är ju den att de inte är ränta man betalar utan avgift vilket du inte får dra av i deklarationen? De stora problemet är egentligen lånen jag har hos Lumify, Credifi och Binly som tillsammans uppgår till ca 110.000. Räntan jag betalat i år kan däremot ligga på 3-4000/månad vilket snabbt räknat hittills kan ge ca 15000, kan absolut sätta mig och räkna ihop och skicka in vilket gör situationen aningen bättre men de är fortfarande inte tillräckligt för att lösa det denna månaden.Om du verkligen har betalat bortåt 20k i ränta per månad under 2024 så har du alltså pyntat in 180k i bara räntor, mer än ett bolån på 4 Miljoner ger... känns inte som du vet. Räkna ut exakt vad du betalat in i ränta och skicka in jämkning imorgon. Då lär du inte behöva betala skatt november och december. Men framförallt får du ju koll på en rätt väsentlig fråga.
Berätta även om din situation för närstående/ någon vän och givetvis Spelpaus som någon mer skrev. Kanske kan du få hjälp någon månad och knäcka kurvan, få kontroll och ordna upp situationen innan anmärkningar osv är ett faktum. Kämpa som fasen nu istället för sedan. Det kommer du spara mycket sorger och bekymmer på I längden.
Om du verkligen har betalat bortåt 20k i ränta per månad under 2024 så har du alltså pyntat in 180k i bara räntor, mer än ett bolån på 4 Miljoner ger... känns inte som du vet. Räkna ut exakt vad du betalat in i ränta och skicka in jämkning imorgon. Då lär du inte behöva betala skatt november och december. Men framförallt får du ju koll på en rätt väsentlig fråga.
Berätta även om din situation för närstående/ någon vän och givetvis Spelpaus som någon mer skrev. Kanske kan du få hjälp någon månad och knäcka kurvan, få kontroll och ordna upp situationen innan anmärkningar osv är ett faktum. Kämpa som fasen nu istället för sedan. Det kommer du spara mycket sorger och bekymmer på I längden.
Finns väl alltid en risk att de kan ske om man inte själv har den kontrollen.Om du löser ditt problem kortsiktigt så kommer du väl bara spela bort slantarna ändå?
Kanske lika bra att släppa för att bli fullständigt kreditovärdig så du inte sätter dig mer i skiten. Några hundratusen till och du kan vara skuldsatt resten av läpper jag så är jag förmodligen
Tror tyvärr att de är så att jag lär vara skuldsatt livet ut om jag släpper, funderat på att bara släppa snabblånen och leva på som vanligt men de lär väl så småningom hamna hos kfm och med de räntor och avgifter som finns lär väl skulderna inte minska.Kanske lika bra att släppa för att bli fullständigt kreditovärdig så du inte sätter dig mer i skiten. Några hundratusen till och du kan vara skuldsatt resten av livet.
Har koll på detta men detta med kreditgivare var mer intressant, har bara lite svårt att förstå hur de tänker om de skulle vara så stor skillnad? Antar att man har ett visst belopp vad mat och levene kostar en månad men har inga problem att försörja mig och min son på 5000:-/månad vilket jag misstänker att de räknar borde vara högre.Om du bör prioritera lånen? Ja du ska betala det du kan, skulder ska betalas. Att prioritera olika lån olika kanske andra har bättre uppfattning om, vissa inkassobolag är tydligen bättre än andra.
Om du släpper något och det går till kfm så kommer de utmäta dina tillgångar/lön, och du kommer inte kunna betala på de andra skulderna. Så det är lite av ett allt eller inget i längden.
Tyvärr tror jag att din inkomst är det stora problemet. Kreditgivare gör en bedömning av din betalförmåga, och då räknas kronorna du har efter mat+hyra+osv, så då är 30000 efter skatt nästan 50% "bättre" än 24000 efter skatt, trots att skillnaden egentligen inte är så stor.
Men det viktiga är att du arbetar för att öka inkomst så det finns ett ljus i mörkret.