Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Samlingslån eller skuldsanering?

Bra fråga, inte fått den frågan skarpt tror jag, haft hemmavarande vuxna barn som endast tagit bidragsdelen av CSN och föräldern tyckt att dom int ska betala, då har jag räknat med att dom betalar. Dom kan med lätthet öka sin inkomst för att bidra med sin hyresdel.
Jag skulle nog kunna göra bägge om dom saknae inkomst. Det rätta är nog att räkna med att dom betalar, det ska ju också tas hänsyn till borgenärernas intresse av att få betalt och då blir frågan om borgenärerna ska subventionera/avstå betalning för att någon väljer att låta vuxna barn bo gratis.
Om vi ser lite på min situation då med ett vuxet barn som just nu bor själv i en lägenhet som jag betalar, han är arbetslös och sjukskriven och har ingen försörjning någonstans ifrån. Om jag väljer att säga upp lägenheten och tvinga hem honom, hur skulle han räknas i min mans löneutmätning? (Inte hans barn och lägenheten är min).

Om vi ser lite på min situation då med ett vuxet barn som just nu bor själv i en lägenhet som jag betalar, han är arbetslös och sjukskriven och har ingen försörjning någonstans ifrån. Om jag väljer att säga upp lägenheten och tvinga hem honom, hur skulle han räknas i min mans löneutmätning? (Inte hans barn och lägenheten är min).

Han borde kanske prata med socialen?
Boendekostnaden borde reduceras med en tredjedel

Det spelar ingen roll om det är hans barn. Är han gift med dig så har han försörjningsansvar för ditt barn, men bara tills barnet är vuxet förstås. Nu har ju ingen av er något försörjningsansvar för sonen längre.

Han borde kanske prata med socialen?
Boendekostnaden borde reduceras med en tredjedel
Han uppfyller inte kraven eftersom han inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande pga sjukskrivningen.

Det spelar ingen roll om det är hans barn. Är han gift med dig så har han försörjningsansvar för ditt barn, men bara tills barnet är vuxet förstås. Nu har ju ingen av er något försörjningsansvar för sonen längre.
Och det var ju i den situation jag undrade över. Dvs när ingen av oss är försörjningspliktiga, men han bor hos oss och kan inte betala för sig. Hur det skulle påverka makens utmätning.

Och det var ju i den situation jag undrade över. Dvs när ingen av oss är försörjningspliktiga, men han bor hos oss och kan inte betala för sig. Hur det skulle påverka makens utmätning.

Jag trodde att du menade att det skulle spela någon roll, eftersom du nämnde att han inte är far till barnet. Det har som sagt ingen betydelse, oavsett om barnet är 2 eller 32. Är sonen 2 år så har ni båda lika stor skyldighet att försörja honom, är han 32 år så gör ni som ni vill.

Jag trodde att du menade att det skulle spela någon roll, eftersom du nämnde att han inte är far till barnet. Det har som sagt ingen betydelse, oavsett om barnet är 2 eller 32. Är sonen 2 år så har ni båda lika stor skyldighet att försörja honom, är han 32 år så gör ni som ni vill.
Det är fortfarande utmätningen jag undrar över. Förresten, är du säker på att man är försörjningsskyldig för sin makes minderåriga barn? Det borde väl vara barnets båda föräldrar som är det?

Det är fortfarande utmätningen jag undrar över. Förresten, är du säker på att man är försörjningsskyldig för sin makes minderåriga barn? Det borde väl vara barnets båda föräldrar som är det?

Se mitt svar ovan

Ja. Kollar man inte upp sådana saker innan man gifter sig?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp