Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Samlingslån, Blancolån, Bolån, utrymme kvar?

Hej!
Min ekonomisk situation är följande:
Jag är 53, fastanställd (över10år), inkomst ca. 380.-tsd före skatt. Äger tomt till 100%,
bolån 1,2 mio, nästan ingen utrymme kvar.
Blancolån, kortkredit, billån 430.000.-tsd
Registrerade UC-förfrågningar nu: 8 olika. Riskprognos 1,7%
Ingen anmärkning, ingen annat lån osv.

Frågan är: På tomten finns en uthus till (ca. 125 m2 boyta) som är delvis renoverad. (Tak, Fönster, utsidan färdig, saknas kök, badrum, värme)
Min son vill gärna flyttar in där och renoverar klar (han är hantverkare) på egen hand, men han behöver pengar för material osv.
Han är fastanställd (över 12 månade), 360 tsd per år, ingen anmärkning, 100 tsd blancolån.

För att byggar klart behöver vi 300tsd. Igår frågade vi (vi ska låna det tillsammans) SBAB, men dom vägrade.
Hur ska vi göra, vem ska vi frågar bäst?
Sonen ska betalar 4000.- i hyran plus förbrukningskostnader.
Efter vi har renoverad färdig har vi tänkt att frågar husbanken(Sparbanken) om nytt värdering och omvandling av en del (stor del!!) blancolån till bolån. Huset är just nu värderat null.

Ligger vi verkligen för högt i blancolånen för att lånar 300 tsd till??

Tack på förhand för alla svar

Hasse

Varför inte gå direkt till den bank där du har bolånen och förklara situationen? De bör ju se positivt på att du vill göra förbättringar på fastigheten.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp