Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Samlingslån 700 000 kr

Vart får du in betalningsfria månader? Jag nämner inget om det.

Säger inte att du nämnde det. Snöbollen och lavin är olika men har samma princip.
Du nämnde att du kör lavinmetoden, dvs att prioritera de dyraste lånen istället, så att betala av de dyraste först minskar också återbetalningsperioden vilket är positivt, men hur tänker du när lånet med högst ränta också är stort? Väldigt stort? Här snackar vi om olika stora blanco med höga månadskostnader så därför jag va nyfiken om du kan utveckla :) .. hur kan du lyckas med den här metoden när budgeten är tight med olika avbetalningsplaner så därför jag nämnde i förväg ”med tanken på” att man kan generellt använder sig av max två betalningsfria månader/år från andra lån.

Säger inte att du nämnde det. Snöbollen och lavin är olika men har samma princip.
Du nämnde att du kör lavinmetoden, dvs att prioritera de dyraste lånen istället, så att betala av de dyraste först minskar också återbetalningsperioden vilket är positivt, men hur tänker du när lånet med högst ränta också är stort? Väldigt stort? Här snackar vi om olika stora blanco med höga månadskostnader så därför jag va nyfiken om du kan utveckla :) .. hur kan du lyckas med den här metoden när budgeten är tight med olika avbetalningsplaner så därför jag nämnde i förväg ”med tanken på” att man kan generellt använder sig av max två betalningsfria månader/år från andra lån.
I mitt fall så är kostnaderna varje månad 5 792 kronor. Jag betalar in 7 500 kronor, dvs 1 708 kronor extra.
På mina bifogar bilder så ser du vilken skillnad det blir.
Första bilden visar "lavinmetoden" och andra bilden visar "snöbollen". Du ser ränteskillnaden och återbetalningstiden. Dvs det är alltid bäst att köra lavinmetoden oavsett vad om man har bra psyke.

Bilagor

• lån1.jpg
    lån1.jpg
    120.4 KB · Visningar: 149
  • lån2.jpg
    lån2.jpg
    123.2 KB · Visningar: 143
I mitt fall så är kostnaderna varje månad 5 792 kronor. Jag betalar in 7 500 kronor, dvs 1 708 kronor extra.
På mina bifogar bilder så ser du vilken skillnad det blir.
Första bilden visar "lavinmetoden" och andra bilden visar "snöbollen". Du ser ränteskillnaden och återbetalningstiden. Dvs det är alltid bäst att köra lavinmetoden oavsett vad om man har bra psyke.

Tack att du delar med dig.
I ditt fall yes. Helt ärligt 5 792kr/mån är ingenting. En dröm för de flesta här. Klart du amorterar mer och är rimligt.
Men TS tex som har 4 blanco, och andra som har minst 10k på månadskostnaderna så Lavin hjälper inte. Finns nackdelar på båda snö-och lavin men som någon nämnde så TS bör köra snö från början.

Tack att du delar med dig.
I ditt fall yes. Helt ärligt 5 792kr/mån är ingenting. En dröm för de flesta här. Klart du amorterar mer och är rimligt.
Men TS tex som har 4 blanco, och andra som har minst 10k på månadskostnaderna så Lavin hjälper inte. Finns nackdelar på båda snö-och lavin men som någon nämnde så TS bör köra snö från början.
Sålänge man kan betala 1 krona mer i månaden än faktiska månadsbeloppet är det i det långa loppet mer värt än snöbollen :)
sen kan det kännas BÄTTRE att se lån för lån försvinna med snöbollen men....Inte räntemässigt i kostnad.

Hur har det gått TS? Kämpar du på med utgifter i väntan på antal ff ska sjunka (bättre Uc) eller provade du söka samlingslån?

Tips är om du har 4 lån. sortera dom i storleksordning efter totalbelopp och amortera bort det minsta först så snabbt som möjligt. Jämka, ta betalningsfria månader osv på dom andra 3, kör full attack på det minsta lånet och betala minsta möj

När du har 3 lån kvar så har du mer över i månaden, då gör du allt för att bli av med det minsta av dom 3 till du har 2 lån kvar.

sen kanske försöka samla dom 2 lånen som är kvar till 1 lån.

Detta är den absolut bästa strategin.
Hej,
Jag funderar på att nyttja betalningsfri månad. Kan tillägga att jag tidigare ej utnyttjat denna möjlighet förr. Hur påverkar det nästkommande månad, först i form av storlek på totala månadskostnaden (förändras inte storleken utan återbetalningstiden?). När jag läser hos Remember så framgår det enbart att räntan kommer räknas på utestående skuld och kommer vara inräknad i framtida fakturor. Säg att jag betalar 7500:-/månad, merparten ränta än så länge, men väljer att nyttja lättnaden denna månad. Jag kommer väl inte få en chockfaktura i maj utan jag kommer istället betala mer ränta?

Hej,
Jag funderar på att nyttja betalningsfri månad. Kan tillägga att jag tidigare ej utnyttjat denna möjlighet förr. Hur påverkar det nästkommande månad, först i form av storlek på totala månadskostnaden (förändras inte storleken utan återbetalningstiden?). När jag läser hos Remember så framgår det enbart att räntan kommer räknas på utestående skuld och kommer vara inräknad i framtida fakturor. Säg att jag betalar 7500:-/månad, merparten ränta än så länge, men väljer att nyttja lättnaden denna månad. Jag kommer väl inte få en chockfaktura i maj utan jag kommer istället betala mer ränta?

Rekommenderar ej speciellt hos Remember. Dina månadskostnader kommer bli högre, ett par 100 kanske. Så om du betalar tex 7500kr/månad då kommer du betala ca 7600-7700/månad. Blir mer ränta, kan knappt amortera, lånet blir högre nästa kommande månad och det rör sis knappt framöver. Man skulle egentligen börja amortera mer än ränta efter ca 1 år. Sen boom meddelar de när som, varje 6:e månad kanske att pga av bla bla höjer vi räntan.
Remember är sämst när det gäller betalningsfri månad.
Kämpa på att amortera en buffert när du kan så räntan blir mindre.

Hej,

Nej du kommer få ungefär samma belopp nästa månad. Säg att du tar 2 betalningsfria månader hos dina 2 största lån och får 10.000 över. Dessa 10.000 använder du till att betala på det minsta lånet.

Nästa månad kanske du utnyttjar betalningsfri månad på ett 3e lån och då använder dom tusenlapparna till att betala det minsta lånet.

Sen kanske månaden efter 2 av dom 3 stora och säger att du kommer ha dålig ekonomi närmaste månaderna och frågar om hjälp med en betalplan på minimumbelopp.

Säg att du får halva summan i 3 månader på 2 av lånen. Dom 6000 extra använder du i 3 månader för att betala 18000 på det minsta lånet.

Sen kanske du tar den andra betalninfsfria månaden man får ta hos ex remember och betalar på minsta lånet.

Så fort det minsta lånet är borta har du några extra tusenlappar i månaden. Dessa tusenlappar går alltid till att bli av med det nya minsta lånet.

Jämkar du inte idag så gör det typ Juli - December. Jämkar man bara ett halvår så är nästan all lön du får netto. Delvis om du betalar 100.000 i ränta (underskott) på ett år, så får du 30.000 på skatteåterbäringen.

Men jämkar du så får istället för 30.000 i klumpsumma ca 30.000/6=5000kr mindre skatt i månaden. Överdriver man lite och säger att man har 130.000 i underskott så får får du kanske 6000kr mindre skatt i månaden och lite restskatt nästa år. Dom 6000 lägger du varje månad på det minsta l

Men fördelen är att restskatten är räntefri, delvis du kan låna av staten gratis till att betala på det minsta lånet som har en hög ränta.

Men tänk hela tiden hur du kan betala skatt som möjligt och så lite på dom övriga lånen som möjligt för att lägga max fokus till få bort det minsta lånet. På det sättet förkortar du lånetiden och totala räntan med många många år.

Rekommenderar ej speciellt hos Remember. Dina månadskostnader kommer bli högre, ett par 100 kanske. Så om du betalar tex 7500kr/månad då kommer du betala ca 7600-7700/månad. Blir mer ränta, kan knappt amortera, lånet blir högre nästa kommande månad och det rör sis knappt framöver. Man skulle egentligen börja amortera mer än ränta efter ca 1 år. Sen boom meddelar de när som, varje 6:e månad kanske att pga av bla bla höjer vi räntan.
Remember är sämst när det gäller betalningsfri månad.
Kämpa på att amortera en buffert när du kan så räntan blir mindre.
Ja, det börjar bli riktigt kännbart med alla räntehöjningar. Bara aviserade höjning kommer kosta mig ca 250:-/mån extra.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp