Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Samlingslån, 3 FF, 4.3 UC, blanco på nästan dubbla inkomsten?

Hej,

Vet att det finns massor sådana här trådar, men om någon vänlig själ vill ge input kring detta skulle det uppskattas otroligt!

Sitter i en lite knivig sits, och ett samlingslån för att få ner månadskostnader skulle vara till otrolig hjälp inför att ränteavdraget slopas nästa år...

Total belåning ca 1 130 000 på UC
Inkomst: 582 000 deklarerat för 2023, men ligger på ca 660 000 nu med lönehöjning
Underskott: 130 000 deklarerat

Blancolån UC: 4st, totalt CA 1 000 000
Krediter UC: 3 st, totalt ca 130 000
Utanför UC: ca 50 000
Förfrågningar: 3 st. 1 från i februari, 2 från april

UC betyg: 4.3

Om jag kunde bli av med krediterna, ena lånet på 150k (med typ 18% ränta), och lägga resten på att beta av ett av de andra lånen / lite småskit utanför UC, så skulle jag förhoppningsvis kunna spara in typ 3-5000 per månad som jag kunde använda för att amortera ned resterande...

Tror ni att det finns någon möjlighet att bli beviljad ett samlingalån på nånstans mellan 300-500 000 med de förutsättningarna?

Har tyvärr inte möjlighet att bli av med eller betala ned kraftigt på de krediter jag har, vet att det troligen kunde hjälpa lite :/.

EDIT: ett tillägg att jag inte tagit några nya lån sedan förra året, men har behövs ta ut på krediterna vid avbetalningar, så de står rätt stilla...

Hej,

Vet att det finns massor sådana här trådar, men om någon vänlig själ vill ge input kring detta skulle det uppskattas otroligt!

Sitter i en lite knivig sits, och ett samlingslån för att få ner månadskostnader skulle vara till otrolig hjälp inför att ränteavdraget slopas nästa år...

Total belåning ca 1 130 000 på UC
Inkomst: 582 000 deklarerat för 2023, men ligger på ca 660 000 nu med lönehöjning
Underskott: 130 000 deklarerat

Blancolån UC: 4st, totalt CA 1 000 000
Krediter UC: 3 st, totalt ca 130 000
Utanför UC: ca 50 000
Förfrågningar: 3 st. 1 från i februari, 2 från april

UC betyg: 4.3

Om jag kunde bli av med krediterna, ena lånet på 150k (med typ 18% ränta), och lägga resten på att beta av ett av de andra lånen / lite småskit utanför UC, så skulle jag förhoppningsvis kunna spara in typ 3-5000 per månad som jag kunde använda för att amortera ned resterande...

Tror ni att det finns någon möjlighet att bli beviljad ett samlingalån på nånstans mellan 300-500 000 med de förutsättningarna?

Har tyvärr inte möjlighet att bli av med eller betala ned kraftigt på de krediter jag har, vet att det troligen kunde hjälpa lite :/.
Min spontana gissning är nej, för hög belåning skulle jag säga.

Belöning är max x2 hos de flesta så det blir svårt

Förstår hur mycket bättre det skulle bli för dig, och lättare att få ihop ekonomin. Men låneinstituten tänker inte så för närvarande när det gäller oss högt belånade. De tycks mest vilja vara den som inte sitter på Svarte Petter när vi låntagare eventuellt faller igenom och inte klarar situationen längre. Därför tackar de nej till samlingslån även om de går miste om ränteinkomster som nu går till konkurrenterna. Kort sagt tror jag det blir väldigt svårt för dig att få till ett fördelaktigt lån i nuläget. Men jag hoppas att jag har fel.

Senast ändrad:
Mörkt alltså, men förstår, tack för snabba svar!

Det är ju tråkigt då jag med bättre räntor skulle kunna amortera typ 15-20k i månaden och betala av en miljon på runt 5-6 år, istället för att allt går till hutlösa räntor... Men det är klart, mitt eget fel :/

Men då låter det som att jag ändå inte har så mycket att förlora på att kanske slänga iväg en chansning, och sedan försöka förbättra ekonomin närmsta året och prova igen framåt nästa vinter?

EDIT: Förresten, belåningsgraden mot deklarerad inkomst är ju 1.94x just nu, men mot min faktiska inkomst 1.71x... Kan det göra någon skillnad?

Ring till Collector och kolla om de kan erbjuda 500k i samlingslån. Alternativt till Nordea och säg att du kan bli helhetskund där om de kan samla dina lån.

Skulle också rekommendera att ringa Collector, 031-315 02 81, då dem räknar årsinkomst x2 läste jag i en annan tråd. Känns som det är den enda kreditgivaren som ger rimliga räntor på samlingslån idag. Hade en kollega med likande förutsättningar som du, lite mindre i lån men även inkomst som blev beviljad igår när han ringde in. Skönt att även prata med en bankman innan man tar UC.

Alternativt att du vänder dig till dina nuvarande banker, först det du har bäst villkor på och ser om du kan samla ytterligare hos dem. Har du skött dina betalningar brukar banker vara villiga

Om du ringer Collector får du gärna uppdatera hur det gick för dig. :)

Förstår hur mycket bättre det skulle bli för dig, och lättare att få ihop ekonomin. Men låneinstituten tänker inte så för närvarande när det gäller oss högt belånade. De tycks mest vilja vara den som inte sitter på Svarte Petter när vi låntagare eventuellt faller igenom och inte klarar situationen längre. Därför tackar de nej till samlingslån även om de går miste om ränteinkomster som nu går till konkurrenterna. Kort sagt tror jag det blir väldigt svårt för dig att få till ett fördelaktigt lån i nuläget. Men jag hoppas att jag har fel.
Och än nu bättre när de skriver, "dessvärre då du riskerar överskuldsättning eller risk att ej klara av återbetalningen" etcetera och sen, "men pröva gärna hos vår partner här" och så är det 30 procent i ränta :D Ja, för det blir nog bättre

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp