Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Sambo äger bil under min skuldsanering

Men vad är det som är svårt att förstå haha. Jag och min bror hade olika åsikter om detta och jag vill överbevisa honom.

Kändes inte som att det spelade så stor roll varför jag undrade :)

Diskussionen handlade om att jag sa att sånt som är köpt innan man blir sambos inte kan räknas in, medans en annan säger att så är det inte. Då tänkte jag att jag tar reda på fakta
Om den du är sambo med är snuskigt rik kommer nog en skuldsaneringsansökan avslås pga oskäligt. Men har sambon en normal bil, en normal fastighet och en normal lön så blir det ju bara lönen och boendekostnader som påverkar ditt betalutrymme. Förstår inte på vilket sätt sambons tillgångar som bilar, båtar etc skulle räknas i en skuldsanering.

Om den du är sambo med är snuskigt rik kommer nog en skuldsaneringsansökan avslås pga oskäligt. Men har sambon en normal bil, en normal fastighet och en normal lön så blir det ju bara lönen och boendekostnader som påverkar ditt betalutrymme. Förstår inte på vilket sätt sambons tillgångar som bilar, båtar etc skulle räknas i en skuldsanering.

Finns ju en del som hemskt gärna vill ha alla saker kvar och skriver över allt på sambon och sedan vill ha sina skulder bortsanerade.

Är det hon som står på bilen?

Vem som "står" på bilen säger ibland inte så mycket om vem som äger den i juridisk mening.

Förutom att det händer att fordon blir utmätta fast någon än den som har skulderna står på dem, så är ett kanske vanligare exempel när försäkringsbolag inte anser att Berit, 68, äger den motorcykel som hon står på och som hennes son har krockat med. Då kan försäkringsbolaget helt enkelt vägra att betala ut ersättning till Berit, och hon får gå till domstol och försöka bevisa att det är hennes motorcykel. Att den "står" på henne är inte liktydigt med att det är hennes motorcykel.

Finns ju en del som hemskt gärna vill ha alla saker kvar och skriver över allt på sambon och sedan vill ha sina skulder bortsanerade.
Fast nu handlade det om saker som sambon skaffade innan skuldsaneringen. Men det är klart att om det kommer fram att man gjort sig av med saker och pengar genom att skriva över dem på sambon blir det ju något helt annat. Då har man ju inte gjort allt för att lösa sina skulder.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp