Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Sahman konsulting, nån här använt de?

Ok ok varit intressant och se hur mycket dom kan få ner skulden med ackord ! Hur mycket får du betala nu ?
Vi är inte riktigt där än, nu är första prio mer att få Alektum att förlänga betalningsplanen, betalar i dagsläget 1500 kr i månaden och det är enbart ränta. Hela skulden på 45 000 ska slutbetalas i Juni, har pratat med dem och sagt att jag inte kommer ha råd eller kunna lösa det och de sa att jag skulle höra av mig i Maj för det gick inte att lägga upp en ny betalplan nu. Så förmodligen kommer de gå med på en ny betalplan i Maj/Juni på 6 månader igen. Målet är att fortsätta betala 1500 kr för att sedan be om fryst ränta. Detta är för att få en chans till att hinna släcka andra lån först och främst och öka mitt utrymme i månadsbudgeten. Han har som sagt själv tidigare jobbat hos inkasso och tyckte själv att det lät positivt att de ville att jag skulle höra av mig i Maj igen för att lägga upp en ny betalningsplan.

Någon som vet prislappen på exempelvis att de hjälper en med att ansöka om skuldsanering?
Jag vet att man borde kunna göra det själv men min hjärna är trött och skulderna tar död på mig.
Kan inte ens gå till kommunens skuldrådgivare pga att släkt och familj jobbar där. Det tar verkligen emot.
Jag skulle kunna gå till någon annan kommuns skuldrådgivare men antar att man inte får det utan måste gå där man är skriven.

Någon som vet prislappen på exempelvis att de hjälper en med att ansöka om skuldsanering?
Jag vet att man borde kunna göra det själv men min hjärna är trött och skulderna tar död på mig.
Kan inte ens gå till kommunens skuldrådgivare pga att släkt och familj jobbar där. Det tar verkligen emot.
Jag skulle kunna gå till någon annan kommuns skuldrådgivare men antar att man inte får det utan måste gå där man är skriven.
Du kan ringa grannkommunen och boka ett möte för att igenom allt på plats och få iväg en ansökan. Det är inga som helst problem (vad jag vet). Jag gick på möte i grannkommunen. Bor rätt nära gränsen mellan 2 kommuner och det var närmare till andra kommunens skuldrådgivning. Fick inga frågor heller om det.

Ringde typ bara in: Hej jag skulle vilja boka en tid. Sen tog dom mina kontaktuppgifter så fick jag ett sms när jag skulle komma in.

Senast ändrad:
Jag är rädd att de hänvisar till "rätt kommun". Försöker läsa mig till och googla vad som gäller där men hittar inget mer än att "kontakta skuldrådgivaren på din kommun"
Jag kan ju testa och höra vad de säger.

Det är synd att det nästan verkar vara en avgörande punkt i ev bifall av ansökan att man kontaktat skuldrådgivaren. Det är ju samma rop på hjälp kan jag tycka även om man ansöker utan kontakt. Själv kan jag hänvisa till mindler som jag går hos (psykolog).

Tänker att kanske Sahman Consulting har proffsighet i formulering mm. Sådant som "biter" lite mer. Det är så oerhört svårt att axla kraft till att ansöka. Men då kanske de kostar mycket också.

Tänker att kanske Sahman Consulting har proffsighet i formulering mm. Sådant som "biter" lite mer. Det är så oerhört svårt att axla kraft till att ansöka. Men då kanske de kostar mycket också.
Tror inte det personliga brevet har så stor inverkan ändå. Mer bara berätta situationen, att komma med en snyft story och vara bra formulerat klara de flesta så tror dem tar det med en nypa salt så i slutändan handlar det om "fakta"

Tror inte det personliga brevet har så stor inverkan ändå. Mer bara berätta situationen, att komma med en snyft story och vara bra formulerat klara de flesta så tror dem tar det med en nypa salt så i slutändan handlar det om "fakta"
Exakt. Har du koll på dina lån/skulder är det bara att börja fylla i ansökan på nätet. Uppfyller du insolvenskriteriet och inte har något som hindrar skäligheten får du ju inledande oavsett om du går via skuldrådgivare eller inte.

Man behöver inte skriva så mycket i sin ansökan. Bara att fylla i ansökan på nätet, se till så att du har hyfsad koll på dina skulder så du kan fylla i så nära verkligheten som möjligt.
Man behöver inte skriva något personligt brev, när en handläggare så småningom ringer om X antal månader så går ni igenom din situation i det samtalet.
Det brukar sägas att det är en fördel att gå genom skuld/budgetrådgivare men sen om det är fakta eller inte vet jag inte, jag gjorde inte det vid min ansökan.

Man behöver inte skriva så mycket i sin ansökan. Bara att fylla i ansökan på nätet, se till så att du har hyfsad koll på dina skulder så du kan fylla i så nära verkligheten som möjligt.
Man behöver inte skriva något personligt brev, när en handläggare så småningom ringer om X antal månader så går ni igenom din situation i det samtalet.
Det brukar sägas att det är en fördel att gå genom skuld/budgetrådgivare men sen om det är fakta eller inte vet jag inte, jag gjorde inte det vid min ansökan.
Tack för svar.
Fick du din ansökan beviljad utan större krångel?
Jag kan tycka att siffrorna (skulderna) är bevis nog att allt gått på tok. Rädslan man har är att behöva 'överbevisa' den ekonomiska situationen. Kan heller inte läsa mig till att ansökan bör gå via kommunens skuldrådgivare, dvs att det är ett krav. Är man mindre skuldsatt och betjänt av skuldsanering om man gör en egen ansökan. Alla kan inte formulera sig som ett proffs och det är då mitt halmstrå blir att överväga att anlita hjälp. Kanske ska jag börja med att ansöka på egen hand och om jag får avslag så anlitar jag något proffs som kan hjälpa mig.

Tack för svar.
Fick du din ansökan beviljad utan större krångel?
Jag kan tycka att siffrorna (skulderna) är bevis nog att allt gått på tok. Rädslan man har är att behöva 'överbevisa' den ekonomiska situationen. Kan heller inte läsa mig till att ansökan bör gå via kommunens skuldrådgivare, dvs att det är ett krav. Är man mindre skuldsatt och betjänt av skuldsanering om man gör en egen ansökan. Alla kan inte formulera sig som ett proffs och det är då mitt halmstrå blir att överväga att anlita hjälp. Kanske ska jag börja med att ansöka på egen hand och om jag får avslag så anlitar jag något proffs som kan hjälpa mig.
Ja jag blev beviljad på första försöket, gick väldigt smidigt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp