Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Sökt skuldsanering

Hej, ny här.

Tänkte börja med att jag har läst en del här och följt mångas resor till skuldfrihet. Men nu har jag en fråga angående skuldsanering som jag själv sökt. Försökt leta fram på forumet men ej kunnat hitta något som besvarar direkt min fråga.

Det många har skrivit är att efter man har sökt skuldsanering så väntar ett samtal från någon handläggare från kfm, runt 30 till 40 dagar efter ansökan.

Jag sökte tillsammans med en budget & skuldrådgivare i början av oktober förra året. Detta via post. Så jag ser inget på mina sidor, på kfm.

Bör jag anse att skuldsaneringen är nekad eller är det bara spekulationer från min sida?
Är det någon mer här som väntat en längre tid utan samtal från kfm? Kan det komma ett beslut utan samtal?

Lite bakrundshistorik:
Haft ett spelberoende en längre period men slutat spela december-22 och därav tagit många lån. Sista lånet januari-23 för att försöka samla lån. Men ej klarat av detta då det var för många lån och utgifter. I samråd med budget & skuldrådgivare släppte jag alla lån.

I dagsläget har jag över 1,1 miljoner i skulder.
Har gått på KBT via kommunen för att ta tag i problemet våren -23. Även flyttat till mindre hyra och sålt bil för att bli av med utgifter och göra mig av med skulder.

Tack på förhand

Hej, ny här.

Tänkte börja med att jag har läst en del här och följt mångas resor till skuldfrihet. Men nu har jag en fråga angående skuldsanering som jag själv sökt. Försökt leta fram på forumet men ej kunnat hitta något som besvarar direkt min fråga.

Det många har skrivit är att efter man har sökt skuldsanering så väntar ett samtal från någon handläggare från kfm, runt 30 till 40 dagar efter ansökan.

Jag sökte tillsammans med en budget & skuldrådgivare i början av oktober förra året. Detta via post. Så jag ser inget på mina sidor, på kfm.

Bör jag anse att skuldsaneringen är nekad eller är det bara spekulationer från min sida?
Är det någon mer här som väntat en längre tid utan samtal från kfm? Kan det komma ett beslut utan samtal?

Lite bakrundshistorik:
Haft ett spelberoende en längre period men slutat spela december-22 och därav tagit många lån. Sista lånet januari-23 för att försöka samla lån. Men ej klarat av detta då det var för många lån och utgifter. I samråd med budget & skuldrådgivare släppte jag alla lån.

I dagsläget har jag över 1,1 miljoner i skulder.
Har gått på KBT via kommunen för att ta tag i problemet våren -23. Även flyttat till mindre hyra och sålt bil för att bli av med utgifter och göra mig av med skulder.

Tack på förhand
Glömde nämna att jag är 37 år, gift och 2 barn under 8 år

Jag har förstått det som att dom ringer när det är dags att handlägga ansökan. Just nu är det långa väntetider och dom handlägger ansökningar skickade i juni. Så kanske framåt maj månad skulle jag gissa att dom hör av sig. Lycka till!

Kan nog nästan lova dig att ingen på detta forum blivit uppringd efter 30-40 dagar.
Snarare 300 dagar

Till sommaren får du troligen ett samtal.
Du får oavsett om de blir avslag eller inledande reda på det hela.

Tackar för svaren! Jag får väl vänta ett tag till. Det är det som är det jobbiga, väntan på det hela. Men det är jag ju inte ensam om. Återkopplar hur det gått.

Här kan du följa väntetiderna - Denna sida uppdateras i regel varje tisdag-morgon

”Från att vi tar emot din ansökan tills du får besked om att vi går vidare med ansökan eller avslår den​

7 Månader

Denna vecka börjar vi arbeta med ärenden som kom in den 24 juni.

Skuldsanering | Senast uppdaterad: 21 januari 2025”

Du har sökt i Oktober och handläggarna är strax på att hantera ansökningar från Juli. När det står Oktober där så kan du börjar förvänta dig att samtalet är nära.

Du får samtalet precis innan beslut. Kan vara samma dag upp till en vecka innan (i normalfall).

Här kan du följa väntetiderna - Denna sida uppdateras i regel varje tisdag-morgon

”Från att vi tar emot din ansökan tills du får besked om att vi går vidare med ansökan eller avslår den​

7 Månader

Denna vecka börjar vi arbeta med ärenden som kom in den 24 juni.

Skuldsanering | Senast uppdaterad: 21 januari 2025”

Du har sökt i Oktober och handläggarna är strax på att hantera ansökningar från Juli. När det står Oktober där så kan du börjar förvänta dig att samtalet är nära.

Du får samtalet precis innan beslut. Kan vara samma dag upp till en vecka innan (i normalfall).
Tack,
Vad för frågor kan man förvänta sig? Varifrån kom skulderna och vad man gjort för att betala av skulder och lösa sitt spelberoende?

Är det verkligen olika beslut från olika handläggare? Det såg så ut vad folk har skrivit på detta forumet nämligen.

Tack,
Vad för frågor kan man förvänta sig? Varifrån kom skulderna och vad man gjort för att betala av skulder och lösa sitt spelberoende?

Är det verkligen olika beslut från olika handläggare? Det såg så ut vad folk har skrivit på detta forumet nämligen.
Eftersom det är en människa som fattar besluten kan besluten såklart skilja. Men de ska inte skilja så mycket beroende på handläggare

De går igenom din inkomst, dina kostnader du har tex
Hyra
El
Resekostnader till arbete osv

Vad skulderna beror på
Vad man gjort för att minska dem och ändra sin livssituation

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp