Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Söker tips ang. att samla lån

Jag funderar på att ansöka på ett samlingslån där mina befintliga lån betalas bort.

Jag har kreditbetyg 3.8, 118.000 i underskott, inkomst 247.000 under 2014 och 2st registrerade UC-förfrågningar de senaste 12 månaderna (collector 24 nov 2015 utan angett belopp och credigo 2 nov 2015 och där syns att det var på 20.000kr).

Jag har skuld på 487.000kr som jag vill ska lösas, eller delar av det i alla fall om jag nu inte kan beviljas så pass högt belopp som 487.000kr.

Ni som kan sånt här, vad exakt borde jag göra?

Du har bra kreditbetyg, men för låg lön och alldeles för stort underskott för att få den summan du behöver. Är inkomsten/underskottet för 2015 samma eller bättre? Kan vara värt att vänta in de nya uppgifterna i så fall.

Är det många mindre lån, eller få större som du har? Syns alla på din UC?

487.000kr är den totala skulden som syns på UC.
I den skulden är det 4st blancolån(Marginalen, Big Bank, Collector och Spring Finance) samt 3 kreditkort. Allt syns på UC.

487.000kr är den totala skulden som syns på UC.
I den skulden är det 4st blancolån(Marginalen, Big Bank, Collector och Spring Finance) samt 3 kreditkort. Allt syns på UC.

Du skulle kunna prova att ansöka om samlingslån på en summa motsvarande ca din inkomst, men jag tror underskottet kommer ställa till det. Det finns ju andra sätt också, man kan ersätta synliga lån med sådana som inte syns, men då blir det högre månadskostnader och usla räntor en period innan man får ett samlingslån - som ju ändå inte är säkert att man får. Jag övervägde en sådan lösning innan jag fick mitt samlingslån. Om ditt underskott blir bättre efter deklarationen är det kanske ett alternativ? Att avsluta två kreditkort och "nolla" det tredje skulle nog också göra situationen bättre.

Hos? Vilka är störst chans hos?
Låneförmedlare? Hos vem av dem alla?
Eller kanske direkt hos Bank Norwegian?

är det inte bättre att söka hos Lendo eller Zmarta? Då får du förhoppningsvis fler erbjudande men det tas bara ett uc på dig.

Vem du ska söka av beror lite på vad du väljer härnäst. Går du på en lägre summa för att samla några av de mindre lånen spelar det nog inte så stor roll vilken låneförmedlare du väljer, om du försöker dig på ett i storleksordningen det du har i inkomst är nog Bank Norwegian den som ger dig bäst chans. Kanske Axo Finans då så får du lite av varje? Om Bank Norwegian nekar kanske då någon annan nappar. Hur du än gör, gör bara ett försök (onödigt att dra på sig förfrågningar) och vänta sedan tills efter deklarationsuppdateringen hos UC (om det ger dig bättre förutsättningar då).

Enda chansen är å prata med storbanken, kanske har du nån säkerhet(bostad) el medlåntagare? Storbankerna är inte omöjliga och ett samlingslån någon annanstans ger väl lika dålig ränta du redan har. Kanske föräldrarna kan låna på deras bostad/villa och du betalar till dom? Bästa om möjligt och om man vågar svälja sin stolthet. Du får en helt ren UC oxå och kanske senare kan ta över deras(ditt) lån när inget finns där på UC och normalt underskott.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp