Hej alla,
Jag söker råd om huruvida jag ska ansöka om ett konsolideringslån för att hantera mina nuvarande skulder. Här är min situation:
Mitt mål är att vara skuldfri inom 5 år. Är det en bra idé att konsolidera dessa 150k till ett nytt lån? Eller ska jag vänta ytterligare 6 månader för att förbättra min kreditprofil och kassaflöde innan jag ansöker?
Och om jag väntar, var rekommenderar ni att jag ansöker då? Ska jag gå via låneförmedlare som till exempel Lendo, eller har du andra tips på var man kan ansöka om ett konsolideringslån?
Alla råd eller rekommendationer uppskattas!
Tack!
Jag söker råd om huruvida jag ska ansöka om ett konsolideringslån för att hantera mina nuvarande skulder. Här är min situation:
- Jag har ett SEB Singellån på 7,5% med en skuld på runt 300k. Mina månatliga betalningar är 1,8k i kapital och 2,2k i ränta.
- Jag har också cirka 150k i kreditkortsskulder och mindre lån, vilket tillsammans kostar mig runt 10k per månad.
- Dessa skulder är främst relaterade till spel, men jag har spelat gratis i 6 månader nu och vill fortsätta så.
- Min bruttolön är 50k, men mina nuvarande betalningar äter upp min inkomst och lämnar mig med väldigt lite utrymme att spara.
- Mitt UC-RiskPrognos är 13,9, UC-Score 498, vilket jag antar är lågt eftersom jag har haft 5 kreditupplysningar under året (2024).
Mitt mål är att vara skuldfri inom 5 år. Är det en bra idé att konsolidera dessa 150k till ett nytt lån? Eller ska jag vänta ytterligare 6 månader för att förbättra min kreditprofil och kassaflöde innan jag ansöker?
Och om jag väntar, var rekommenderar ni att jag ansöker då? Ska jag gå via låneförmedlare som till exempel Lendo, eller har du andra tips på var man kan ansöka om ett konsolideringslån?
Alla råd eller rekommendationer uppskattas!
Tack!
Senast ändrad: