Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Söka skuldsanering med eller utan hus?

Vad stämde inte i det jag sa? Är man inte hos KF och några skulder gått vidare så kan dom ju inte tvinga en att sälja något. Men man kan bli nekad skuldsanering för dom anser att man har värde att betala lån. Då får man ju ta beslutet att sälja och betala av de man kan och sen söka igen?

Kan du utveckla vad skuldrådgivarna har tutatit i dom och att dom blivit av med allt.... ska till skuldrådgivare om nån vecka så de som de kunde vara bra att höra mer om :)
Skuldrådgivare påstår att ansökan om skuldsanering stoppar verkställighet, någon lyssnar på detta och slutar att betala.
Skulder hamnar för indrivning, huset blir utmätt och sedermera sålt.
En ansökan om skuldsanering stoppar INTE verkställighetsåtgärder.

Skuldrådgivare påstår att ansökan om skuldsanering stoppar verkställighet, någon lyssnar på detta och slutar att betala.
Ja jag är en av dem. Släppte allt och slutade betala då skuldrådgivare sa att det var det bästa. Ångrar det idag.. hade varit kämpigt så in i hela helvete men hade förmodligen klarat det. Frun krävde att jag gav henne huset i gåva när hon fick reda på att jag hade spelskulder och förlorat allt men detta hände ett par månader innan jag var hos skuldrådgivare. Förhoppningsvis är det inget som strular till det för mig.

Vad stämde inte i det jag sa? Är man inte hos KF och några skulder gått vidare så kan dom ju inte tvinga en att sälja något. Men man kan bli nekad skuldsanering för dom anser att man har värde att betala lån. Då får man ju ta beslutet att sälja och betala av de man kan och sen söka igen?

Kan du utveckla vad skuldrådgivarna har tutatit i dom och att dom blivit av med allt.... ska till skuldrådgivare om nån vecka så de som de kunde vara bra att höra mer om :)
Att du skrev att om man söker skuldsanering innan man hamnar hos kfm så kunde inget tvångssäljas

Ja jag är en av dem. Släppte allt och slutade betala då skuldrådgivare sa att det var det bästa. Ångrar det idag.. hade varit kämpigt så in i hela helvete men hade förmodligen klarat det. Frun krävde att jag gav henne huset i gåva när hon fick reda på att jag hade spelskulder och förlorat allt men detta hände ett par månader innan jag var hos skuldrådgivare. Förhoppningsvis är det inget som strular till det för mig.

Oj, hus i gåva, det låter spontant som skuldsanering år 2035 och risk för att dömas för borgenärsbrott.

Oj, hus i gåva, det låter spontant som skuldsanering år 2035 och risk för att dömas för borgenärsbrott.
var väldigt öppen och samarbetsvillig när jag pratade med handläggare och sa att finns där ett övervärde så kommer försäljning absolut att vara ett alternativ. Men enligt senaste värdering utav mäklare i staden så blir där ca 10.000kr över efter skatt och mäklararvode.

Senast redigerad av en moderator:
Nja är man inte så fyrkantig som dig Lasse och enbart ser saker i svart eller vitt så tror jag inte så är fallet.
var väldigt öppen och samarbetsvillig när jag pratade med handläggare och sa att finns där ett övervärde så kommer försäljning absolut att vara ett alternativ. Men enligt senaste värdering utav mäklare i staden så blir där ca 10.000kr över efter skatt och mäklararvode.
Ge bort egendomar och samarbetsvillig brukar ofta ligga som motsatser. Det är inte mitt problem i alla fall.

Nja är man inte så fyrkantig som dig Lasse och enbart ser saker i svart eller vitt så tror jag inte så är fallet.
Övervärde i en fastighet tar inte hänsyn till skatt, det är en eventuell skuld som inte har uppstått ännu.
Du bör även läsa brottsbalken kap 11 § 1.
Lagstiftning skrivs väldigt fyrkantigt, kan tolkas med lite sandpapper runt något hörn, man får ytterst sällan till en perfekt cirkel i ett domslut.

Oj det är ju riktigt illa!! Men man måste väl kunna fortsätta o betala fram tills skuldsaneringen är påbörjad?

Att du skrev att om man söker skuldsanering innan man hamnar hos kfm så kunde inget tvångssäljas
Det jag och kf pratade då var om man skötte sina betalningar fram till skuldsaneringen hade startat. Då finns ju ingen indrivning att göra

Övervärde i en fastighet tar inte hänsyn till skatt, det är en eventuell skuld som inte har uppstått ännu.
Du bör även läsa brottsbalken kap 11 § 1.
Lagstiftning skrivs väldigt fyrkantigt, kan tolkas med lite sandpapper runt något hörn, man får ytterst sällan till en perfekt cirkel i ett domslut.
Enligt dem jag pratat med på kfm (två olika) så är det övervärdet efter alla omkostnader. Dem sa specifikt eventuell vinstskatt samt mäklararvode.
När det kommer till brott är jag inte orolig då detta gjordes innan och som jag skrivit i tidigare inlägg så var det inte förens jag träffade skuldrådgivare som jag släppte allt efter deras rådgivning.
Men som jag också skrev **** här på forumet så har jag inga problem med att sälja huset om det nu krävs eller om där är ett övervärde att hämta. Inte så att jag kommer sätta mig på tvären om kfm anser detta är rätt väg att gå.
anledningen till att vi inte sålt än är för att vi bor billigare här än att hyra ett boende.
Men hjälper det mig att bli skuldfri så åker huset ut på annons direkt.

Senast redigerad av en moderator:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp