Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Söka samlingslån! Behöver tips och råd 🙏🏼🙏🏼

Hej allihopa!! Jag har nu kommit till en punkt där jag verkligen måste ha ett samlingslån. Det går inte ihop för mig längre och jag skulle minst behöva samla 230,000 kr ungefär då det är detta belopp som ställer till det för mig (dåliga krediter osv.)

Hur tror ni, kan jag söka detta belopp med 1 förfrågan och ca 430000 inkomst? Jag har strax över 500,000 kr i lån sammanlagt. Inkomsten är inte uppdaterad på UC ännu, jag gjorde ändringar i deklarationen (reseavdrag) så jag kommer behöva skicka in lönespecifikationer. Då har jag en till fundering angående detta.

Min lön har ökat lite sen förra månaden, jag gick från ca 37000 till ca 48000. Men dom kräver ju ofta 3 st lönespec, kan man skriva en högre lön när man ansöker, att man skriver t.ex medelvärdet på dom 3 lönerna som blir? Så att chansen kanske blir större att få ett samlingslån tänker jag?

En tråkig grej dock är att jag var mycket sjuk för några månader sen vilket drog ner min lön till 34500 brutto på den första lönespecen (tänkte ansöka i juni då har jag 3 st lönespec, 1 lägre lön och 2 högre, april maj juni). Och är det någon som vet när jag bör ansöka i juni, vilket datum med hänsyn till UCs uppdateringar (taxerad inkomst och rapporteringar av krediter och liknande)?

Hoppas att ni förstod hur jag menade.

Värt att nämna kanske är att jag sökte ett samlingslån på 230k 1 april och fick då först godkänt av Remember, men eftersom jag var sjuk på lönespecen och inte hade tillräcklig lön på alla specar så blev det avslag den gången. Pratade med dom på telefon och då sa dom till mig att söka igen när jag hade tillräckligt med lön på mina 2-3 senaste specar vilket jag nu kommer ha i juni och dom sa då att det skulle gå igenom i detta fall. Tänker också att eftersom lönen ökat så borde det gå igenom denna gång, eller?

Du skulle landa på totalt 500000:- i lån alltså? Hur ser din kalkyl ut i övrigt gällande kostnader, får du ihop det med ett samlingslån? Eller blir det fortsatt tufft? Jag tror du behöver en plan B då du verkar ha osäker/ kraftigt varierande inkomst vilket kan vara negativt i bedömningen av ditt fall.

Du skulle landa på totalt 500000:- i lån alltså? Hur ser din kalkyl ut i övrigt gällande kostnader, får du ihop det med ett samlingslån? Eller blir det fortsatt tufft? Jag tror du behöver en plan B då du verkar ha osäker/ kraftigt varierande inkomst vilket kan vara negativt i bedömningen av ditt fall.
Med ett samlingslån skulle jag sänka månadskostnader med mellan 6-7000 kr per månad så det skulle inte bli fortsatt tufft, det skulle hjälpa otroligt mycket. I dagsläget har jag precis så att jag kan betala hyra och andra utgifter men knappt något över efter det. Kraftigt varierande tycker jag inte den är förutom att jag varit sjuk i början på året pga förlust av nära anhörig. Lönen har som sagt höjts nu från och med maj så kommer ligga stadigvarande där.

Med ett samlingslån skulle jag sänka månadskostnader med mellan 6-7000 kr per månad så det skulle inte bli fortsatt tufft, det skulle hjälpa otroligt mycket. I dagsläget har jag precis så att jag kan betala hyra och andra utgifter men knappt något över efter det. Kraftigt varierande tycker jag inte den är förutom att jag varit sjuk i början på året pga förlust av nära anhörig. Lönen har som sagt höjts nu från och med maj så kommer ligga stadigvarande där.
Det låter ju som att du är på väg mot en bättre situation, speciellt om du kan städa upp bland lånen då. Jag tror du behöver försöka ta dig framåt en sisådär 3-6 månader innan du testar igen för att få så många erbjudanden som möjligt. Då kommer du ju ha mer än ett halvår med nya lönen plus fått deklarationen in på UCn.

Det låter ju som att du är på väg mot en bättre situation, speciellt om du kan städa upp bland lånen då. Jag tror du behöver försöka ta dig framåt en sisådär 3-6 månader innan du testar igen för att få så många erbjudanden som möjligt. Då kommer du ju ha mer än ett halvår med nya lönen plus fått deklarationen in på UCn.
Tack så mycket för tips!

Hade 4.8 i UC betyg. Betalade in 7000 kr på 4 olika krediter så att dom inte skulle ligga på max. Betyget ligger fortfarande på 4.8. Vad är det som gör att betyget inte blir bättre? Är det att min taxerade inkomst för 2024 är låg (174000)? Jag var pappaledig mer än halva året då så det är därför den var så låg då.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp