Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Söka omprövning av betalningsutrymme vid skuldsanering?

Hej kämpar!!

Hur noga är det att söka omprövning av betalningsutrymme vid skuldsanering?
Har pågående skuldsanering sedan januari.

I beräkningen som kfm gjorde så har jag en månadsinkomst på ca 34 400 kr.
det är väll uträknat på de fem lönespec jag skickade in ihop med ansökan.

Ser nu att vid upplysning vis Bisnode så blir min nya månadsinkomst ca 36 600kr. Har jobbat en del övertid o så förra året. Mindre av den varan nu men har fått högre grundlön men mindre ob och övertid.

Hur mycket kan fordringsägarna knorra?
Är ju alltid svårt att räkna på sånt då jag jobbar skift och kan bli övertid ibland.

Har höjt min grundlön från 30400 til 33700 med årets lönerevision.
KFM beräkning på min inkomst är ju från 30400 plus övertid o så som var med på de lönespec jag bifogade ansökan. Skiljer inte så mycket då från den ursprungliga uträkningen. Har även bytt tjänstgöringsort i jobbet så har 8 mil extra att pendla mot vad som är med i reseutgifter i min skuldsanering så jämnar ju lätt ut sig.

Sorry att jag är lite rörig men är svårt att beräkna månadsinkomst när den varierar.

Senast ändrad:
"Skiljer inte så mycket" är en definitionsfråga. Att få grunlön från 30400 till 33700 är 11% vilket jag tycker låter som en stor löneökning.

Jo visst är det en rejäl ökning. Läst på kfm hemsida o där är riktlinjer för omprövning 4-5 tusen mer i netto.

Skickat mina uppgifter till min skuldrådgivare på kummunen så får han råda i detta.

Gav alla uppgifter till skuldrådgivaren och han har räknat om alla uppgifter. Tog mina sista fem lönespec och gjorde ett snitt på brutto och på prelskatt. Med övertid och annat så blev min inkomst såklart högre.
Efter skuldrådgivarens uträkningar så ökar inte betalningsutrymmet så mycket att jag måste skicka in om omprövning.

Får lita på hans uträkningar.

Är riktlinjerna 4-5000:- enbart? En löneökning på 1000:- behöver då inte omprövas ?

Det är 4000-5000 netto när jag har frågat Kronofogden själva.

Lite fler funderingar gällande ansökan om omprövning av skuldsanering...

Då svärfar gick bort i somras så har familjen flyttat ut till gården som min fru ärvde efter honom.
Jag har ju skuldsanering sen jan -17 och dax för mig att skicka in ompröving av skuldsaneringen.
Fram till 1/1 -18 har vi kvar vår lägenhet men efter det så har vi ingen hyra att betala och det finns inga lån på gården.

Hur ska jag fylla i ansökan, hur räknar man boendekostnaden?
Har ju bara elen som fast månadskostnad då det är egen brunn och avlopp. Kostar förstås att tömma avloppsbrunnen och så men kommer bli betydligt billigare boendekostnad.

Fyller man bara i de uppgifter som ska ändras i blanketten eller ska alla uppgifter lämnas in igen?
Då de räknade på min inkomst när jag fick skuldsanering så räknade de ett snitt på min lön från de senaste 5 lönerna.
Ska jag räkna ut ett nytt snitt med de senaste 5 igen? Har arbetat en del öt och fått högre lön men enligt beräkningen som budgetrådgivaren gjorde åt mig så nådde de ändå inte upp till mer än 4-5 tusen netto. Blir såklart mer än det nu utan hyra...

När är det läge att skicka in omprövningen?
Ska ju betala 2 hyror i okt och nov så nya boendekostnaden blir från 1 jan -18.

Kämpa på där ute!

Skicka med så gott underlag som möjligt, 5 specar och boendekostnad i form av el, sophämtning, slamtömning och möjligen även fastighetsförsäkringen. (man får försöka räkna ut vilken del som avser hem och vilken del som avser fastighet)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp