Söka bolån med höga blancolån

Ni som har erfarenhet av Wästgöta följer de svängningarna för höjning/sänkning av räntan som riksbanken sätter?
Det tror jag dom gör. Kanske den mest seriösa banken som endast tar Bisnode. Har du 0 Bisnode förfrågningar och inte för högt underskott kan du nog få lös 200.000 tillfälligt.

Sen går det ju alltid att lägga tillbaka det på UC när betyget satt sig ett halvår efter husköpet

Ni som har erfarenhet av Wästgöta följer de svängningarna för höjning/sänkning av räntan som riksbanken sätter?
För mig har Wästgötalånet gått från 6,75% till 8%
SBAB har gått från 4,09 till 8,75%

Så just nu är iaf Wästgöta bättre än SBAB för mig

För mig har Wästgötalånet gått från 6,75% till 8%
SBAB har gått från 4,09 till 8,75%

Så just nu är iaf Wästgöta bättre än SBAB för mig

Ah okej. Troligen styr de lite själva höjning/sänkning av räntan beroende vad styrräntan är då de förmodligen inte lånar av riksbanken.
Jag sökte faktiskt Wästgötalånet i dagarna och fick ett erbjudande, dock lägre belopp än vad jag angett i ansökan. Hög fast adekvat ränta för den lånesumma som erbjuds (9,75%)
Har återkopplat för att se om de är intresserade av att höja lånebeloppet, men det är nog liten chans.

Ah okej. Troligen styr de lite själva höjning/sänkning av räntan beroende vad styrräntan är då de förmodligen inte lånar av riksbanken.
Jag sökte faktiskt Wästgötalånet i dagarna och fick ett erbjudande, dock lägre belopp än vad jag angett i ansökan. Hög fast adekvat ränta för den lånesumma som erbjuds (9,75%)
Har återkopplat för att se om de är intresserade av att höja lånebeloppet, men det är nog liten chans.
Vad hade du för förutsättningar?

Vad hade du för förutsättningar?

Sökte 200k för att kunna lösa bort det mesta av mina blancolån som syns i UC. Fick erbjudande på 60k och 9,75% ränta.
Tanken är att bli skuldfri om ca 2 år. Dock står vi i svängarna att behöva ta över ett bolån och enligt beräkningar behöver jag bli av med blancolånen som syns i UC.
Jag skulle kunna lägga 60k på privatlån 2 och få ner det till 40k. Blir då förhoppningsvis av med det lånet början av nästa år. Det gör ju också att totalt skuld som syns i UC blir -60k.
Summa summarum så blir det ju dyrare, runt 1700:- mer i räntekostnader än om jag behåller planen som jag har nu för att amortera ner blancolånen.

Enligt Bisnode eller dun & bradstreet som det heter nu.
Beräknad kreditrisk: 8
Inkomst 2023: 460k och underskott på 20k
Tidigare förfrågan
2023-01 Vimla

Blancolån (UC)
Privatlån 1(8,85%): 160k
Privatlån 2(7,70%): 100k

Hur hade ni tänkt kring att ta erbjudandet från Wästgöta?

Senast ändrad:
Beror lite på hur mycket du amorterar idag och hur snabbt du behöver få ner dina synliga blanco på UC.
Men jag hade nog inte valt Wästgöta om du ändå inte får bort minst av dem helt och hållet.

Beror lite på hur mycket du amorterar idag och hur snabbt du behöver få ner dina synliga blanco på UC.
Men jag hade nog inte valt Wästgöta om du ändå inte får bort minst av dem helt och hållet.

Om de mot förmodan ändrar erbjudandet så att åtminstone lånet på 100k kan lösas, då kanske det kan vara värt det för att få bort ett av lånen från UC.
Har 30 dagar på mig att fundera lite :)

Vi ska söka bolån nästa år och har ett blankolån på 290.000 kr. Funderar på om jag ska försöka få lån på Wästgöta för att det ska försvinna från UC. Vad tror ni?

Vi ska söka bolån nästa år och har ett blankolån på 290.000 kr. Funderar på om jag ska försöka få lån på Wästgöta för att det ska försvinna från UC. Vad tror ni?
Såg nu att man bara får låna 200.000 kr där så behöver få ner mitt lån till det isf.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp