Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Sålt ALLT för att gynna beviljande av sanering

Hej.
Då var det snart min tur för samtal, närmare bestämt om ca 3 veckor.

Jag har kämpat på som en galning sen jag släppte allt i februari -25 och har, hur konstigt det än låter, inte fått löneutmätning ännu?

Har sålt av allt vi äger och har. Två bilar, motorcykel, husbil, blivit stamkund hos både Tradera och Blocket och nu senast huset (försäljningen blev klar för ca 2 mån sedan). Skaffat extrajobb och nytt heltidsjobb med bättre lön. Klippt alla onödiga kostnader på alla fronter. Levt som en eremit och försökt betala av det jag kunnat (främst privata lån dock, då dessa har varit jobbigast mentalt).

Jag uppgav i ansökan att jag ägde hus 50/50 med sambo men detta är somsagt inte aktuellt längre.

Vi köpte huset för 1.650.000kr och sålde det för 1.800.000kr. Hade 1,4m kvar i huslån och har även lagt ca ca 100k i renovering.

Således finns ca 230k kvar efter mäklare, Hemnet, besiktning, doldafel mm. Dessa sitter på min sambos konto.

Vi har ett gemensamt lån på 100k som vi båda står på som jag gärna skulle vilja lösa in nu då dessa pengar användes för att dränera om huset. Tog inte upp detta lån vid ansökan då planen var att kanske hinna avbetala det innan inledande, men det blev för tajt. Skjuter jag mig själv i benet fullständigt om jag betalar in det efter ev inledande? Även om pengarna rent teoretiskt är kopplade till bostaden så är det ju upplagt som ett privatlån på våran bank. Är det bättre att inte betala in det, komplettera vid samtalet att jag glömde lägga till denna skuld och därmed hoppas att min andel av lånet skrivs av efter slutförd sanering? Dvs ”bespara” mig själv och sambon ”halva lånet”, på så sätt.

Kommer jag bli nekad pga ev vinstskatt som inte kommer att deklareras förrän nästa år?

Kommer jag bli nekad pga ev vinstskatt som inte kommer att deklareras förrän nästa år?
Beräkna vinstskatten och ta upp den redan nu. Mäklaren bör kunna fixa med underlaget. Ta också av "vinsten" för att betala av din och sambons skatteskuld.
Betala in lånet INNAN inledande. Efter inledande är det gynnande och inget får betalas.

Hej.
Då var det snart min tur för samtal, närmare bestämt om ca 3 veckor.

Jag har kämpat på som en galning sen jag släppte allt i februari -25 och har, hur konstigt det än låter, inte fått löneutmätning ännu?

Har sålt av allt vi äger och har. Två bilar, motorcykel, husbil, blivit stamkund hos både Tradera och Blocket och nu senast huset (försäljningen blev klar för ca 2 mån sedan). Skaffat extrajobb och nytt heltidsjobb med bättre lön. Klippt alla onödiga kostnader på alla fronter. Levt som en eremit och försökt betala av det jag kunnat (främst privata lån dock, då dessa har varit jobbigast mentalt).

Jag uppgav i ansökan att jag ägde hus 50/50 med sambo men detta är somsagt inte aktuellt längre.

Vi köpte huset för 1.650.000kr och sålde det för 1.800.000kr. Hade 1,4m kvar i huslån och har även lagt ca ca 100k i renovering.

Således finns ca 230k kvar efter mäklare, Hemnet, besiktning, doldafel mm. Dessa sitter på min sambos konto.

Vi har ett gemensamt lån på 100k som vi båda står på som jag gärna skulle vilja lösa in nu då dessa pengar användes för att dränera om huset. Tog inte upp detta lån vid ansökan då planen var att kanske hinna avbetala det innan inledande, men det blev för tajt. Skjuter jag mig själv i benet fullständigt om jag betalar in det efter ev inledande? Även om pengarna rent teoretiskt är kopplade till bostaden så är det ju upplagt som ett privatlån på våran bank. Är det bättre att inte betala in det, komplettera vid samtalet att jag glömde lägga till denna skuld och därmed hoppas att min andel av lånet skrivs av efter slutförd sanering? Dvs ”bespara” mig själv och sambon ”halva lånet”, på så sätt.

Du kan inte undanta några lån. De kommer med oavsett.

Vi sålde oxå hus inför saneringen. Betalade av allt vi kunde innan inledandet o det var bara postivt,

Du kan inte gömma lån. Inte heller tar de med "halva lånet"

Troligen kommer de även undrar vart dina penhar från husförsälningen gått?
Så. Betala bort de där lånet direkt, ni har ju pengarna på din sambos konto?

Lycka till! Hoppas du får en bra handläggare som värdesätter det du gjort. Får man en nött så spelar de ingen roll vad man gör. Den myndigheten är tappad. Kolla bara på väntetiderna, ett stort skämt.

Extrajobb, samt att ta ut semesterdagar övertid o liknande i pengar kan också skjuta dig i foten angående skuldsanering det gjorde det för mig . När jag hadde inledande sanering så räknade tanten extremt i överkant då mitt intjänade snitt för senaste 3 månaderna var ungefär 2,5 gånger min grundlön , ligger vanligtvis på 1,5 gånger min grundlön , det gjorde att jag inte fick skuldsanering pga att min reallön varierade från månad till månad.

angående extrapengarna från huset betala in det i det gemensamma lånet innan samtal om inledande.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp