- Meddelanden
- 1 706
- Mottagna reaktioner
- 861
- Poäng
- 747
Japp, förstår att det är en betydande risk och vill inte låna mig upp över öronen. Vill låna för att skapa en ca 50-100% hävstång och investera i stora stabila tech-bolag utöver vad jag redan har investerat av mina besparingar.
Tack för tipsen!
Alphabet. Anser att företag i sig självt är diversifierat med Sök, Display, YouTube & Cloud. Världsklass kompetens inom AI/ML. Erfaren och effektiv ledning. Riskspridning över många marknader och industrier samt en stor kassa.
Funkar bra, men går bara att belåna sig upp till 50% (~2.21% effektiv årsränta) innan räntan sticker iväg till 6%.
Precis. Är införstådd med att det är ett risktagande, men tar man ett längre perspektiv minskar risken. Jag har tillräcklig inkomst för att amortera av lånen samt kan göra 30% ränteavdrag på räntan, vilket ger en relativt förmånlig ränta (~3*0.7 = 2.1%) jämfört med vad de stora techbolagen (eller även indexfonder) avkastar på börsen. Använder jag ett lån istället för en hävstångsprodukt är det väldigt svårt att åka på ett margin call.
Valutaexponeringen då? Det skulle inte vara konstigt om dollarn står i 6 SEK om ett par år. Då ligger du eventuellt risigt till med dina aktier som du köpte när kursen var över 9 SEK... De kan stiga rätt mycket nominellt och du har ändå förlorat jämfört med den som stoppade pengarna i madrassen.