Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Sänker bankerna räntorna när inflationen är över?

Jag tror vi alla som dras med blancolån och har lite koll har sett hur räntorna höjs och höjs och höjs. Men sen då! När boräntorna någon gång vänder och minskar, gäller det även blancolånen eller går vi bet där och får snällt betala de ökade räntorna tills lånet är betalt? Jag hade verkligen noll koll på räntorna innan jag satte mig in i det i februari, så historiskt har jag ingen koll. Tänker att de kanske har något kryphål som gör att de aldrig behöver sänka räntorna igen? Men hoppas ju såklart såååå mycket att de minskar så man plötsligt har lite mindre ränta att dras med.

Så fort reporäntan sänks kommer jag att kontakta banken för att få ner räntan i samma takt.

Så fort reporäntan sänks kommer jag att kontakta banken för att få ner räntan i samma takt.
Men dom sänker inte automatiskt? Vilket jäkla sätt i så fall! Rörlig ränta borde ju fungera åt bägge hållen. Försökte googla men hittade inget svar…

Historiskt har det funkat ungefär så, lite justering av marginal men de mesta av sänkningarna syns på lånen

Men dom sänker inte automatiskt? Vilket jäkla sätt i så fall! Rörlig ränta borde ju fungera åt bägge hållen. Försökte googla men hittade inget svar…
Det är ingen välgörenhet bankerna sysslar med..
Europeiska Centralbanken höjde nyligen, räknar med en höjning från Riksbanken i slutet på juni.

Senast ändrad:
Det är ingen välgörenhet bankerna sysslar med..
Europeiska Centralbanken höjde nyligen, räknar med en höjning från Riksbanken i slutet på juni.
Nej men likväl som att boräntor sänks borde ju Blanco också sänkas eftersom de motiverar höjningen med inflationen. Rimligt tycker jag.

Att dom höjer räntorna direkt är det inget snack om, där sker allt automatiskt. Att dom sänker räntorna när reporäntan sänks: Kanske någon storbank som vill göra reklam av det "Nu sänker vi räntorna". annars är mitt förtroende för 95% av bankerna totalt förbrukat. Inget i världen skulle någonsin kunna övertyga mig om att man loggar in på mina sidor en dag och ser ett meddelande om att "vi har nu sänkt din ränta"

Att dom höjer räntorna direkt är det inget snack om, där sker allt automatiskt. Att dom sänker räntorna när reporäntan sänks: Kanske någon storbank som vill göra reklam av det "Nu sänker vi räntorna". annars är mitt förtroende för 95% av bankerna totalt förbrukat. Inget i världen skulle någonsin kunna övertyga mig om att man loggar in på mina sidor en dag och ser ett meddelande om att "vi har nu sänkt din ränta"
Kan du inte bli övertygad är det väl ingen idé. Jag har fått liknande meddelanden vid några tillfällen ändå.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp