Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Sänka räntor på befintliga lån

Hej! Ny här på forumet. Har lite frågor angående att försöka sänka räntor på befintliga lån. Tar de ny UC om man frågar om sänkt ränta? Försöker sänka mitt UC-score, men händer tyvärr inget på minuc. Så vill ju inte dra på mig nya ucff.

De brukar ta ny UC om de kan tänka sig att sänka räntan. De vill väl kolla om man har dragit på sig mer lån, eller betalningsanmärkningar.

Tack för svar! Vad synd att de gör det, har tyvärr hamnat i en omöjlig sits.

Är det en vettig bank som verkligen vill ha kvar dig som kund om du skött dig.
Så finns det en liten chans men den är väldigt väldigt liten.

Man kan ringa upp banken och säga att man skulle vilja avsluta lånet, då kommer dem förmodligen fråga varför då säger man att räntan är för hög och har fått bättre erbjudande hos en annan.
Och så frågar man vad skulden ligger på exakt i dagsläget då man vill lösa lånet.

Nappar dem då så kan dem erbjuda att sänka räntan men dra inte till med för mycket om dem frågar vilken ränta du fick på andra banken.
Jag Har varit med om detta fast tanken var att lösa lånet från början och det gjorde jag ändå efter deras erbjudande.

Och då tog de ingen ny UC? Problemet är att jag behöver sänka hos flera, men vill inte dra på mig någon mer UC, då jag helst vill ha ett samlingslån. Har inga nya UCff sen Januari och min sista går ju självklart ut i Januari 2020. Hoppas på att få ner Uc-scoren.

Har försökt detta själv förut och min erfarenhet är att det var svårt. Egentligen bara Santander som sänkte en betydande del (från 15% till 9,5%). Collector ville ha bevis i form av erbjudande från annan bank som var bättre och kunde i så fall tänka sig att sänka ca 2 % från 14% till 12. Remember, Marginalen, Ica, Coop, mfl sa tvärt nej. Men att försöka kostar inget :)

Nystartfinans har sänkt i två vändor till mig. Utan en ny UC.

Var santander som erbjöd mig. Dock så tackade jag ju nej till det så kan inte svara på om dem hade tagit UC senare men det var inget dem nämnde då.

Tack för alla svar! Och Terry, tack för dina inlägg, läst en hel del av dom. Du verka va proffs på det här! :) Dock förstår jag inte varför mitt UC-Score inte sänks det minsta och varför det är olika på Minuc och på UCn man får på Kivra?

Anledningen till varför det är olika beror lite på vilka uppgifter en bank hämtar ut om dig.
Men det betyget du får när du loggar in på www.minuc.se kan du allt som oftast gå efter :)!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp