Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Sälja soffor - Side hustle, råd?

Hej! I denna takten idag kommer jag vara skuldfri om 10 år. Jag är 22 år gammal, 10 år är en lång period och jag vägrar. Har en månadslön på 27700kr, jobbar som chaufför. OB tillkommer, brukar landa på 18-22tkr netto varje månad. Det är för lite.
Satt häromdagen och tänkte.. folk lägger ut på facebook marketplace att dom bara skänker deras soffor för att dom helt enkelt är lata och bara vill att någon kommer och hämtar den. Och detta är inga billiga sket soffor dom bara skänker utan stora U soffor som går för någon tusenlapp på andra hands marknaden. Då tänkte jag såhär. Lösa någon slags flyttbil av något slag, hyra ett förråd eller liknande, och bara hämta så många utav dessa soffor man hittar på marketplace för att sen sälja vidare dom för 1-3tkr? Borde väl fan inte vara omöjligt? Låter nästan för bra för att vara sant, eller är det något jag missar? Tar gärna emot lite råd och om någon kommer på något som kanske krockar osv. Hyra förråd är ju en kostnad, drivmedel är ju en kostnad också givetvis men utöver detta borde man ändå göra en fin vinst? Givetvis skulle dessa försäljningar absolut inte skattas, dom tar tillräckligt från mig redan, så allt kommer direkt in på kontot = extra ammorteringar

Bra att du är kreativ, synd bara att soffor är otympligt att hålla på med fram och tillbaka. Men du kan säkert komma på
något mindre du kan tjäna pengar på. Som chaufför kör du något till Utlandet? Tex kan du så ta hem 20 flak öl och kränga lite snabbt till vänner du litar på. Så har du ju några snabba laxar

Bra att du är kreativ, synd bara att soffor är otympligt att hålla på med fram och tillbaka. Men du kan säkert komma på
något mindre du kan tjäna pengar på. Som chaufför kör du något till Utlandet? Tex kan du så ta hem 20 flak öl och kränga lite snabbt till vänner du litar på. Så har du ju några snabba laxar
Jo de blir ju otympligt. Men har man ett större förråd att förvara dom borde de ju inte bli kåt större problem. Kommer isåfall få hjälp med detta av min sambo så vi är två. Kör dessvärre bara ut paket för DHL

Andrahandsvärdet på möbler (vanliga IKEA-möbler) är rätt lågt. Klart att du kan tjäna en spänn om du plockar upp tio soffor gratis och sen säljer dem. Men då får man ju ta i beaktande att det kostar pengar att hyra skåpbil/lastbil, drivmedel, förråd (några få kvm kostar runt 3 000/mån på shurgard). Såvida du inte har sett soffor värda 20 000+ så skulle jag nog säga att det är lite väl mycket arbete och utgifter för liten utdelning.

Andrahandsvärdet på möbler (vanliga IKEA-möbler) är rätt lågt. Klart att du kan tjäna en spänn om du plockar upp tio soffor gratis och sen säljer dem. Men då får man ju ta i beaktande att det kostar pengar att hyra skåpbil/lastbil, drivmedel, förråd (några få kvm kostar runt 3 000/mån på shurgard). Såvida du inte har sett soffor värda 20 000+ så skulle jag nog säga att det är lite väl mycket arbete och utgifter för liten utdelning.
Tack för inputten!

Jag skrev faktiskt ett examensarbete baserat på begagnade möbler . Iden är bra men tänk att om det blir en verksamhet så måste du starta ett företag. All externa extra resurser kommer att äta upp förtjänsten på stora möbler. Annan tips köp dödsbo. Då är det mycket mer blandade artiklar. Och sälj online och eller på loppis. Mötte en på loppis häromveckan som tjänade 7000-8000kr extra i månaden.

Btw, jag säger köp men ofta är beloppet symboliskt.

Jag skrev faktiskt ett examensarbete baserat på begagnade möbler . Iden är bra men tänk att om det blir en verksamhet så måste du starta ett företag. All externa extra resurser kommer att äta upp förtjänsten på stora möbler. Annan tips köp dödsbo. Då är det mycket mer blandade artiklar. Och sälj online och eller på loppis. Mötte en på loppis häromveckan som tjänade 7000-8000kr extra i månaden.
Ja om det blir en verksamhet. Nu tänkte jag bara att göra ett försök, se hur de går, funkar det så gör man så ett tag så man kan amortera bort en bra del av lånen

Finns ju en anledning till att folk skänker bort soffor. Hade man kunnat få några hundra för en soffa så hade de sålts istället.

Finns ju en anledning till att folk skänker bort soffor. Hade man kunnat få några hundra för en soffa så hade de sålts istället.
Nja inte alltid. För vissa kan det vara värd att någon kommer att hämta istället gratis, om det är brådis. Vid flytt till exemple och man har köpt en ny soffa som kommer hem, då kan det vara gott att ge bort istället för att fixa bärhjälp, släp mm.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp