Sälja bostadsrätt betala av blancolån?

Hej!
Jag och sambon har tillsammans ca 1,3 miljon i blanco och ca 100.000 utanför UC. Vi har en gemensam inkomst på ca 1,2 miljon /år

vi äger en br som vi kan sälja och få in ca 500.000 kr efter lånet är tillbaka betalt. Vill mer ha era åsikter kring detta då vi funderar på att sälja för att betala av blancolån.
Sälja eller bo kvar och kämpa med detta eller flytta till en hyresrätt och kunna bli skuldfria ”snabbare”?

Hur hade ni gjort?
Tankar?

Tack på förhand

Hej!
Jag och sambon har tillsammans ca 1,3 miljon i blanco och ca 100.000 utanför UC. Vi har en gemensam inkomst på ca 1,2 miljon /år

vi äger en br som vi kan sälja och få in ca 500.000 kr efter lånet är tillbaka betalt. Vill mer ha era åsikter kring detta då vi funderar på att sälja för att betala av blancolån.
Sälja eller bo kvar och kämpa med detta eller flytta till en hyresrätt och kunna bli skuldfria ”snabbare”?

Hur hade ni gjort?
Tankar?

Tack på förhand
Antar att ni har tänkt på att ni vid en försäljning och utan att köpa en annan bostadsrätt kommer att skatta för vinsten? Svår fråga att svara på, beror flera olika saker. Vi har 1,5 miljon i bolån, om vi säljer kan vi få ut ca 4-4,2 miljoner MEN finns inga hyresrätter här att få bara så där och sen kommer hyran säkert bli högre i en hyresrätt. Men jag har också tänkt tanken, om man säljer och flyttar till en annan kommun t ex där det finns hyresrätter men nej, skulle inte orka. Ni har ju bra inkomster. Borde kunna betala bort en del lån så ni får lägre kostnader.

Men menar du att ni har 1,2 i Blancolån utöver bolånet?

Vi har blancolånen (1,3) utöver bolånet. Vi diskuterar om det är ”värt” att amortera bort 500.000 ca av blancolånen.

Det här med vinstskatt osv vet vi om men räknar på att minst få ut 500.000 utöver allt för att kunna amortera ner det.

Hur mkt betalar ni i hyra idag? Vad ligger hyran på för en hyresrätt som ni ev kan få?

En försäljning som jag förstår det skulle halvera era blancolån men då skulle ni fortfarande ha skulder kvar? Skulle ni i framtiden ångra er och vill köpa en lägenhet så kan det bli svårare och kanske dyrare.
Jag skulle ha valt att bo kvar och ta tag i ekonomin och sanera.

Vi betalar med allt, 13.000/mån och den nya lite större hyres 14.000/mån.

Jag personligen hade nog sålt om jag vet att det kommer gå till kronofogden, för då är det skönare att sitta med en hyresrätt

Men det kommer inte att gå till kf, men måste få bukt på alla små skulder utanför uc. Väntar på att nya inkomsten ska uppdateras och 2 FF försvinner i slutet på juli. Men väldigt svårt att bolla varje månad för att gå runt.

Titta om det inte går att lyfta ut från bostadslånet pengar för att lösa de sämre krediterna.

Ni har dock ok inkomster så om ni bara tar ett hund år så har ni fått bort mycket .

Använd förmånen att pausa bostadslånet och använd de extra pengarna in i skit lånen.

Titta om det inte går att lyfta ut från bostadslånet pengar för att lösa de sämre krediterna.

Ni har dock ok inkomster så om ni bara tar ett hund år så har ni fått bort mycket .

Använd förmånen att pausa bostadslånet och använd de extra pengarna in i skit lånen.
Det gick tyvärr inte, testade detta för några månader sedan och då va anledningen för högt blanco. Tack för dina tankar.

Det gick tyvärr inte, testade detta för några månader sedan och då va anledningen för högt blanco. Tack för dina tankar.
Menar du att du ansökte om amorteringsfritt bolån hos din bank i o m covid-19 men du nekades pga hög blanco?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp