Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Sälja bilen eller ej??

Går du +- 0 varje månad och har 6000kr i utgifter på bilen (är värdeminskningen inräknad i det?) tycker jag absolut att du ska göra dig av med den. Antingen är du helt utan bil, eller så köper du en skattad & besiktigad bil för max 10.000kr så har du något som (sannolikt) rullar i ett år :)
Det blir sällan särskilt mycket okynneskörande i en "oinspirerande" bil! Jag har haft flertalet bilar i prisklassen under 10.000kr och dessa har rullat på fint utan några större reparationer. Så bara för att det är gammalt och billigt betyder det inte att det är skrot :)

Kanske har du någon bilkunnig i bekantskapskretsen som kan vara behjälplig vid ett begagnatköp? Vet man vad man ska titta efter är det enkelt att undvika de värsta fallgroparna! Min Toyota som jag köpte för 6000kr 2015 rullar än i dag, hittills har den kostat mig ca 800kr i månaden (exkl drivmedel) och då är beräknat restvärde 0kr.

Alternativet är ju att hyra bil vid behov, kanske finns det någon bilpool i närheten du kan gå med i?

En fråga om ditt billån, hur kan det vara så dyrt?

Vi har ett billån på ca 160k (var runt 250 först) och har betalat samma summa sen första betalningen, 2770kr/mån. Försäkring 700 så totalt för bilen 3.400 i månaden.

Sälj den och köp en annan i samma prisklass med bättre ränta och längre återbetalning så har du 3000 mer varje månad och bilen kvar

En fråga om ditt billån, hur kan det vara så dyrt?

Vi har ett billån på ca 160k (var runt 250 först) och har betalat samma summa sen första betalningen, 2770kr/mån. Försäkring 700 så totalt för bilen 3.400 i månaden.

Sälj den och köp en annan i samma prisklass med bättre ränta och längre återbetalning så har du 3000 mer varje månad och bilen kvar

Kanske varit klok nog att ta billånet på kortare tid än max

Så länge man har bilen kvar så är värdeminskning ingen kostnad, det är först när man skall sälja den kostnaden kommer..
Men att lägga 6000/mån på bil och knappt gå runt ekonomiskt känns som ett dåligt val.
Sälj bilen och skaffa en billigare om du ändå vill ha en bil. Man kan ju leasa nya bilar för runt 2000:- och då blir det mycket över till bränsle för att komma upp i 6000:-
Förs+skatt har man dock men inga såna summor.

Men prova gärna en månad helt utan bil, kanske upptäcker du att det faktiskt går bra ändå. De få gånger man absolut behöver bil så kan hyra bil vara ett alternativ.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp