Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Sälja bilen eller ej??

Hejsan allihop.

kan inte tänka klart längre och behöver eran hjälp. Lite kort om mig: ensamstående förälder till 2 barn. Bor i liten ort, gå/cykelavstånd till skolan, mataffären o jobbet. De nödvändigaste men det är väl allt. Jag går inte back ekonomisk men de känns tufft att gå plus minus 0 varje månad. Bilen används flitigt men mest bara för nöjes skull då jag har de nödvändigaste på nära håll

ska man sälja bilen och vara utan ett tag eller inte? Lägger 6000 på bilen varje månad inkl billån. Mycket pengar när man går plus minus 0 varje månad. Billån på 250 tusen. Har alltid haft nyare bilar och har svårt att tänka mig en billig o gammal bil som många gånger krånglar och går sönder. Inte alla bilar men ja ni förstår.

tänkt så mycket fram och tillbaks att jag varken vet in eller ut just. Hoppas ni förstår hur jag tänker.

Familjen o vänner bor alla utanför den här orten och där behövs bil för att åka och hälsa på men man kan träffas mindre ett tag o lösa de på annat håll. Dåliga bussförbindelser men de går med lite planering, några dagar i veckan går bussen iaf med en jävla omväg.

Innan Coronan stängde simhallen (4mil enkelväg) var vi där varje lördag men de går att fortsätta hålla sig borta även efter de öppnar igen. Lite såna saker vi åker gärna på utflykter men inget måste såklart

jobbigaste är nog att cykla till jobbet (3km enkelväg) i ur och skur o inte kunna ta bilen lite spontant o ta sig utanför 50 skyltarna. Jag har cyklat lite i perioder inte jättekul men de går..

Du skriver ju att bilen bara används för nöjes skull så då tycker jag du ska sälja den. Antar att du inte kommer få lika mycket pengar för den som du har billån på dock?

Det beror på. Om du har 2 barn och bor utanför en storstad så kan det strula till sig. Tänk om du måste åka in till sjukhuset? Förnya barnens pass i närmsta stad? Tandläkare? Man vet aldrig.

Vet inte vad din bil är värd. Är det under 50.000 kronor så kanske ett alternativ kan vara att ställa av den så du slipper skatt/bensin/försäkring tills vidare.

Jo alltså jag kör till jobbet varje dag. Kör till affären och handlar. Inget måste men jävligt bekvämt. Så den används inte 100% till bara nöje. Familjen åker jag till ganska ofta. Tandläkaren o vårdcentral finns på orten, är på sjukhuset några gånger om året o då är det väldigt smidigt med bil. Annars måste jag i stort sett ta ledig en hel dag från jobbet istället för några timmar. Jag har billån på 250 och säljer jag den till något företag borde jag få ca 220. Känns smidigare än hålla på sälja till privatpersoner. Men visst 30 tusen back känns inte heller kul

Det beror på. Om du har 2 barn och bor utanför en storstad så kan det strula till sig. Tänk om du måste åka in till sjukhuset? Förnya barnens pass i närmsta stad? Tandläkare? Man vet aldrig.

Vet inte vad din bil är värd. Är det under 50.000 kronor så kanske ett alternativ kan vara att ställa av den så du slipper skatt/bensin/försäkring tills vidare.
Tänker som du Terry, 6000:- i månaden på något som bara är lite behagligt att ha låter inte bra.
Förstår att det känns tungt att gå från fina lyxbilar till en gammal golf från 1998, men endast TS kan lägga en värdering i ”livskvalité”, är det att glassa runt i en dyr Audi eller är det att kunna köpa pizza till ungarna varje fredag och unna sig extra till vardags.

hade bilen kostat runt 2000:- hade det kanske inte gjort så mycket.
Men 6000:- är ju vad många lägger på boendekostnader och då låter det ju trist i proportion för något som bara sjunker i värde för varje km

Du skulle nog tjäna på att ta taxi/hyra de gånger du verkligen behöver åka någonstans.

Känner igen känslan!
Hade precis som du, men när de dyra bilarna kostade mig 30-40t i reparationer, var det dags att sälja. Sedan gick man back 50t på värdet (1 år!). Så köpte en besiktigad och skattat skrot för 6000kr. Rullar fint. Nu är det bara bränsle som kostar. Billigaste bilen nånsin och jag åka vart jag vill/behöver.

Hade en nyare Kadjar jag i samband med att ekonomin krascha var tvungen att sälja. Gick back 52k på strax under två år...
Var riktigt tråkigt att behöva sälja bilen då jag verkligen gillade den.
Nåväl, köpte en begagnad Audi för 25k, inte lika "lyxig" som kadjaren men den går riktigt bra.

Det fascinerande är att Kadjaren tankade jag minst två gånger i månaden, hade en stående utgift för diesel på runt 1k-1,5k varje månad. Audin? Jag tankade den 24 oktober, sen har den rullat tills jag behövde tanka igen den 26 december. Då tankade jag för 660 kr ungefär. Kört lika mycket som sista tiden jag hade Kadjaren, om inte mer.
Tar man det i proportion till kadjaren sparar jag, bara på diesel, in runt 700 kr i månaden. Utöver det har jag inget lån kopplat till bilen att betala på, försäkringen är billigare och skatten är billigare per år.

När jag genomgått saneringen jag för tillfället har inledande på och hoppas på ska gå igenom helt så har jag tänkt köpa en bättre begagnad bil, dock så kommer jag aldrig mer ta ett lån. Då blir det att spara varje månad tills jag har råd.
Bilar är den största utgift man kan ha. Enda gången man egentligen kan göra vinst på en bil är om man köper en begagnad och rustar upp den, alternativt köper en med samlarvärde. Nya bilar är alltid en backaffär, hur man än vrider och vänder på det...

Lycka till med ditt, hoppas det löser sig för dig!

Skaffa en billigare bil utan avbetalning? om du kan lösa lånet med en försäljning+ha kvar en del?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp