Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Sälja bil och leasa?!

God dag allesammans,

Jag skriver det här inlägget då jag försöker få ihop ekonomin långsiktigt. Jag vill få ner mina skulder och lån, och få en fin UC då jag ska köpa hus om några år. I dagsläget är jag behov av en ny bil, är inne på att sälja min nuvarande bil(värd ca 60k) och privatleasa istället som skulle kosta mig cirkus 3400/månaden. Detta för att jag tänker lösa mina små skulder som är sammanlagt på 3.000 tillsammans i månaden. Tanken är då att jag betalar in allt som jag får för sålda bilen. Utöver har jag ett annat lån med månadskostnad 5286kr som får ligga kvar. Då har jag kvar skulder på ca 420k kvar ifall jag säljer bilen.

är jag helt bakom flötet som tänker såhär? Tänker att nu betalar jag i princip bara ränta på mina små lån. Får jag undan dem och säljer bilen så städar jag undan uc + pengarna går till nåt vettigt, dvs leasingen. Leasingen syns ju ej på ic. Kommer jag förlora på det här att leasa? Tänker jag helt fel? Det jag vill med det här att jag inte vill ha så mycket lån på papper. Men månadskostnade blir ju detsamma bara att jag leasar bilen istället för att betala på skit lån…

kom med råd! Tänker jag fel eller ska jag bara köra bilen tills jag betalt av allt? (Har för nuvarande 2 extra jobb och kämpar varje månad med att betala av mina lån). Vill bli skuldfri!

inkomst ca 32k innan skatt
Utgifter ca 19.000 Varav ca 8k bara till lån.
inga betalningsanmärkningar eller KF

Kanske är synd att säga att pengarna går till något vettigt med en leasing, men i övrigt kanske det är ok.
Om du köper bil med billån och betalar 3400 i månaden några år så har du ju en bil kvar med visst värde. Leasar betalar du 3400 kr i månaden några år och har inte något av värde kvar ändå.

Om du har för avsikt att byta bil varje tredje år och inte köpa på ett tag så funkar det väl.
För mig är leasing väldigt passande men hade jag haft barn eller hund, hade jag nog funderat två eller tre gånger extra.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp